Algotezza skrev:Ja, empirister använder naturligtvis även logik och förnuft.
Hur kommer man fram till insikter kring existensens yttre och inre aspekter och vad är det för något?
Vad är andligt och vad är inte andligt?
Gud är inget objekt varken för tanken eller för empirin. Gud är därmed ett ingen-ting, där ting betyder objekt. Ungefär som buddhismen resonerar. Gud kanske snarast är det ultimata subjektet, omöjligt att erfara men vara i. Ungefär som nuet.
Men jag vet inte och behöver inte veta, eller kanske inte-veta.
Jag håller med om det du skriver om Gud här. Om vi tänker oss "Gud som ett objekt" fastnar vi i saker som tar oss ifrån ett andligt perspektiv. Saker som skönhet, moral, kreativitet och andlighet tar oss närmre och inget av dessa är "objekt i världen".
Vad inre och yttre aspekter är kommer man fram till genom att vi har dessa typer av erfarenhet tillgängliga. Allt vi erfar genom våra 5 sinnen "pekar på" en yttre aspekt av tillvaron och all erfarenhet som sådan "pekar på" en inre. Andlighet är det som "pekar på Själen" (eller Gud om man tänker så) och Själen är essensen av vad vi är och som innefattar relationen vi har med existensen/naturen/liv (Eller Gud om man tänker så).
Vad jag skulle kalla andligt är vad som intuitivt förhåller oss till Själen. Ett exempel är att vi kan jämföra ett fysikalistiskt och ett spirituellt perspektiv på tillvaron där det fysikalistiska leder till att vi identifierar oss som "enbart objekt" och det spirituella identifierar oss som en andlig process som deltar i världen med vår människa som delvis är ett objekt. Vi kan inte veta något om livet som en andlig process utan att koppla på ett djupare intuitivt perspektiv på tillvaron.
Ett andligt perspektiv kan ses som en relation existensen har med sig själv som innehåller ett andligt värde av den djupaste mening.
Om vi tänker oss Gud som den relationen, som processen som uttrycker det värdet, som en princip eller som ett allomfattande medvetande som innehåller/innefattar allt så har jag inga problem med att säga att "Gud existerar". Men vanligtvis skulle jag snarare säga att Gud måste vara ett "ingen-ting" och för att vara filosofiskt ärlig måste jag säga att jag varken kan påstå att Gud existerar eller inte existerar och istället ifrågasätta vad man menar med frågan.