Smisk skrev:"Någon som säger att "jag är upplyst" är inte upplyst" grejen helt enkelt tolkar jag den som.
Vad ska man göra om man är upplyst då?
Moderator: Moderatorgruppen
Smisk skrev:"Någon som säger att "jag är upplyst" är inte upplyst" grejen helt enkelt tolkar jag den som.
hakkapeliitta skrev:Rent medvetande finns inte. Ett barn föds utan större medvetande men utvecklar medvetandet genom erfarenhet, medveten om sin omgivning är en process.
Lätt löjligt när vissa hävdar Buddhas högre vishet. Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till. Samtidigt var han nog inte speciellt originell utan varje by hade sin hövding som i brist på dagens rättssamhälle skipade rättvisa.
Alla samhällen har utvecklats från stam. klan, vi i Sverige har inte längre den uppdelningen.
Den här utvecklingen är inte spikrak. Marx menade att klaner, maffia är tecken på svag stat. Staten kan inte längre stå för rättsskipning. Sorgliga är att Sverige importerar dessa klaner.
Algotezza skrev:hakkapeliitta skrev:Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till.
Buddha levde inte på medeltiden.
Pilatus skrev:Algotezza skrev:hakkapeliitta skrev:Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till.
Buddha levde inte på medeltiden.
Buddha (Siddhartha Gautama) levde omkr 400 talet fvt Antiken 800 fvt till ca 500.
Kanske är hans läror mer religion än modern medvetandepsykologi?
Anders skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Buddha levde inte på medeltiden.
Buddha (Siddhartha Gautama) levde omkr 400 talet fvt antiken 800 fvt till ca 500.
Kanske är hans läror mer religion än modern medvetandepsykologi?
fvt...
DrucillaCorker skrev:Filosofiskt kan man väl tillåta sig att postulera det som inte alltid kan bevisas.
hakkapeliitta skrev:Eller så är postulat hypoteser som inte har bevisats.
Jag ser ingen skillnad mellan postulat och hypotes, har jag missat något?
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Eller så är postulat hypoteser som inte har bevisats.
När det gäller hypoteser har de karaktär av ett antagande som vi vill belägga eller falsifiera. Postulat är mer självklara och förstås som de framställs. En grund att utgå från. En parallell till matematikens axiom.
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Eller så är postulat hypoteser som inte har bevisats.
När det gäller hypoteser har de karaktär av ett antagande som vi vill belägga eller falsifiera. Postulat är mer självklara och förstås som de framställs. En grund att utgå från. En parallell till matematikens axiom.
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster