Citat B [trådskapare moderator]

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus

Re: Citat B [trådskapare moderator]

Inläggav Vertumnus » 09 dec 2024 17:59

Illusionen skrev:Även BINOMIAL-TEOREMET, får via 2ΔØ, en enkel, och basalt förankrad förklaring.
Teoremet visar att ±√(1 + (v/c)²) ≈ 1 / ±√(1 – (v/c)²) vid små värden på v, och vice versa.
Kan balansen bli/uttryckas vackrare ?

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=QfK_pfOiZUU

Hur och varför ta omvägen över binomialsatsen för att påvisa detta mycket enkla samband?

"Även BINOMIAL-TEOREMET, får via 2ΔØ, en enkel, och basalt förankrad förklaring"?
Binomialsatsen som är den gängse beteckningen bygger på algebra och kombinatorik och är inte särskillt svårbegriplig.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 09 dec 2024 19:00

Pilatus skrev:Angående vad vi ser och hur vi tolkar världen: varför är det så att några föredrar att se världen från ett slags metafysiskt perspektiv och ställa sig kritisk till realism som inställning till världen omkring oss? Och varför skulle det vara fel att betrakta våra sinnesintryck som en (mer eller mindre) exakt representation av verkligheten som den är oberoende av oss?

Du missförstår mig, jag ställer mig inte alls kritisk till realism som inställning till världen omkring oss.
I mitt fall är metafysiken ett sofistikerat verktyg att använda i försöken att förstå vad Citat B döljer
och står för. Som jag tolkar Kant är det en metafysisk tolkning som han (omedvetet ?) beskriver.
Redan så här långt kommen, tycker jag mig ana att universum överordnat snarare är ”cirkulär”,
än linjär, till sin natur.
Rummets linjära koordinater har då sitt ursprung i cirkulära interfererande skalära former.

Verkligheten är (enligt min uppfattning) inte oberoende av oss, utan förnimmelsen (via vxv) är en typ
av ”tolkning” (att jmf med en strukturell ”illusion”), där den strukturella nivån stipuleras av oss atomer.
Metafysiken härrör från en ”underliggande” (mer ”finmaskig”) nivå, vilket Kant verkar ha förstått.

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 09 dec 2024 20:23

Vertumnus skrev:
Illusionen skrev:Även BINOMIAL-TEOREMET, får via 2ΔØ, en enkel, och basalt förankrad förklaring.
Teoremet visar att ±√(1 + (v/c)²) ≈ 1 / ±√(1 – (v/c)²) vid små värden på v, och vice versa.

Pax vobiscum

Hur och varför ta omvägen över binomialsatsen för att påvisa detta mycket enkla samband?

"Även BINOMIAL-TEOREMET, får via 2ΔØ, en enkel, och basalt förankrad förklaring"?
Binomialsatsen som är den gängse beteckningen bygger på algebra och kombinatorik och är inte särskillt svårbegriplig.

Ja, det kan vid första påseendet förefalla enkelt, men inkludera tecknen ± (före rot-uttrycket) så
erhålls (via den p g a MP ”negativa speglingen”) den sfäriskt komplexa vxv-balansen.
Matematikens regelverk var tydligen förberett på detta samband.
Jag blir kanske alltför lätt fascinerad av sådana samband :)

/Illusionen

Hubert

Inläggav Hubert » 09 dec 2024 20:38

Du tycker att det är intressant vilka synpunkter ateister har på ditt koncept.
För mig som ateist är ett koncept bara intressant om det påstår sig bevisa gudars/Guds existens.
Så varför vill du att ateister ska ha synpunkter på konceptet som inte är ett bevis?

Illusionen skrev:Ang BEVIS av Guds existens, samt BAKGRUND till Citat B

Hubert: Har du med ditt koncept bevisat Guds existens?"
Illusionen: Mitt svar är nu, liksom tidigare, nej.

I konceptet redovisas en ”möjlighet”, citat,
”Vad man däremot kan hävda, är att konceptet, inte minst ur ett teologiskt perspektiv, erbjuder
fascinerande tolkningsmöjligheter, bortom ateistens i sammanhanget ofta begränsade rent
atomära argumentering.”

Den här frågan rörande Guds existens återkommer ofta, och varje gång svarar jag tålmodigt
att min personliga uppfattning, vad gäller alla försök att beskriva Gud, ges av citat,

”Ett första steg rörande tänkbart betraktelsesätt av begreppet Gud, med beaktande av Citat A
och Citat B, är därför förståelse av vad verkligheten bakomliggande metafysik innebär och erbjuder.
Det är sannolikt först när det metafysiska resonemanget avancerat till där vi nu befinner oss, som
det går att hjälpligt förstå att begreppet Gud inte går att beskriva med hjälp av enbart våra i
vardagen använda atomära begrepp/storheter och termer.”

Detta borde inte vara så svårt att förstå, och gäller givetvis även försök att via matematik förklara,
alternativt förkasta, Gud. När man som vissa återkommande efterfrågar/kräver atomära bevis för
Guds existens, bekräftar man samtidigt att man inte förstår konceptet, alternativt ej gjort sig
besväret att läsa mina tidigare svar och kommentarer.

När informationen, som i detta fall, blir omfattande och utspridd, händer det lätt att man inte
ser skogen för alla träd, så låt mig avrunda med att visa på några enkla samband, som länkar
samman matematikens regelverk och konceptet. Jag begär inte att ni skall dela min uppfattning,
men för mig personligen verifierar detta, såväl konceptet, som metafysikens berättigande som
förklarings-hjälpmedel. Inget har framkommit som kullkastar konceptet och följande.
Sökandet av svar på/till frågor föranledda av Citat B, tar avstamp från/i aktuella samband.
Följande sammanfattande budskap bör behärskas för att eventuell förklaring till Citat B skall
kunna göra anspråk på att vara trovärdig.

Det som stärker och fascinerar mig är att resultatet kan härledas via två skilda förklarings-strategier,
komplex projektionslära kombinerat med hållfasthetslära, respektive matematikens regelverk.
En filosofiskt intressant fråga är hur denna överensstämmelse är möjlig, om resonemanget är
påvisbart felaktigt ?

Den naturliga logaritmen, ln, är en logaritm med basen e.
För att beräkna värdet på e tillämpas gränsen för (1 + 1/n)ⁿ när n→ ∞.
Basen e är ett tal som approximativt är lika med 2,718
Värdet på e är 2,718281828459… där decimalerna fortsätter mot oändligheten, utan något
speciellt mönster, och brukar därför avrundas till, e ≈ 2,72.
För att förstå kopplingen mellan e och balanskriteriet 2ΔØ är det viktigt att begrunda att ett
transcendent tal, enligt litteraturen, är ett tal, som inte kan definieras som ett noll-ställe till
ett ändligt polynom med rationella koefficienter. Vissa transcendenta tal kan i stället definieras
som ett gränsvärde, vilket har betydelse för hur i konceptet tillämpad växelverkan skall tolkas.
Kända sådana, av MP-beroende, gränsvärdes-exempel är de i konceptet använda beteckningarna,
e och π. Gränsvärdet i sig är m a o en typ av del-verifiering av MP stipulerat ”dualitets-begrepp”.
Detta i sin tur ligger till grund för matematikens serie-utvecklingar, vars samband även de därigenom
kan betraktas som en indirekt verifiering av principerna DRP och MP.

För VÄXELVERKAN gäller sammanfattat,
e = (1 + 1/n)ⁿ ≈ 2,718 n → ∞
Respektive 2ΔØ period n innefattar förändring med skalfaktorn 1/n.
Symbolen e anger summa-skalfaktor-förändring, Σ-SKF, för växelverkan, VXV.
Σ-SKF har inom vxv olika tecken ur skilda MP-perspektiv. 1/n ~ ±180 grader (inv.)
Relativrörelse, v, genererar MP-perspektiv-beroende ROT, vilket har betydelse för tolkningen av ESR.

Ovanstående är av stor betydelse för att förstå balanskriteriets, 2ΔØ, och dess bakgrund och natur,
och omnämns i kapitel 5, FUNDAMENTALA KONSTANTER & FORMER, som
• Eulers tal, e (e = lim(1 + 1/n)ⁿ n→ ∞)
• Eulers formel (e^jφ = +cos φ + j sin φ)

Även BINOMIAL-TEOREMET, får via 2ΔØ, en enkel, och basalt förankrad förklaring.

I konceptet beskrivs hur MaskeringsPrincipen, MP, ger upphov till inverterad ”negativ spegling”.
Var här observant på att MP-perspektivet är individuellt och RELATIVISTISKT avvikande till sin
natur, relativt förankringen, och därigenom strukturellt NEGATIVT.
Notera även med anledning av detta att ln av ett tal x, är definierad för alla strikt positiva tal.
Den naturliga logaritmfunktionen är således en reell-värd funktion av en reell variabel.
Det medför att när DRP-perspektivet är neutralt/balanserat är det, det individuella/egna
positiva MP-perspektivet, som formar verkligheten negativt. Det är detta, som i konceptet
benämns ”NEGATIV SPEGLING”, och som (enligt konceptet) återspeglas via 1/n, i uttrycket (1 + 1/n)ⁿ.
För att uttrycka det lite förenklat är basen e en funktion av reella koncentrations-differensen
mellan i 2ΔØ, ingående ΔØ, sett ur individuellt förankrat MP-perspektiv.
Här skall alltså beaktas att ”e” är definierat ur ett selektivt och individuellt förankrat MP-perspektiv,
vilket enligt konceptet får konsekvenser. Det innebär att bl a Big Bang teorin havererar (p g a
”ömsesidigheten”), ur neutralt DRP-perspektiv.
Den enligt konceptet troligen felaktiga tolkningen av ESR, är ett annat exempel på ovanstående.

Pax vobiscum

Hubert

Inläggav Hubert » 09 dec 2024 21:04

Det är inte ovanligt att de som hela livet alltid har haft ja-sägare omkring sig uppfattar invändningar som otillständiga.
Illusionen skrev:Tyvärr Pilatus, mot bakgrund av tidigare genomgående negativa kommentarer, och det du
skriver här, är min slutsats att det för närvarande saknas förutsättningar för en meningsfull
diskussion rörande konceptet

Pax vobiscum

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 09 dec 2024 22:04

Illusionen skrev:
Vertumnus skrev:

Pax vobiscum

Ja, det kan vid första påseendet förefalla enkelt, men inkludera tecknen ± (före rot-uttrycket) så
erhålls (via den p g a MP ”negativa speglingen”) den sfäriskt komplexa vxv-balansen.
Matematikens regelverk var tydligen förberett på detta samband.
Jag blir kanske alltför lätt fascinerad av sådana samband :)

/Illusionen

Svara gärna på frågan - var kommer binomialsatsen in, hur ser binomialutvecklingen ut i det här fallet? Redovisa räkningen och håll konceptet utanför.

Att ±√(1 + (v/c)²) ≈ 1 / ±√(1 – (v/c)²) vid små värden på v är enkel algebra, det är en självklarhet.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 10 dec 2024 07:50

Hubert och Vertumnus,

Som ni känner till har jag bett om att få bli permanent avstängd från Filosofiforum.
Skälet till detta är bl a ert beteende, som jag anser vara oförenligt med mina värderingar.
Mitt önskemål kvarstår, men tyvärr har moderator av okänd anledning ännu inte tillmötesgått
min begäran. I väntan på att avstängningen skall verkställas ber jag därför er anonyma om
överseende med att jag inte avser att besvara, eller i övrigt kommentera, era inlägg.
Hade moderator delat min uppfattning hade den här situationen kunnat undvikas.

I tråden, Ett försök till kritik av deltakonceptet skrev jag den 17 aug 2024 citat,

”I ett försök att undvika irritation bad jag dem som anonymt kritiserar, att avstå från att läsa mina inlägg.
Det anmärkningsvärda är att man ändå fortsätter att läsa inläggen, och att oombedd kritisera.
Det påminner om rent sabotage, och är både omoget och respektlöst.
Filosofiforum tar skada av detta !
Familjen diskuterade detta i dag och försökte förstå bakomliggande orsak, men lyckades inte finna svaret.
Mitt förslag är därför att ni som formulerat ovanstående exempel ställer följande frågor till er själva,

VAD VILL NI UPPNÅ MED ERT DESTRUKTIVA BETEENDE ?
PÅ VILKET SÄTT FRÄMJAR DETTA FILOSOFIFORUM ?”

Pax vobiscum

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 dec 2024 10:44

Illusionen skrev:Som ni känner till har jag bett om att få bli permanent avstängd från Filosofiforum.

Avstängd till 2:a mars på egen begäran.
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 11 dec 2024 13:51

Kan inte se annat än att min fråga var fullkomligt adekvat, men istället för svar kommer i vanlig ordning ett perspektivskifte , en rockad. Tröttsamt.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 02 apr 2025 16:20

DELTA-KONCEPTET är tänkt och skrivet, för att vara hemmahörande i gränslandet mellan
filosofi och naturvetenskap, med tonvikt på existentiella frågeställningar. Tidigare,
Patentansökan nr 2300071-4, ”Anordning baserad på metafysiska BSM-resonemang”,
blev inte godkänd. Det har ingen avgörande betydelse då det är upphovsrätten som i mitt fall är
det jag haft som målsättning att säkerställa. Mitt intryck är dock att PRV avslagit ansökan av
tveksamma formella skäl, utan att förstå det metafysiska bakomliggande resonemanget.

Sedan en tid tillbaka arbetar jag med framtagning av en ny reviderad, och vidareutvecklad
version av den ursprungliga patentansökan, som även denna, trots tidigare motgångar/avslag,
kommer att lämnas in som patentansökan. Totalt rör det sig om 20 kapitel (> 50 sidor).
Går allt planenligt bör den nya versionen vara klar för publicering runt kommande månadsskifte.

Utgångspunkt för resonemanget har varit bejakandet av att livet är ett mysterium, och att konceptet
inte gör anspråk på att ha de slutgiltiga svaren på frågorna som ställs, utan snarare att personligen
få bekräftat att livets stora, till sin karaktär mer fundamentala frågor, med stor sannolikhet ligger
utanför vetenskapens kompetensområde, och att så framgent kommer att förbli.

Avsikten var att försöka skriva en enklare utgåva, men nu när jag läser det jag författat, inser jag
att budskapet sannolikt kommer att uppfattas som minst lika obegripligt som tidigare.
Tanken var att presentera den nya patentansökan här på FF, som ett avslutande inlägg, men har
alltså blivit tveksam till det meningsfulla i ett sådant förfarande.
Som exempel skulle det bli 20 längre inlägg i följd om varje kapitel skrivs som separat inlägg.

Målsättningen är att det senare i sommar skall gå att ladda ner ansökan via vår hemsida,
http://www.deltakonceptet.se

Det finns kanske andra bättre alternativ ?

Hälsar
Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 apr 2025 14:18

Här följer ett citat från Mats Furbergs bok, Vision och skepsis, (1969) kapitlet om Platon. Det är tänkvärt för alla som menar sig skriva om filosofi.

"Till skillnad från seden i den pythagoreiska skolan gick uppfostran [i den skola som Platon grundade, Akademin] ut på att vänja eleven vid att inte svära på magisterns ord: att vara frågvis , att inte ge sig till tåls med auktoritetens obestyrkta svar, att ta reda på saker och ting på egen hand, att följa argument även när det leder till smärtsamma slutsatser. att sätta lojalitet mot sanningen över lojalitet mot alla dogmer, att ta risken att utsätta sina egna teser för andras kritik och att ha modet att ändra ståndpunkt."
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 14 apr 2025 14:45

Pilatus skrev:Här följer ett citat från Mats Furbergs bok, Vision och skepsis, (1969) kapitlet om Platon. Det är tänkvärt för alla som menar sig skriva om filosofi.

"Till skillnad från seden i den pythagoreiska skolan gick uppfostran [i den skola som Platon grundade, Akademin] ut på att vänja eleven vid att inte svära på magisterns ord: att vara frågvis , att inte ge sig till tåls med auktoritetens obestyrkta svar, att ta reda på saker och ting på egen hand, att följa argument även när det leder till smärtsamma slutsatser. att sätta lojalitet mot sanningen över lojalitet mot alla dogmer, att ta risken att utsätta sina egna teser för andras kritik och att ha modet att ändra ståndpunkt."

Det flyter på bra och de första 40 sidorna är nu i stort klara för publicering.
Förhoppningsvis blir jag klar med resterande sidor runt kommande månadsskifte.
Begrepp som RUM och TID får i den uppdaterade utgåvan sin basala förklaring.
Erfarenheten säger mig dock att det här blir obegripligt för flertalet.
Ska jag nöja mig med att publicera sammanfattning och innehållsförteckning (4 sidor) ?
De som ev är intresserade kan därefter få konceptet i sin helhet via e-post.
Vad rekommenderar du ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 apr 2025 15:43

Illusionen skrev:Det flyter på bra och de första 40 sidorna är nu i stort klara för publicering.
Ska jag nöja mig med att publicera sammanfattning och innehållsförteckning (4 sidor) ?
Vad rekommenderar du ?

Jag tror ditt förslag att lägga ut ett abstract (4 sidor) till att börja med är utmärkt bra. Får du respons som vittnar om nyfikenhet och intresse så har du ju något att ta ställning till. Det kunde vara intressant om det kan väcka intresse och litet nya frågor.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 21 apr 2025 09:57

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Det flyter på bra och de första 40 sidorna är nu i stort klara för publicering.
Vad rekommenderar du ?

Jag tror ditt förslag att lägga ut ett abstract (4 sidor) till att börja med är utmärkt bra. Får du respons som vittnar om nyfikenhet och intresse så har du ju något att ta ställning till. Det kunde vara intressant om det kan väcka intresse och litet nya frågor.

Tidplanen ser fortfarande ut att hålla, så kring kommande månadsskifte förväntas texten bli klar.
Till sammanfattningen hör en avancerad A4-figur-sida, som är ritad med hjälp av ”Word” / Office.
Jag har tidigare försökt lägga in fotografier och figurer (och följt anvisningarna) men har alltid misslyckats.
Texten är redan krävande, så utan figur blir det svårt att förstå sammanfattningen. Vad föreslår du ?

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 apr 2025 12:23

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:
Vad rekommenderar du ?

Tidplanen ser fortfarande ut att hålla, så kring kommande månadsskifte förväntas texten bli klar.
Till sammanfattningen hör en avancerad A4-figur-sida, som är ritad med hjälp av ”Word” / Office.
Jag har tidigare försökt lägga in fotografier och figurer (och följt anvisningarna) men har alltid misslyckats.
Texten är redan krävande, så utan figur blir det svårt att förstå sammanfattningen. Vad föreslår du ?

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Jag kan lägga in bilden om du vill skicka word-sidan med bilden till min epost. Du kan se min epost-adress i meddelanden.
Moderator

Återgå till "Filosofi"