Mitt best of FF

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 19 aug 2013 00:53

Pilatus skrev:
sigurdV skrev:moralen är de känslor som det omedvetna tillfogar varje tolkning av sinnesdata ...

Borde man inte kunna byta det undermedvetna mot vår erfarenhet, (uppfostran, besvikelser, stunder av goda upplevelser, kunskap om våra begränsningar och allt möjligt annat vi upplevt och läst om, t ex Euripides). Det undermedvetna associerar jag till psykoanalysens begreppsvärld som ruvar på mörka barndomsminnen och utdragen psykoanalys. Det är alldeles säkert en god metod för somliga, men jag tror inte riktigt på att vår moral alltid färgas av det "omedvetana". Etik är ofta inpräntad i vår kultur. I GT skiljer man noga mellan vad som är tillåtet mot den egna folkgruppen och mot andra. Det är inte unikt där och då, bara mycket tydligt.
Jag ger ju en teori som man kan göra vad man vill med. Men den är mer sammanhängande än vad jag ännu har visat. Det går att hänvisa till utförd forskning för att styrka mina teser... men det är inte bråttom... om mina tankar inspirerar någon är det bra. Men det är fel att försöka översätta mig till existerande system som jag redan förkastat eftersom de inte passar in i min helhetsbild. men annars skiljer jag mig inte så väldigt mycket från existerande uppfattningar tycker jag.
Borde man inte kunna byta det undermedvetna mot vår erfarenhet, (uppfostran, besvikelser, stunder av goda upplevelser, kunskap om våra begränsningar och allt möjligt annat vi upplevt och läst om, t ex Euripides).
Det du vill byta med är kanske relaterat men inte identiskt eller kongruent. Börja i stället med omedveten intelligens: omedveten varseblivning till exempel "blindsyn" när blinda inte kan se föremål som man ändå kan visa att de uppfattar omedvetet (Weizkrantz Blindsight: a case study and implications)
Låt oss gärna gå in i detaljerna ... jag såg ingen invändning det inte finns svar på. Jag blir glad att tvingas förtydliga sånt som jag bara sneglat på för att förvissa mig att det inte är ett hav där det ska vara öken.
jag tror inte riktigt på att vår moral alltid färgas av det "omedvetna".
Nu är det viktigt att du med ordet "moral" INTE menar vad jag menar med ordet "etik"... Som jag sagt jag har tänkt länge i ensamhet... jag KAN inte omdefiniera mina begrepp,de är för många, de är relaterade, du som startar från början kan klara att förstå det internt å sen kan du översätta till dina standardtermer där så är möjligt.
(Använd gärna termen "drömgeneratorn" i st f "det omedvetna"för att undvika att associera till standardterminologin.)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Mitt best of FF

Inläggav Pilatus » 19 aug 2013 01:18

SigurdV skrev:Jag ger ju en teori som man kan göra vad man vill med.

Gjort!
Moderator

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 19 aug 2013 08:24

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Jag ger ju en teori som man kan göra vad man vill med.

Gjort!

:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Mitt best of FF

Inläggav Algotezza » 19 aug 2013 14:38

Märkligt - men "guldåldern" - vad det än gäller - var alltid något som var "förr". "Guldåldrar" var de sällan medan de pågick. "Förr var det bättre förr."

De skribenter som nämns i det inledande inlägget på denna tråd skrev vissa läsvärda inlägg, en del skit och en del obegripligt - ur min synvinkel. Samma sak gäller de inlägg som skrivs nu. Forumet kändes för mig fräschare då eftersom jag gick med 2006 och dessa skribenter var verksamma de första åren jag var aktiv här.

Att minnas är inte någon passiv erinringsprocess utan en process där man väljer bort och lägger till, broderar ut, omformar - allt efter de syften man har här och nu när man minns något, och därvid målar ut det förflutna som en guldålder eller som ett helvete. Man har alltid ett syfte med de berättelser man spinner om förflutenhet, nutid och framtid.

Ett forum har exakt så hög kvalitet som dess skribenter förmår uppnå via sina inlägg. Ingen annan kan höja ett forums kvalitet än de som är aktiva där.

Är det för övrigt någon poäng med att "locka massorna" att läsa och skriva här? Stort nog om filosofiintresserade läser och skriver här och om fler filosofiintresserade kan titta in här. Filosofi har väl aldrig varit en massrörelse i stil med vissa religioner. Tur är väl det. Eller?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 19 aug 2013 14:43

Heja Algotezza!
Det är inte bara här som aktiviteten sjunkit , jag tror det är en trend över internet.
Inget ställe jag besöker har gått bra i år. (Mitt fel?)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Mitt best of FF

Inläggav Algotezza » 19 aug 2013 15:04

SigurdV skrev:Heja Algotezza!
Det är inte bara här som aktiviteten sjunkit , jag tror det är en trend över internet.
Inget ställe jag besöker har gått bra i år. (Mitt fel?)

Ja, det finns ju mer att syssla med än nätet här i livet. Läsa klassiska och moderna filosofers verk, t.ex. Tyvärr är Filofosikaféet på Stradsbibblan i Lund avsomnat - men det var kul så länge det varade.

Sedan beror det väl på vad det handlar om.Musiksajten Indaba där jag är med och gör knasiga remixer av olika aktuella låtar och tävlar med, har mycket hög global aktivitet. Poeter.se där jag lägger ut texter är aktivt.

I stort regleras ju all mänsklig verksamhet enligt hunger- och mättnadsprincipen. Man gör det man hungrar efter - blir man mätt söker man sig till något nytt man är hungrig på, tills man blir mätt på det.

Ingenting varar för evigt. Inte ens ingenting.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 19 aug 2013 16:57

Algotezza skrev:Ingenting varar för evigt. Inte ens ingenting.
/Algotezza
Som Metafor får det passera, men ingenting har aldrig varit.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Mitt best of FF

Inläggav Algotezza » 19 aug 2013 17:42

SigurdV skrev:
/Algotezza

Men det finns som en tänkt motsats till verkliga förhållanden, dvs. som ett begrepp. Säger man att det aldrig varit måste man kunna förklara vad som aldrig varit och varför det aldrig kan ha varit.

Många menar att tomrum/vakuum = ingenting, andra att det betyder frånvaro av det förväntade ("det var ingenting i rummet - jag trodde det skulle möbler/personer där") - så det är inget väldefinierat ord/begrepp.

Trots att det inte betyder någonting eller betyder inte-någonting betyder det någonting, dvs. kan definieras på olika sätt.

En kul sekvens

allt är allt
inte allt är någonting
inte någonting är ingenting

men vad är "inte ingenting"?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 19 aug 2013 20:19

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:
/Algotezza

Men det finns som en tänkt motsats till verkliga förhållanden, dvs. som ett begrepp. Säger man att det aldrig varit måste man kunna förklara vad som aldrig varit och varför det aldrig kan ha varit.
Förstå nu då: "" finns inte, har aldrig funnits och kommer inte att finnas!
Algotezza skrev:Många menar att tomrum/vakuum = ingenting, andra att det betyder frånvaro av det förväntade ("det var ingenting i rummet - jag trodde det skulle möbler/personer där") - så det är inget väldefinierat ord/begrepp.
Problemet med att definiera "ingenting" är att ingenting får finnas i definiendum...
Så här gör JAG:
1 "ingenting="
Notera att citationstecknen förhindrar yttervärlden från att tränga in i definiendum!
2 "ingenting" = ""
Och definitionen är färdig. Det finns både definiens och definiendum!

Algotezza skrev:Trots att det inte betyder någonting eller betyder inte-någonting betyder det någonting, dvs. kan definieras på olika sätt.

En kul sekvens

allt är allt
inte allt är någonting

/Algotezza
"inte ingenting"= "någonting"

Anne

Mitt best of FF

Inläggav Anne » 20 aug 2013 14:42

Jag uppskattade iallafall den tidigare konstellationen också, även om en del av dessa "figurer" gjorde mig otroligt irriterad ibland.

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 20 aug 2013 15:23

lynx skrev:Jag uppskattade iallafall den tidigare konstellationen också, även om en del av dessa "figurer" gjorde mig otroligt irriterad ibland.
Hm... det vore kul om jag fattade vad du menar?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Mitt best of FF

Inläggav Algotezza » 20 aug 2013 16:11

SigurdV skrev:
En kul sekvens

allt är allt
inte allt är någonting

/Algotezza
"inte ingenting"= "någonting"[/quote]

Jag skrev en uppsats på nittiotalet på Theologicum i Lund som handlade "intet" enligt Martinus, zen och vardagsspråket. Så här lydde dess rubrik:

"..."

Om "inte ingenting" är "någonting" - hur kan du då via negationer komma tillbaka till "allt"?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 20 aug 2013 17:33

Algotezza skrev:En kul sekvens

allt är allt
inte allt är någonting

SigurdV skrev:"inte ingenting"= "någonting"

Jag skrev en uppsats på nittiotalet på Theologicum i Lund som handlade "intet" enligt Martinus, zen och vardagsspråket. Så här lydde dess rubrik:

"..."

Om "inte ingenting" är "någonting" - hur kan du då via negationer komma tillbaka till "allt"?

/Algotezza

Man kan inte på något sätt komma till allt!
Enda logiska möjligheten är om man är där från början.

Man tror gärna att något adderat till sin negation blir allt...men icke:
Ingenting adderat till: inte ingenting, blir någonting...INTE nödvändigtvis: allting.

I matten har vi inverser: 5 gånger en femtedel blir ett, talet gånger sin invers blir ett (gäller EJ noll och oändligheten!) "någonting" motsvarar vilka tal som helst UTOM inget (och kanske allt...)
"inget" är definierbart... hur är det med "allt"? Än har jag inte hittat nåt sätt...
Jag är inte nöjd med: Allt=". Eftersom bara ett citationstecken finns kan man kanske förstå att allt åsyftas...men ingår det ensamma citationstecknet?
Fy vad trött jag blir av att tänka på det här...

Anne

Mitt best of FF

Inläggav Anne » 20 aug 2013 17:43

SigurdV skrev:
lynx skrev:Jag uppskattade iallafall den tidigare konstellationen också, även om en del av dessa "figurer" gjorde mig otroligt irriterad ibland.
Hm... det vore kul om jag fattade vad du menar?

Som allt som man verkligen fattar så finns det flera bottnar. Både du och jag vet att du särbehandlar mig, älskling t ex :) Hade någon annan skrivit en del saker som jag har skrivit så hade du... ja, du vet. Ja, du vet :) Tror att det beror på att vi har lärt känna varann. Nu funderar jag mest på hur (det här var flera år sedan) hur Katana lyckades provocera fram mina allra sämsta sidor.

SigurdV

Mitt best of FF

Inläggav SigurdV » 20 aug 2013 18:31

:-({|=
lynx skrev:Som allt som man verkligen fattar så finns det flera bottnar. Både du och jag vet att du särbehandlar mig, älskling t ex :) Hade någon annan skrivit en del saker som jag har skrivit så hade du... ja, du vet. Ja, du vet :) Tror att det beror på att vi har lärt känna varann. Nu funderar jag mest på hur (det här var flera år sedan) hur Katana lyckades provocera fram mina allra sämsta sidor.
Mja... jag tycker faktiskt det är nåt särskilt med dej... :smt061 ... Även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det :? Det började för rätt länge sedan men jag minns det som ...öh ...är det verkligen JAG som skriver det här?
"Katana"? Det låter som ett japanskt svärd ju? Såna kan nog provocera fram en del sidor hos vem som helst. Det låter iaf som om du kommit till ro lite grann om du börjar kontemplera ditt förflutna :)

Återgå till "Tankar och känslor"