Jag ger ju en teori som man kan göra vad man vill med. Men den är mer sammanhängande än vad jag ännu har visat. Det går att hänvisa till utförd forskning för att styrka mina teser... men det är inte bråttom... om mina tankar inspirerar någon är det bra. Men det är fel att försöka översätta mig till existerande system som jag redan förkastat eftersom de inte passar in i min helhetsbild. men annars skiljer jag mig inte så väldigt mycket från existerande uppfattningar tycker jag.Pilatus skrev:sigurdV skrev:moralen är de känslor som det omedvetna tillfogar varje tolkning av sinnesdata ...
Borde man inte kunna byta det undermedvetna mot vår erfarenhet, (uppfostran, besvikelser, stunder av goda upplevelser, kunskap om våra begränsningar och allt möjligt annat vi upplevt och läst om, t ex Euripides). Det undermedvetna associerar jag till psykoanalysens begreppsvärld som ruvar på mörka barndomsminnen och utdragen psykoanalys. Det är alldeles säkert en god metod för somliga, men jag tror inte riktigt på att vår moral alltid färgas av det "omedvetana". Etik är ofta inpräntad i vår kultur. I GT skiljer man noga mellan vad som är tillåtet mot den egna folkgruppen och mot andra. Det är inte unikt där och då, bara mycket tydligt.
Det du vill byta med är kanske relaterat men inte identiskt eller kongruent. Börja i stället med omedveten intelligens: omedveten varseblivning till exempel "blindsyn" när blinda inte kan se föremål som man ändå kan visa att de uppfattar omedvetet (Weizkrantz Blindsight: a case study and implications)Borde man inte kunna byta det undermedvetna mot vår erfarenhet, (uppfostran, besvikelser, stunder av goda upplevelser, kunskap om våra begränsningar och allt möjligt annat vi upplevt och läst om, t ex Euripides).
Låt oss gärna gå in i detaljerna ... jag såg ingen invändning det inte finns svar på. Jag blir glad att tvingas förtydliga sånt som jag bara sneglat på för att förvissa mig att det inte är ett hav där det ska vara öken.
Nu är det viktigt att du med ordet "moral" INTE menar vad jag menar med ordet "etik"... Som jag sagt jag har tänkt länge i ensamhet... jag KAN inte omdefiniera mina begrepp,de är för många, de är relaterade, du som startar från början kan klara att förstå det internt å sen kan du översätta till dina standardtermer där så är möjligt.jag tror inte riktigt på att vår moral alltid färgas av det "omedvetna".
(Använd gärna termen "drömgeneratorn" i st f "det omedvetna"för att undvika att associera till standardterminologin.)
... Även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det