Tinnitus

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Tinnitus

Inläggav Angelina » 18 jul 2007 17:59

Ge mig en filosofisk förklaring, tack! En metafysisk utläggning. En högre mening.

Har efter idogt musiklyssnande kontaterat att jag lider av tinnitus. När jag insåg detta, så inskaffade jag apotekets öronproppar, för att inte orsaka ytterligare skada. Nu har jag även skavsår i öronen av dessa. Alldeles för taggiga. Man måste alltså ha "professionella" öronproppar för att pyssla med musik.
:roll:

Vad vet ni? Går det över om man vilar öronen? *hoppas*
Och vad har egentligen hänt i örat?

Jag vill ju vara:
:smt020

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 jul 2007 19:15

Du missbrukar musik och kan inte leva som en normal människa.
Det förhållingslösa sättet till allting, missbrukarsättet, överkonsumtion och allt ska vara "roligt" hela tiden. Vad säga?

Angelina

Inläggav Angelina » 18 jul 2007 21:09

Ja, du har helt rätt.  :lol:

Men har man ett uppdrag, så har man!

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 18 jul 2007 21:17

Skapandet har sitt pris ??

Det kostar att ligga på topp. För övrigt en lysande bild som avatar. Jag smälter.......fotografi på hög nivå.
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 18 jul 2007 22:29

Vad jag vet beror det på att man har små hår i öronen som vibrerar av ljudvågorna som letat sig in i hörselgången. Dessa hår sitter i sin tur fast i en liten nerv som skickar signalen vidare till hjärnan. Om dessa hår utsätts för alltför högt tryck, det vill säga skadlig ljudvolym kan de i värsta fall brytas av och en liten skada på nerven uppstår som kommer skicka "felaktig" info till hjärnan, och det är här susandet kommer in i bilden.

Har antydan till tinnitus i vänster öra efter Whale på röda sten en herrans massa år sedan. Vad jag har kommit fram till är att susandet blir mer påtagligt när man är trött, och inte minst ifall man tänker på det. Då kan det nästan bli en ond cirkel eftersom man fokuserar på ljudet som man egentligen inte vill höra överhuvudtaget. Akupunktur lär hjälpa.

Inte så filosofiskt, men hoppas det hjälper ändå.

Angelina

Inläggav Angelina » 19 jul 2007 00:38

Ja, nu ska jag iaf ta semester och vila öronen i några veckor, och umgås med familjen. De verkar tro att de behöver mig.  Skumt.

:lol:

Allting har sitt pris.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 jul 2007 01:21

Japp. Kan vara tillfälligt och kan vara permanent. Är hörselhåren skadade kan de inte fixas.

Artister mot tinnitus: http://www.dbdbdb.nu/

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 22 jul 2007 18:36

Angelina skrev:Ja, nu ska jag iaf ta semester och vila öronen i några veckor, och umgås med familjen.

Jag spelar mycket musik och har flera gånger skadat hörseln så att jag blir jättekänslig och får ont av ljud i pratnivå. Men efter några dagars vila av öronen så blir det bra igen. Det är inte riktigt samma sak som tinitus men gör som du säger och vila i några veckor. Kanske blir det bra igen..

Ha en trevlig semester btw  :D

/Skyline

Angelina

Inläggav Angelina » 22 jul 2007 20:45

Tack. :)
Det var skönt att höra att det kan gå ner, och det har faktiskt gjort det också. Trots att jag var på fest igår med hög musik och allmänt brölande, så känns det helt ok i öronen idag. Lite ringande kvar, men det har definitivt lagt sig.

Idag var det stranden. Lyfte stenar och inspekterade fotspår i sanden.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 23 jul 2007 01:35

Var rädd om dina öron. Jag känner en tjej som fick tinnitus och sedan inte kunde röra på sig utan att bli så yr i huvudet att hon behövde kräkas. Hon blev sängliggandes en lång tid, och fick sedan långsamt lära sig att gå på nytt; och har nu väldigt nersatt hörsel (om hon inte är döv, rentutav) på ena örat.

Roligare kan man ju ha.

Så var rädd om hörselorganen. Det man riskerar är så mycket mer än att bara ha ont i öronen ett par dagar efteråt.

När jag blir stor och utexaminerad som galen vetenskapsman så är öronen en av de grejer som jag ska ägna stor möda åt att omkonstruera, just för att jag tycker det är rubbat att ha så en grundläggande funktion som balanssinnet kopplat till ett så enkelöverbelastat sinnesorgan som just öronen. Mina människor skall istället ha balansorganet kopplat till näsan, vilket visserligen kommer innebära att man enbart kan gå runt i cirklar om man är täppt i ena näsborren, men som jag har kommit fram till är bättre överlag.

Andra kroppsmodifikationer jag ska göra är att ändra tanduppsättningen på så vis att man inte kan bita sig i tungan (det är ju helt värdelöst), samt att sätta fräknar på alla tuttar. Fräknar är toppen.

Angelina

Inläggav Angelina » 23 jul 2007 01:55

Mitt allmänna balanssinne är tyvärr inte så bra heller, anledningen till att jag till slut gav upp drömmen om att bli en Prima Ballerina.  Man kan säga att mitt rörelsemönster liknar det som ett nasalt balansorgan med ensidig täppa skulle kunna åstadkomma. Fast ändå tar jag mig framåt, svassande. Nästan helt obemärkt.

Jag vet inte om sola topless är en sådan bra idé. Jag är övertygad om att alla båtar som sakta glider förbi bär på kikarsikten med tillhörande människoöga.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 23 jul 2007 14:17

Jag lyssnade på musik på hög ljudnivå i många år och fick både tinnitus och blev väldigt ljudöverkänslig. Det ville inte gå över. Öronläkarna sa att det aldrig kommer att gå över, vilket gjorde mig förtvivlad. Men efter att ha kört med formgjutna öronproppar i alla högljudda sammanhang i ett år eller så, blev jag sakta bättre, och idag har jag oftast inga problem alls - tinnituset är nu i princip borta, jag hör det bara i absolut tystnad. Om jag utsätter mig för hög ljudnivå i några timmar kommer dock både tinnitus och ljudöverkänslighet tillbaka. Jag använder alltid öronproppar när jag vistas i hög ljudnivå (nattklubbar och barer), för att problemen inte ska bli permanenta, vilket jag förstått att de kan bli. De som struntat i sin tinnitus och bara kört på som vanligt med hög ljudnivå har i många fall med tiden fått permanent tinnitus, i vissa fall så stark tinnitus att de är glada om de lyckas sova en timme per dygn. En del blir självmordsbenägna. Jag vet en f.d. trummis som har en konstant tinnitus på 85 decibel, p.g.a. tidigare trumspelande. Han åker runt och föreläser om tinnitus nu eftersom hans trumspelande gjort att han inte kan spela trummor längre.

I mitt fall verkade öronläkarna ha fel - det kan tydligen gå över om man har tur. Som någon sa beror det nog på vilken typ av hörselskada man fått.

Allt som idag verkar vara permanent tinnitus tror jag man kommer att kunna bota i en inte alltför avlägsen framtid - den medicinska utvecklingen accelererar hela tiden.

Men kör med öronproppar i alla fall, Angelina. Formgjutna är definitivt värda sitt pris, man kan ha dem i många år. Varken du eller omgivningen tänker på dem. Det sistnämnda är ju en fördel om man inte vill ha en massa frågor och undrande blickar när man går på krogen; andra sorters öronproppar syns ju lång väg. När jag köpte mina formgjutna sa de att örat växer ifrån dem efter fyra år, men jag har haft mina i tio år utan att märka av något sådant.

Jag vet inte om det finns formgjutna som tar bort mer än 15 decibel, så om man är på en riktigt högljudd nattklubb kan det nog vara smart att använda apotekets gula, som tar bort 25 decibel eller så. Hur mycket folk än stirrar.

Varför har de då skadligt hög ljudnivå på många nattklubbar? Jag läste att det är för att det ökar försäljningen. Ju högre ljudnivå, desto mer uppjagad blir folks reptilhjärna, med följden att folk dricker mer för att lugna ned den (undermedvetet alltså). Jag vet inte om det stämmer, men tycker det låter troligt.

En sak som är bra att tänka på är att det är viktigt att låta öronpropparna sitta kvar tills man vet att det kommer att vara låg ljudnivå omkring en ett tag. Öronen kompenserar nämligen för öronpropparnas dämpande effekt genom att bli mer känsliga när man har öronproppar, så när man tar ut dem, tar det en stund innan öronen slutat vara känsligare än normalt. Ett par minuter är vad jag hört att man ska vänta (innan man utsätter sig för starkare ljud som man normalt klarar utan öronproppar), men den uppgiften är jag inte säker på. Jag väntar ca tio minuter för säkerhets skull.

Någon metafysisk/filosofisk förklaring var nu inte det här, men hoppas du har nytta av det ändå.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 23 jul 2007 14:35

Rising skrev:När jag blir stor och utexaminerad som galen vetenskapsman så är öronen en av de grejer som jag ska ägna stor möda åt att omkonstruera, just för att jag tycker det är rubbat att ha så en grundläggande funktion som balanssinnet kopplat till ett så enkelöverbelastat sinnesorgan som just öronen. Mina människor skall istället ha balansorganet kopplat till näsan, vilket visserligen kommer innebära att man enbart kan gå runt i cirklar om man är täppt i ena näsborren, men som jag har kommit fram till är bättre överlag.

Jag trodde du skulle säga att du skulle förse öronen med slutbara lock, som ögonen. Det vore välkommet när man måste umgås med någon man inte står ut med att lyssna på. Man borde även förse ögonen med en extra uppsättning ögonlock - hårdare och genomskinliga, så att man kan se obehindrat i sandstormar. Även om sådana ögonlock skulle ge en dimmig syn och behöva förses med en tidsspärr så att de inte kan användas för länge i sträck (eftersom ögonen behöver andas), skulle de ändå tillföra en förbättring mot nu. Även testiklarna borde väl gå att göra bättre skyddade, med typ kranier av ben. Eller skulle det bli för varmt för sädens bästa? Varför ska människan behöva en viss temperatur för sin säds bästa när det finns djur vars säd klarar sig bra i temperaturer långt från människans kroppstemperatur, åt både hållen?

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 23 jul 2007 14:49

Man behöver inte ha formgjutna öronproppar, även om de naturligtvis är bäst. (har man allvarlig tinnitus bör man såklart skaffa sådana, jag har även hört att man kan få spons så de inte kostar något. Men jag vet inte exakt hur). Jag kör med dessa: http://www.bellman.se/web/page.php?catid=173 som jag tycker är alldeles ypperliga. Ljudbilden förändras något, där lägre frekvenser framhävs, men inte lika mycket som skräpproppar. Jag upplever dessutom att man kan samtala obehindrat med dem i. Finns i musikaffärer för runt 200. Jag köpte mina på birka musik, folkungagatan har jag för mig. det var dock ett tag sen nu.

Min "tinnitus" är nog så minimal som det kan bli. I värsta fall låter det som en diffust pipande tv i ett annat rum, som nästan försvinner om man försöker lyssna efter. I början tänkte jag på det när jag skulle sova men nu har det antingen blivit bättre eller så har jag vant mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jul 2007 15:00

Själv har jag ingen tinnitus av varaktigt slag men ibland kommer en UFO-signal från rymden och går stereofoniskt från öra till öra. Rymden anropar.

Ground control to major Tom.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Naturvetenskap"