var JESUS verkligen GUDs Son?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 30 nov 2006 19:35

Hovnarr skrev avslutningsvis i sitt inlägg från 23 november:
... Hoppas detta stimulerade fantasin!

Ingen hemma här längre?

Ingen fråga för dagen?

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

tjabbe

Om dett var ett svar till Mig?

Inläggav tjabbe » 01 dec 2006 00:09

cogito skrev:Frågar du mig, så har det mera att göra med in media res än med traditionell apologi. Vi får ju inte bortse från att konnotationer kan ju vara såväl intentionella som konceptuella. Men denna åsikt är kanske av föga intrinsikalt värde? Nu är detta inte min egen syn, utan partitativt sammansatt av avan T. Gardet.

Skulle det vara för mycket begärt att få den ovanstående "kryptiska texten" översatt, dvs att med vanligtvis använda ord, klargöra innbörden?

Jag fattar inte ett skit av alla dessa bokstavskombinationer Du lyckats skriva ner. :cry:

Tjabbe :)
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 01 dec 2006 00:41

Jag fattar inte ett skit av alla dessa bokstavskombinationer Du lyckats skriva ner.

Inte jag heller, faktiskt. Bokstavskombinationerna är fritt efter signaturen Avantgardet (avan T. Gardet) som fabricerade inlägget jag svarade på.

:wink: cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Lundan

Inläggav Lundan » 01 dec 2006 04:12

[quote]

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 01 dec 2006 10:37

Lundan skrev:
Självklart är Jesus Guds son , har träffat han själv när jag var nära döden.

Tack för beskedet, Lundan! Liknande upplevelser rapporteras ju från många håll. Inte minst från Paulus. I Hovnarrs fråga om dessa spörsmål ligger följdfrågan om Jesus uppenbarelse är enbart en andlig tilldragelse (som till synes kan upprepas i våra dagar) eller om Jesus också var fysisk närvarande på det historiska planet. Några tankar om detta?

undrar cogito

Lundan

Inläggav Lundan » 02 dec 2006 01:14

[quote]

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 dec 2006 02:08

Jesus var en pajas och därmed basta.
Varför älta idiotier?
Är trött på dessa pajasfigurer som ältar bibelgoja.

Lundan

Inläggav Lundan » 02 dec 2006 02:19

[quote]

Lundan

Inläggav Lundan » 02 dec 2006 02:23

[quote]

Katana

Inläggav Katana » 02 dec 2006 02:53

suchanother skrev:Jesus var en pajas och därmed basta.
Varför älta idiotier? Är trött på dessa pajasfigurer som ältar bibelgoja.

Jag ska göra en suchpaket av dig och hänga upp dig som
en ikon i första bästa kapell. Där kan du i ditt vakuumplast
tyst betrakta gud och alla hans himlaväsen. Och när gud
uppenbarat sig för dig och när du har filosofierat klart
hissar jag ner din mumin lika kokong för dagen.

Eriik
Kontakt:

Inläggav Eriik » 02 dec 2006 04:26

Jesus är en ikon, men på inget sätt var han mer gudomlig än någon annan människa. Han bar dock på ett gott budskap som om man vill kan kalla gudomligt.

Om man vill kalla Jesus för guds son så har vi alla likt honom denna relation till gud. För ingen människa är kan vara mer än människa även om det lätt kan tolkas på det viset ut bibeln.
There is always another side.

Lundan

Inläggav Lundan » 02 dec 2006 05:01

[quote]

offe

Inläggav offe » 02 dec 2006 08:00

Det är lätt att bli svartsjuk på ett syskon och inbilla sig att det är pappas favorit. Men pappa har inga favoriter, han älskar alla lika mycket.

Lundan

Inläggav Lundan » 02 dec 2006 08:39

[quote]

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 03 dec 2006 00:46

Tack Lundan för ditt öppenhärtiga bidrag. Kul att läsa att "frälsningen" tydligen inte automatiskt innebär att man lägger till sig med ett krystat språk, hosiannarop och missionerande - utan att man kan förhålla sig till den som ett faktum (i ordets rätta betydelse, något som faktiskt hänt).

Lundan skrev:
De fanns lixsom inte nån värre syndare än jag (i promise) sen så kom han LOL, vilken kärlek, totalt penetrerade mig med med hans väsen , han såg ut å va typ 35 års åldern eller nåt , skinande ljus , sen rörde han mig och sa nånting ? har jag för mig.

Bild

Jag har inte några egna upplevelser av det slaget, så jag målade 35-åringen ur fantasin - med kulturarvet i bagaget.

cogito:
om Jesus uppenbarelse är enbart en andlig tilldragelse (som till synes kan upprepas i våra dagar) eller om Jesus också var fysisk närvarande på det historiska planet.  

Lundan:
Bägge. Han gestaltade sig på jorden, på fysiska planet , För att leda Guds barn till en hjord och en Herde=Jesus.

Sen nu så kan han ju inte vara med oss fysiskt längre men genom anden

Sen gåvan man får är Heliga Anden som flyttar in i ens ande så man har direct linked live contact all the time med Gud och Jesus och lever i den ständiga kärleken genom anden, sen får man ju massa gåvor med  

Han uppenbarar sig otroligt mycke till folk som verkligen i djupet av sitt i hjärta vill ha hjälp och e trött på skiten etc som jag, och den heliga anden är aktiv som attsingen, snart kommer väl väckelsen n2  

Gud har tagit den svåra vägen, iställe för att komma dånande i Universum och över jorden och få folket å bli vettskrämda så har han gått denna väg.

Hur skulle du säga, är texten ovan ditt resonemang krig detta, alltså en slags tankemässig förklaring, eller återger du en "insikt" som du formulerar så här - om du förstår hur jag menar?

Vad menar du med väckelse n2 ?

/cogito

Återgå till "Religion och andlighet"