David H skrev:Algotezza skrev:Gud som den närvarande frånvaron är Jon Fosses ord om Gud. Det ligger nog något i det. Eller om han sade den frånvarande närvaron. Hursomhelst, Gud som ett paradoxalt begrepp eller en paradoxal verklighet. Något som finns betingat av sin ickeexistens. Någon vars närvaro ibland kan anas i denna värld men sträcker sig bortom densamma.
På så vis är ju ordet Gud tomt tills man fyller det med eget erfarenhetsmaterial, via meditation, mystika upplevelser eller bara förhoppningar och aningar. Eller fyller det med teologisk teori.
I grunden är det känslor som styr hur vi upplever. Förnuftet blir då en överbyggnad för att försöka analysera och förstå det vi känner/ upplever och därmed försöka förstå oss själva och världen. Vi anar ju också att det finns något bortom det vi upplever som ibland poesi och filosofisk spekulation kan verbalisera.
Beskrivningen om Gud som en närvarande frånvaro kan jag hålla med om är tilltalande. Men vad jag vill betona är att det inte är något som nödvändigtvis gör Gud "overklig" eller "ovetenskaplig". Inte heller verkligheten eller vetenskapen är okomplicerad, tänker jag.
Om du tänker dig att du kommer in i en sal, och där står en stor och elegant tron. Vems är denna tron? Frågar du. Och svaret du får: Denna tron är reserverad för Gud. Och du frågar: Men jag kan ju inte se Gud. Och du möts med tystnad. Och du frågar: Vad händer om jag själv sätter mig på tronen? Och svaret: Du kan pröva. Men du inser att du inte behöver pröva detta. Du förstår att om du går och sätter dig på tronen kommer Helvetet att braka lös. Du väljer att avstå.
Det du skriver här är en intressant infallsvinkel, som sannolikt har potential att fylla ett behov.
Frågan som ställs i trådens rubrik, Finns Gud ?, är för flertalet troligen omöjlig att besvara.
Det är anledningen till att tråden aldrig tar slut, utan nu tenderar att ”bita sig själv i svansen”.
Det som däremot är möjligt är att, utifrån vår mänskliga förmåga och verklighetsuppfattning,
beskriva hur vår mänskliga kapacitet och förmåga har långt större begränsningar än vad många
vill inse och acceptera. Den som anser sig ha svaret på frågan, Finns Gud ? tar m a o en risk.
Någon har skrivit visdomsorden,
• Okunskap - Högmod
• Kunskap - Ödmjukhet
Min personliga övertygelse säger att redan de saknade svaren, föranledda av frågorna som följer av
Citat A och Citat B, utgör ett tillräckligt bevis i mitt fall för att okunskapen är stor och vidsträckt.
Ateisten som hävdar en bestämd uppfattning utan att ha redovisat svaren är ett typiskt exempel.
Tar man sig tid att begrunda, Maxwells och Eulers ekvationer inser man förhoppningsvis att dessa
refererar till en ”typ” av medelvärden härrörande från atomär komplexitetsnivå.
Förenklat saknar vi ”atomer” därför förutsättningar för att ”se” längre.
Så vad är det för "evidens" som efterlyses ?
I förlängningen inrymmer ekvationerna dock långt mer sofistikerade samband på metafysisk nivå.
Det var detta som fick mig att skriva citat,
”Vad man däremot kan hävda, är att konceptet, inte minst ur ett teologiskt perspektiv, erbjuder
fascinerande tolkningsmöjligheter, bortom ateistens i sammanhanget ofta begränsade rent atomära
argumentering.”
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.