Inläggav Justin Case » 23 jul 2007 14:17
Jag lyssnade på musik på hög ljudnivå i många år och fick både tinnitus och blev väldigt ljudöverkänslig. Det ville inte gå över. Öronläkarna sa att det aldrig kommer att gå över, vilket gjorde mig förtvivlad. Men efter att ha kört med formgjutna öronproppar i alla högljudda sammanhang i ett år eller så, blev jag sakta bättre, och idag har jag oftast inga problem alls - tinnituset är nu i princip borta, jag hör det bara i absolut tystnad. Om jag utsätter mig för hög ljudnivå i några timmar kommer dock både tinnitus och ljudöverkänslighet tillbaka. Jag använder alltid öronproppar när jag vistas i hög ljudnivå (nattklubbar och barer), för att problemen inte ska bli permanenta, vilket jag förstått att de kan bli. De som struntat i sin tinnitus och bara kört på som vanligt med hög ljudnivå har i många fall med tiden fått permanent tinnitus, i vissa fall så stark tinnitus att de är glada om de lyckas sova en timme per dygn. En del blir självmordsbenägna. Jag vet en f.d. trummis som har en konstant tinnitus på 85 decibel, p.g.a. tidigare trumspelande. Han åker runt och föreläser om tinnitus nu eftersom hans trumspelande gjort att han inte kan spela trummor längre.
I mitt fall verkade öronläkarna ha fel - det kan tydligen gå över om man har tur. Som någon sa beror det nog på vilken typ av hörselskada man fått.
Allt som idag verkar vara permanent tinnitus tror jag man kommer att kunna bota i en inte alltför avlägsen framtid - den medicinska utvecklingen accelererar hela tiden.
Men kör med öronproppar i alla fall, Angelina. Formgjutna är definitivt värda sitt pris, man kan ha dem i många år. Varken du eller omgivningen tänker på dem. Det sistnämnda är ju en fördel om man inte vill ha en massa frågor och undrande blickar när man går på krogen; andra sorters öronproppar syns ju lång väg. När jag köpte mina formgjutna sa de att örat växer ifrån dem efter fyra år, men jag har haft mina i tio år utan att märka av något sådant.
Jag vet inte om det finns formgjutna som tar bort mer än 15 decibel, så om man är på en riktigt högljudd nattklubb kan det nog vara smart att använda apotekets gula, som tar bort 25 decibel eller så. Hur mycket folk än stirrar.
Varför har de då skadligt hög ljudnivå på många nattklubbar? Jag läste att det är för att det ökar försäljningen. Ju högre ljudnivå, desto mer uppjagad blir folks reptilhjärna, med följden att folk dricker mer för att lugna ned den (undermedvetet alltså). Jag vet inte om det stämmer, men tycker det låter troligt.
En sak som är bra att tänka på är att det är viktigt att låta öronpropparna sitta kvar tills man vet att det kommer att vara låg ljudnivå omkring en ett tag. Öronen kompenserar nämligen för öronpropparnas dämpande effekt genom att bli mer känsliga när man har öronproppar, så när man tar ut dem, tar det en stund innan öronen slutat vara känsligare än normalt. Ett par minuter är vad jag hört att man ska vänta (innan man utsätter sig för starkare ljud som man normalt klarar utan öronproppar), men den uppgiften är jag inte säker på. Jag väntar ca tio minuter för säkerhets skull.
Någon metafysisk/filosofisk förklaring var nu inte det här, men hoppas du har nytta av det ändå.