Vad gör du? Hur påverkar du?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 jul 2007 11:11

Wintran skrev:Skriver och tänker massa, försöker förstå tanken bakom dagens samhällssystem, noterar det jag uppfattar som problem och varför jag uppfattar dem så, och funderar över hur de bäst kan åtgärdas. Försöker behålla ett så öppet och neutralt sinne som möjligt som kan ta till vara på seriös kritik för maximal utveckling.

Skriver på forum som en drivkraft att fortsätta tänka och formulera mig bättre, och börjat lite smått skriva inlägg till dagstidningar, vilket jag vill göra mer för det känns som ett första steg att nå ut.

Vill hitta fler och bättre tillfällen för seriös och djupgående diskussion, med folk som har tid och intresse att gå på djupet i dessa ämnen. Som kan ta till sig mina argument och komma med genomtänkta motargument eller förklara vad som saknas i mitt resonemang, eller hjälpa mig gå steget längre och utveckla dem vidare.

Funderar ständigt över hur man bäst håller en diskussion konstruktiv. Börjat inse att jag föredrar skriftlig debatt framför muntlig, med tid att tänka och formulera sina svar ordentligt. Försöker lära mig att bättre begränsa diskussioner, förenkla och förkorta mina svar genom att undvika dubblering och lägga mycket tid på eget tänkande och utforskande parallellt med diskussionen, och samtidigt vara tydlig och rak på sak utan att dras in i kampen om att ha rätt. Grunden till detta är oftast att förstå den man diskuterar med.

Helt rätt! Det är såhär diskussioner skall fungera för bästa möjliga effekt. Men här på forumet spårar det ibland ut i en "jag-har-rätt-gäggga". Det är synd. Men that's life.

/Skyline

Chulainn

Inläggav Chulainn » 25 jul 2007 16:22

awd

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 jul 2007 22:59

Chulainn skrev:Små vardagliga handlingar är mitt medel nu mera. Att le mot kassörskan, plocka blommor och knyta fast i en lyktstolpe, och vara sådär lite extra trevlig så att folk höjer lite på ögonbrynen åt det och märker det, att man tar sig tid till dem och vill hjälpa dem. Våga ta initiativet att inte bara låta folk vara främlingar. Le mot främlingar, berömma folk, och dela med sig av sin kärlek till hela världen. att famna om alla man möter, istället för att definera lycka som fyra egna säten på tunnelbanan.

Mycket kul att läsa! Detta försöker jag också med i viss mån men det går inte alltid så bra. Man har många problem i livet och man orkar inte alltid vara trevlig mot alla. Vilken härligare plats världen kunde bli om det skulle börja finnas fler som Chulainn..

Mvh

Skyline

Wintran

Inläggav Wintran » 26 jul 2007 00:48

Instämmer till fullo! Mer optimism, kärlek och tolerans. Alla tjänar så mycket  mer på det än dess motsatser.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jul 2007 11:27

Har ni ställt er frågan huruvida det alls är möjligt att inte påverka? Att söka, som det heter, "nå ut" (med sitt "budskap") är i viss mån att jämföra med någon som ställer sig upp i en församling och skriker: "JAG VILL HÖRAS!". Bättre att säga vad man har på hjärtat istället då. Kvantitativ eller kvalitativ påverkan. Hur långt kan man vandra på kompromissens väg - där dessa gränser suddas ut - innan "budskapet, i praktiken, blivit ett annat? Vi kan inte fly.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 jul 2007 19:27

Avantgardet skrev:Har ni ställt er frågan huruvida det alls är möjligt att inte påverka? Att söka, som det heter, "nå ut" (med sitt "budskap") är i viss mån att jämföra med någon som ställer sig upp i en församling och skriker: "JAG VILL HÖRAS!". Bättre att säga vad man har på hjärtat istället då. Kvantitativ eller kvalitativ påverkan. Hur långt kan man vandra på kompromissens väg - där dessa gränser suddas ut - innan "budskapet, i praktiken, blivit ett annat? Vi kan inte fly.

Att leva i detta liv är att påverka och påverkas, oavsett om man vill det eller ej. En skenbart obetydlig orsak kan med tiden eller relativt snabbt få oöverskådliga konsekvenser. Tänk på "fjärilseffekten"? Ingen kan till fullo reda ut verkan av en viss orsak, i synnerhet som alla orsaker samverkar universellt och skapar den mångdimensionella väv av orsak och verkan livet/existensen utgör. Det bästa man kan göra är att leva efter sitt hjärta och sin innersta vilja, inte efter andras bör och måsten. Inte ens det jag skriver här! Då påverkar man optimalt.

En massa härliga floskler, eller hur? Men med ett korn av sanning, menar jag.

Mitt enda råd är: Lyd inga råd!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 jul 2007 21:49

Ojo visst kan man påverka på ett annat sätt idag, med media och Internet. Skulle tro att en aktiv person på nätet som dessutom skriver div insändare i tidningar kan påverka mer än en anonym riksdagsledamot. Finns mycket intressant sociologisk forskning inom området.

Ta en liten ort. Vill du så kan du påverka bra mycket. Du kan bli formellt politiskt aktiv. Om inte det skriv i tidningarna, träffa lokala politiker i affären, på bykrogen. Lite varstans. Handlar mest om hur pass aktiv man är. Tror jag i alla fall.

I en storstad, nja det kanske det kan vara annorlunda.

Själv fladdrar jag runt på nätet, skriver lite insändare i tidningar (speciellt på den lilla ort jag bor).  

Kanske ska tillägga att förändra och påverka lokalt knappast i mitt fall handlar om att ändra det kapitalistiska systemet, utan mer ge synpunkter på tossigheter som kommunalpolitiker föreslår (ibland undrar jag; kollar de inte vad andra kommuner har gjort, erfarenheter osv?)

Att påverka vad det gäller lite större skeenden i samhället, diskurser där är nätet bra för påverkan. Ta tex detta som är allenarådande:
Den svenska religionen att enbart alla ska göra samma saker och det gemensamt, alla ska ha lika av allt annars så bryter samhället samman av avundsjuka, eller tja vad vet jag om vi inte ger bort uppemot 100% i skatt till staten så kommer vi gå under. Sådant kan man ta upp och diskutera på nätet.

Återgå till "Politik och samhälle"