Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 jun 2025 19:15

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Men då tror du att det finns en objektiv verklighet?

Ja verkligen, jag betraktar mig som kritisk realist. (Skriver jag endast realist blir jag påhoppad som naiv realist.)

Din tröja, vad har den för färg? Är det en objektiv del av verkligheten?

Min t-tröja har ett flerfärgat tryck, folk i rymddräkter med en liten textruta på en box "Anti anxiety" och på boxens sida "6 pac".
Jo och den är för övrigt svart, tröjan. Den är mycket verklig. Om det är en objektiv del av verkligheten vet jag inte. Du har ju inte sett den och vet inte om det jag påstår är en objektiv beskrivning av ett verkligt ting.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 15 jun 2025 19:18

Vega skrev:Vad betyder ”av naturen”?

Hej! Du ställer flera intressanta frågor, i mitt tycke. Vill förstås hälsa dig välkommen om du är ny här :)
Själv relaterar jag det naturliga till det okonstlade; alltså att man inte gör sig till, förställer sig, utan är sitt sanna jag - om du förstår vad jag menar? Måste dessvärre fixa lite grejer nu. Känn dig som hemma, Vega! Hoppas att du vill stanna en stund.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 jun 2025 19:20

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Själv så tror jag mer på objektiv sanning.

Vad är det? Det finns väl inte utanför ditt jag? Objektiva sanningar finns inom matematik och logik. Ibland tror jag det kan finnas sanningar i välgrundade observationer om verkligheten. T ex enligt Kungahuset och Successionsordningen är det sant att Carl XVI Gustaf är Sveriges nuvarande statschef.

Objektiv sanning är grunden för rättvisa och bevisning öht.

Vi hoppas i vart fall att det skall vara så. Men vore det så enkelt vet jag minst en person som skulle sitta inburad för alla sina konstiga utsagor om verkliga förhållanden. Rättsliga sanningar blir ofta till överenskommelser om vad som inte kan helt bluffas bort.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 15 jun 2025 20:22

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Bedömer vad som är mest ursprungligt?

Vi går på känslan tror jag, vad som känns rimligt.

Om det vi ser och upplever som en spårvagn som plingar så bör vi flytta oss från spåret. Det framstår som verkligt och rimligt. Om vi ändå tror att det är en illusion, kommer det efterföljande händelseförloppet bekräfta att vi ägnat oss åt undanflykter. Spårvagnens realism överträffar det mesta.

Rekommenderar inte trial and error metoden om spårvagnen existerar eller inte. Det kan bli det sista man gör i livet.
Vissa fakta får man acceptera utan vidare spisning,

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 15 jun 2025 20:53

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vi går på känslan tror jag, vad som känns rimligt.

Om det vi ser och upplever som en spårvagn som plingar så bör vi flytta oss från spåret. Det framstår som verkligt och rimligt. Om vi ändå tror att det är en illusion, kommer det efterföljande händelseförloppet bekräfta att vi ägnat oss åt undanflykter. Spårvagnens realism överträffar det mesta.

Rekommenderar inte trial and error metoden om spårvagnen existerar eller inte. Det kan bli det sista man gör i livet.

Bild

En handräckning – valet är ditt –
Tydligen finns en Discord kanal där man kan ha en sluten grupp.
Och där avser jag svara och ha bollplank.

Om du väljer delta, vilket är en avsiktsförklaring innan du skickar mig PM.
Då berättar jag vad skuggor bland världar kommer se och inte internet.
Fast det kommer ha den som spelplan.

Din fördel är att du kommer kunna applicera i det lilla.
Små egna Project och övrig OBSINT i det stora.
För mig är det sak samma för – Om Gud Vill –

Sedan kan man tala bluff eller objektivism i all oändlighet utan att leverera.
Blir det en tankevurpa har det som skedde tidgare med min transformation, ej ämnat.
Ibland känns det som ljuset lämnat min veke som burit den för planen är redan i verket.

Men så kommer det en suggestiv och varm påminnelse i kroppen som en förnimmelse.
Så är jag bara sann mot mig själv och andra så med eller utan guds vilja blir det åtminstone alternativa världar.
Med dom verktyg och känslor samt funderingar och inte förglömma alla påbud av Red Car Theory.

För maktspel och blivit synad samt påbud att rör vid detta.
Som hjälpa och stötta dom värst drabbade länderna och diskussionen tog olika riktningar.
Att en nödvändig obalans är och utan den skulle vara att sudda ut den yttersta Eliten med livet som insats.

Ingen jag gör anspråk på utan i det lilla och små fragment som av den som kan, inte jag.
Sammanställa kompassens riktningar och påbud med dess rätta intentioner med rätt operativa väsensbestämda.
Tvingar inte utan visar att – här är jag – i eller inte i din famn – men nu vet du att jag vet att du vet.

Valfriheten och avsekulasera på mina och era samt allas villkor.
Kan man axla en eller flera roller, så är valet, viljan samt avsikten fri.
Men om man valt den vägen har jag lärt mig att påbud och granskning sker av Swea, som nu stilla observarar.

Ha en fin kväll – till er alla -

Bild

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 15 jun 2025 21:17

Varför svara du mig med ditt svammel? Mår du bra?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 jun 2025 21:34

unik skrev:
hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Om det vi ser och upplever som en spårvagn som plingar så bör vi flytta oss från spåret. Det framstår som verkligt och rimligt. Om vi ändå tror att det är en illusion, kommer det efterföljande händelseförloppet bekräfta att vi ägnat oss åt undanflykter. Spårvagnens realism överträffar det mesta.

En handräckning – valet är ditt –

Jag förstår inte det du skriver unik, och du skriver mycket. En del ord är säkert påhittade eller ändrade, stavade enligt ett mönster som jag inte kan identifiera. Kanske vill du skydda dig? Jag skall inte fråga mer här. Vill du så kan du skriva till mig under Personliga meddelanden.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 15 jun 2025 21:48

hakkapeliitta skrev:Varför svara du mig med ditt svammel? Mår du bra?

Nu blev det fel och ber dig om ursäkt.
Och mår utmärkt.

Pilatus har skickat PM

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jun 2025 12:28

Vädrets skiftningar, igår varmt och kvalmigt, soligt och blå himmel, och idag betydligt svalare och grå himmel. Vädret är väl bipolärt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 jun 2025 13:17

Algotezza skrev:Vädrets skiftningar, igår varmt och kvalmigt, soligt och blå himmel, och idag betydligt svalare och grå himmel. Vädret är väl bipolärt.

Ja nu är det drägligt i alla fall
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 16 jun 2025 14:48

Pilatus skrev:
Vega skrev:Din tröja, vad har den för färg? Är det en objektiv del av verkligheten?

Min t-tröja har ett flerfärgat tryck, folk i rymddräkter med en liten textruta på en box "Anti anxiety" och på boxens sida "6 pac".
Jo och den är för övrigt svart, tröjan. Den är mycket verklig. Om det är en objektiv del av verkligheten vet jag inte. Du har ju inte sett den och vet inte om det jag påstår är en objektiv beskrivning av ett verkligt ting.

Anser du att människor är objektiva?

Vega

Inläggav Vega » 16 jun 2025 14:57

Anne skrev:
Vega skrev:Vad betyder ”av naturen”?

Själv relaterar jag det naturliga till det okonstlade; alltså att man inte gör sig till, förställer sig, utan är sitt sanna jag - om du förstår vad jag menar?

Jag skulle säga att det är helt riktigt. Jag lyssnade till ett samtal, det handlade om studenten, en mottagning, som beskrevs ”sönder och samman”… och jag bara tänkte, var du där? Den här personen registrerade och bedömde allt - men levde inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jun 2025 15:03

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Din tröja, vad har den för färg? Är det en objektiv del av verkligheten?

Att människor finns är en objektiv sanning. Människors åsikter är subjektiva och på sin höjd intersubjektiva.

Sorry om jag går in i er dialog.

Det var meningen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 jun 2025 15:16

Vega skrev:
Pilatus skrev:Min t-tröja har ett flerfärgat tryck, folk i rymddräkter med en liten textruta på en box "Anti anxiety" och på boxens sida "6 pac".

Nej, man måste veta vad det är att vara objektiv. Journalister säger ofta att de försöker rapportera så objektivt de kan. Att objektivt beskriva en händelse är att sträva efter att minimera subjektiva inslag.
Om din fråga avser att människor existerar oberoende av mina perceptioner så är svaret ja, det finns en värld som är oberoende av mig. Där finns andra människor som också upplever världen på ett likartat sätt som jag gör. Våra sinnesorgan är konstruerade näst intill lika. Minsta avvikelse gör att korrigering blir nödvändig. Jag lider t ex av astigmatism. En liten detalj i sammanhanget, men optikern upptäcker det och väljer glas som kompenserar synfelet.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 16 jun 2025 15:35

En tråd om subjektivitet och objektivitet: viewtopic.php?f=1&t=12578

Jag menar att det är viktigt att förstå dessa ord som perspektivbegrepp

Ob- (mot, framför) + jectum (det kastade, från jacere = kasta).
Sub- (under) + jectum (det kastade).

Vad som egentligen är subjektivt eller objektivt är således en perspektivfråga.

Det är måhända inte helt i linje med hur dessa begrepp används vardagligt - men det skapar mer sammanhängande tydlighet när begreppen förstås i denna bemärkelse.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Återgå till "Tankar och känslor"