Kiifen skrev:näckrosblad
Jaha, ja nu blir jag vimsig. För jag tyckte nämligen att det var uppenbart att det jag skrev var en kritik mot samhället. Hur pass korkat och inhumant systemet är.
PS. Jag är inte någon Luddit eller vad det heter, jag är inte emot teknologi. När allt kommer omkring är ju allting teknologi, en arm är teknologi, ett snäckskal är teknologi. Dock finns det förståss teknologi som är dålig, som förstör alldeles för mycket och den sortens teknologi finns alltid i anslutning till ett system som fungerar totalitärt eller monopolistiskt och krigiskt gentemot resten av världen.
Jämför man med myror som ofta brukar tas upp som exempel för civilisationen och kapitalistsamhället så märker man en uppenbar skillnad som aldrig tas upp i diskussionerna. Myrorna är helt beroende av omgivningen för att de ska kunna bygga sina stackar. Ifall myrorna skulle börja bete sig som civilisationsbyggare så skulle dom rama in skogen, behålla enbart barrträd och avverka resten. Döda och förhindra alla andra djur som äter av barren eller går på deras mark.
Dina utlägg ovan, gick ut på att förstärka systemet (ungefär som att försöka slå vettet i en liten pojke). Är systemet i sig bristfälligt, måste man ändra design, anser jag. Teknologi är inte bara negativt, och som du säger, finns överallt, men den bör inte få förslava människan eller bidra till naturförstöring.