Saywhat skrev:Men i många andra kulturer (än den svenska) så använder man matförstärkare för att få extra tryck i grytan. Varför göra det om kött smakar så bra/mycket som du vill påskina.
Enligt ditt argument skulle smak fungera som addition:
Köttsmak + Kryddsmak = Gotthetsindex
...och utifrån denna ekvation föreslår du att köttsmaken i sig måste vara obetydlig i sammanhanget för att... Tja, du har inte riktigt lagt någon pusselbit som skulle kunna förklara varför din logik stämmer. För; så länge som Köttsmak > Grönsakssmak så är nämligen Köttsmak + Kryddsmak också > Grönsakssmak + Kryddsmak.
Svaret på din fråga (med din enlig logik) skulle alltså vara: "För att det blir
ännu godare då!"
Nå... Jag tycker dock att du har fel redan från början. Smak fungerar nämligen
inte som addition. Glass + Choklad är jättegott, medan Lövbiff + Choklad är uschligt galore. Ändå är Lövbiff + Kokt Potatis jättegott, medan Glass + Kokt Potatis är asäckligt. Detta tillstånd går inte att översätta till matematik med enbart addition.
Här kommer en bättre förklaring:
Äpplen är enligt mig goda som de är. De behöver ingen dressing och inga kryddor. Faktiskt är det så att för mycket "smaktillsättare" gör dem äckligare. Äpllen har således förhållandevist högt gotthetsindex redan från början, men kan alltså inte smakförstärkas mycket för att bli ännu godare.
Lammstek i sig - rakt upp och ner - är också jättegott, men till skillnad från äpplen så bjuder lammsteken på fler möjligheter att bli
ännu godare (och framförallt: Godare på flera olika
sätt) genom olika smaknyanseringar.
Det betyder alltså
inte att dessa smaknyanseringar skulle fungera på samma sätt med äpplet. Lammsteken lyder alltså under helt andra lagar än vad som gäller för äpplet. Man kan
inte få ett äpple att smaka som en lammsteksgryta, så äpplen kan
inte stimulera min naturliga drift efter smaken av lammstek.
Äta kött gör man för att man är lat och inte bryr sig.
Nej. Fördöma andra människor gör man däremot för att man vill smickra sig själv.
Kött är ganska dyrt, och som jag redan nämnt så kan det tillagas på många väldigt svåra sätt. Faktiskt vill jag påstå att många av de svåraste rätterna att tillaga är kötträtter. Sallader kan däremot vilken latmask som helst fila ihop. Och som jag pekade på ovan med äpplet så är mången vegetarisk föda tillräckligt god utan någon tillagning överhuvudtaget, och dessutom (om man bor så att man har ett stort utbud av livsmedel att välja på) rejält mycket billigare. Så man kan precis lika gärna säga att vegetarianer är lata människor som dels inte orkar arbeta ihop tillräckligt med pengar för att äta kött, och som sedan dessutom är för lata för att äta annat än grönsaker som är goda redan som de är.
Argumentet "lathet" är så extremt illa underbyggt att jag inte begriper varför någon fortfarande pratar om det i en tråd som sträckt sig längre än tio sidor. Det är helt meningslöst. Köttätande har ingenting med varken tillgången eller frånvaron på lathet att göra.
Att man inte skulle "bry sig" om djuren är ett bättre argument. Jag tycker visserligen inte att en köttindustri per definition är dålig. Tvärtom låter det som en ganska skön deal att "hey, vi skyddar er från rovdjur och ser till att ni får mat och är friska från sjukdomar. Vi kommer se till att er medellivslängd blir längre än vad som gäller i vildmarken, och att ni lever tryggare, hälsosammare liv än i vildmarken; vi kommer också ge er en förhållandevis snabb och smärtfri död. Catchen är att vi äter er när ni dött." Nu fungerar inte köttindustrin så bra som jag skulle önska, men det går framåt och jag kan påverka den som konsument. Får jag se hur några missköter sig så slutar jag att köpa just deras produkt. Men att tro att djur
av princip hellre dör av svält, sjukdomar eller rovdjur än av människor... Get the fuck out of here.