Wintran skrev:Skriver och tänker massa, försöker förstå tanken bakom dagens samhällssystem, noterar det jag uppfattar som problem och varför jag uppfattar dem så, och funderar över hur de bäst kan åtgärdas. Försöker behålla ett så öppet och neutralt sinne som möjligt som kan ta till vara på seriös kritik för maximal utveckling.
Skriver på forum som en drivkraft att fortsätta tänka och formulera mig bättre, och börjat lite smått skriva inlägg till dagstidningar, vilket jag vill göra mer för det känns som ett första steg att nå ut.
Vill hitta fler och bättre tillfällen för seriös och djupgående diskussion, med folk som har tid och intresse att gå på djupet i dessa ämnen. Som kan ta till sig mina argument och komma med genomtänkta motargument eller förklara vad som saknas i mitt resonemang, eller hjälpa mig gå steget längre och utveckla dem vidare.
Funderar ständigt över hur man bäst håller en diskussion konstruktiv. Börjat inse att jag föredrar skriftlig debatt framför muntlig, med tid att tänka och formulera sina svar ordentligt. Försöker lära mig att bättre begränsa diskussioner, förenkla och förkorta mina svar genom att undvika dubblering och lägga mycket tid på eget tänkande och utforskande parallellt med diskussionen, och samtidigt vara tydlig och rak på sak utan att dras in i kampen om att ha rätt. Grunden till detta är oftast att förstå den man diskuterar med.
Helt rätt! Det är såhär diskussioner skall fungera för bästa möjliga effekt. Men här på forumet spårar det ibland ut i en "jag-har-rätt-gäggga". Det är synd. Men that's life.
/Skyline