Kort sagt: Gemene man kan mer om matte än om filosofi, och skulle ha större användning av filosofin.

Moderator: Moderatorgruppen

Då pratar jag inte om filosofi på särskilt hög nivå, utan enkla principer (t.ex. logiska felslut) som varit mer eller mindre kända i många hundra år.
Kort sagt: Gemene man kan mer om matte än om filosofi, och skulle ha större användning av filosofin.
Stefan skrev:Då pratar jag inte om filosofi på särskilt hög nivå, utan enkla principer (t.ex. logiska felslut) som varit mer eller mindre kända i många hundra år.
Det håller jag med om. Dock tror jag att intelligenta personer har en intuitiv känsla för de flesta logiska felslut. Mindre intelligenta har det dock inte. Vidare, även om man kanske har denna intuitiva känsla kand et vara svårt att förmedla den om man inte har en teori, som filosofin kan erbjuda, att backa upp den med.
En del hävdar ju att akademiker (humanister i synnerhet: ekonomer verkar ju ha större inflytande än nånsin) i allmänhet har mindre betydelse idag än tidigare, så det kan ligga en del i det du säger. Det är också anmärkningsvärt att folk knappt känner till en stor samhällsvetare/humanist under efterkrigstiden medan de har full koll på Marx, Freud, Kant m fl.
Stefan skrev:Vad bör filosofer syssla med? Vilka är dom väsentliga filosofiska frågorna? Hur bör man bedriva filosofi?
hovnarr skrev:Stefan - filosofer har haft stor betydelse för samhällsutvecklingen. Även det senaste århundradet, ja. Kanske i mindre utsträckning om man ser till det senaste 20 åren dock.
Europe was created by history. America was created by philosophy.
Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster