näckrosblad skrev:Om demokrati inte skänker oss total yttrandefrihet, varför anklagar vi då fascistiska samhällen för att inte "ge människor individuell frihet"?
Jag vet inte riktigt vilket svar du vill ha, men prova följande: Eftersom individuell frihet inte bara finns i de två former som du verkar antyda: existerande eller icke-existerande. Begreppet "frihet" innefattar tusentals olika mer specifika "friheter", så när vi pratar om den sammanslagna "individuella friheten" så innefattar den en mängd olika kombinationer av friheter som sträcker sig
mellan total avsaknad av frihet och fullständig frihet.
På samma sätt som du tycker att demokrati ger individen för mycket frihet (eller för många friheter) åt individen menar jag att fascism ger för lite frihet (för få friheter). Jag tycker flera av dina argument mot demokrati är vettiga, men du har ännu inte svarat på mina och många andras argument mot fascism.
För övrigt skulle jag vilja veta om du syftar på någon viss typ av fascism eller följer en egen modell. Vad är egentligen din
definition av fascism?
näckrosblad skrev:Jag tycker det är viktigare att diskutera vilka typer av friheter individer bör få ha.
Nu börjar vi komma någon vart, det var svårare när du låtsades om att inga friheter fanns.
Jag tycker att vi bör ha åsiktsfrihet, att folk ska få ha vilka åsikter de vill och kunna diskutera och publicera dessa öppet, inte minst åsikter som går emot statens. Fördelarna med detta är att vi tar till vara på eventuell kompetens bland folket och kan göra de styrande medvetna om eventuella missar. Jag menar att samhället i helhet gynnas och utvecklas mer effektivt genom åsiktsfrihet. Vad är ditt motargument?