Inläggav David H » 06 mar 2023 17:18
Det finns en massa aspekter som må vara sanna, men ändå helt ointressanta. Till exempel ett påpekande om att orden "båda" och "bägge" inte betyder samma sak. Visst kan någon hävda det. Och någon annan kan mena att jo, orden betyder visst samma sak. Och någon tredje kan fälla in och hävda att detta är ju bara onödigt hårklyveri att diskutera.
Som jag ser det behövs det ändå alltid finnas ett fokus kring vad som är relevant. Men det kan kan vara riktigt knepigt att ta ställning om vad som verkligen är relevant och vad som är ovidkommande. För det som ena stunden verkar helt oväsentligt, kan i nästa ögonblick framstå som av central betydelse. Ganska ofta kan jag känna så kring Smisks inlägg exempelvis... typ "men vad spelar det här för roll?", "är det inte ovidkommande, och tillkrånglat?", men sen vid ett annat tillfälle kan det framgå mer tydligt för mig varför hans invändningar faktiskt är relevanta. Och jag inser att jag kan behöva förtydliga och/eller korrigera mina egna mer slarviga formuleringar.
Målet är, menar jag att försöka hitta en god balans, både hålla fokus vid vad som faktiskt är viktigt, men också vara öppen för att korrigera vad som kan verka som små detaljer i periferin.