hakkapeliitta skrev:531bts skrev:Hakkapeliitta: det jag avser med abstrakt tänkande är att det mänskliga tänkandet inte är bundet till pågående förändringar i rummet det som populärt kallas här o nu. Människan kan dagdrömma, hon kan i detalj beskriva t.ex en häst utan att den är närvarande. Det finns inga belägg för att djur har den förmågan. Djur har ett tänkande som är bundet till det kroppsbevarande behov som för stunden är aktuellt att agera på.
Ditt resonemang övertygar inte.
På vilket sätt skiljer sej "kroppsbevarande behov" (hepp!, läge för en fräckis) mellan människa och djur?
Hur vet du vad som försiggår i en aphjärna? Hävdar fortfarande att användandet av verktyg förutsätter abstrakt tänkande.
Jag är inte ute efter att övertyga ngn om ngt. Jag söker dialog om det alla vet om.
Kroppsbevarande behov finns hos alla levande varelser. De är orsaken o möjligheten för barnasinnet till inlevelse till allt levande. Du känner igen
hunger o törst hos både elefanten o myggan pga av de allmängiltiga kroppsbevarande behoven.
Angående abstrakt tänkande verkar vi inte ha överensstämmande definition. Vad apan upplever kan vi bara göra oss föreställningar, antaganden utifrån hur den agerar på stimuli. Menar du att mitt påstående inte stämmer, att djurs tänkande, till skillnad från människans, är låst till vilket kroppsbevarande behov som för tillfället pockar på sin tillfredsställelse för att det vid det tillfället använder ett hjälpmedel? På vilket sätt talar användandet av verktyg vid behovstillfredsställelse, mot att djurs tänkande är knutet, låst till det behov som för tillfället ska tillfredsställas?
Om apan däremot använde pinnen att skriva i marken att den är hungrig men inte orkar leta föda just nu, förstår jag din invändning.