Är vi bättre filosofer än Musse Pigg?
Moderator: Moderatorgruppen
Är vi bättre filosofer än Musse Pigg?
För oss att tänka en tanke skulle vara som för Musse Pigg att skapa en bild. Det kan visserligen se ut som han kan skapa en bild ("inne" i bilden som han är... i), men egentligen gör han inget; han kan inte för att han ÄR en bild.
Likadant består vi och tänkandet bara av tankar, så vi kan inte tänka eller göra något. Vi bara tror att vi kan. Vi tror inte ens, vi bara tror att vi tror.
Men om du kan tänka, berätta hur du gör för att skapa en tanke med fri vilja.
Likadant består vi och tänkandet bara av tankar, så vi kan inte tänka eller göra något. Vi bara tror att vi kan. Vi tror inte ens, vi bara tror att vi tror.
Men om du kan tänka, berätta hur du gör för att skapa en tanke med fri vilja.
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
-
suchanother
- Avstängd
Någonstans måste man göra en kompromiss; vet du eller tror du att du vet?
Jag vet, tror inte. Hur kan jag säga detta?
För det första är jag ingen humanistpajas utan en naturvetare. Det som kan mätas, observeras räcker, är ingen pajas som amy, PoP, som tror de vet utan att ha nåt på fötterna.
Amy,PoP lägger jag i facket "flummare".
Jag vet, tror inte. Hur kan jag säga detta?
För det första är jag ingen humanistpajas utan en naturvetare. Det som kan mätas, observeras räcker, är ingen pajas som amy, PoP, som tror de vet utan att ha nåt på fötterna.
Amy,PoP lägger jag i facket "flummare".
suchanother skrev:För det första är jag ingen humanistpajas utan en naturvetare. Det som kan mätas, observeras räcker, är ingen pajas som amy, PoP, som tror de vet utan att ha nåt på fötterna.
Humaniora har möjligen en svårare situation än naturvetenskapen när det gäller hur man förklarar eller förstår sådant man observerar, men även naturvetenskapen stöter på filosofiska problem, inte minst av vetenskapsteoretisk art som du inte kan lösa "naturvetenskapligt".
Det verkar inte sannolikt att anta att endast det som kan observeras och mätas räcker. En teori eller en teori om korrekta teorival kan inte gärna observeras i naturen, du kan inte genom mätningar avgöra om logiken är korrekt eller vad som är "den bästa förklaringen av en observation" (och då kan man ana att vetenskap heller inte är en värdefri verksamhet).
Mvh
Anders
Amor et scientia
-
Drawing Down The Moon
Livet är som den här filmen Fight Club. Nån som har sett?
Först tror (inbillar) huvudkaräktären att världen är verklig.
Senare förstår han att han inbillar, så han börjar inbilla att han inbillar.
I slutet av filmen "förstår" han att inte kan förstå eller inbilla något för att det är bara en film: han själv och allt som han tror att han gör är bara inbillning/bilder/tankar.
Tvärtom. Jag är som Musse-Pigg/Socrates: jag vet ingenting. Jag kan inte för att jag är bara tankar, liksom Musse Pigg är bilder.
Först tror (inbillar) huvudkaräktären att världen är verklig.
Senare förstår han att han inbillar, så han börjar inbilla att han inbillar.
I slutet av filmen "förstår" han att inte kan förstå eller inbilla något för att det är bara en film: han själv och allt som han tror att han gör är bara inbillning/bilder/tankar.
suchanother skrev:amy, PoP, som tror de vet utan att ha nåt på fötterna.
Tvärtom. Jag är som Musse-Pigg/Socrates: jag vet ingenting. Jag kan inte för att jag är bara tankar, liksom Musse Pigg är bilder.
Drawing Down The Moon skrev:Varna/banna Amy tack.
Ett forum är till för kommunikation mellan individer där man förhoppningsvis kan nå någon form av ökad förståelse _genom_ utbytet, för Amy är det en one way street av meningslösa plattityder utspätt med barnsligt flum.
Varför gick du in och läste om du tycker så? Varför kommenterar du om du tycker det?
Du har uppenbarligen inte förstått det som söker förmedlas här.
Barnsligt beskriver mycket men ger inte ökad förståelse, varför slänga sig med det?
Jag anser mer att det är du som stör som vill censurera ett fritt forum.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno