När man läser detta kan det vara bra om man har läst diskussionerna i filosofiforumet om att ha ett öppet sinne och försöka lämna allt man vet om ämnet, alla förutfattade meningar bakom sig.
En sak som är viktig att påpeka är att man både får lägre intelligens/ förståelse (i PopJimmys mening), och man får lägre intelligens (iq) av utbildning och skolgång, det är min övertygelse i alla fall. Det är sunt förnuft att man blir klokare av att läsa måna böcker anser många men att bli mer bildad är inte detsamma som att bli mer intelligent (och föresten "Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen" - Einstein).
Läsande är endast nyttigt för hjärnan då man gör det av passion, då är hjärnan aktiv och intresserad och utvecklas. Men den störta delen av all utbilning görs av ambition, som innebär att man bankar in saker i hjärnan utan att den är aktiv och utan att man är intresserad, som framför allt skadar den kreativa intelligesen och det självständiga tänkandet.
Jag påstår inte att man ska ta all bort utbildning i samhället, men den ska vara betydligt friare, eleverna ska få bestämma mycket mer om vad de vill göra och hur mycket de vill studera. Kanske behövs det viss obligatorisk allmänbildning men den ska man försöka hållas så liten som möjligt tycker jag.
(To a student)
Dear Miss --
I have read about sixteen pages of your manuscript ... I suffered exactly the same treatment at the hands of my teachers who disliked me for my independence and passed over me when they wanted assistants ... keep your manuscript for your sons and daughters, in order that they may derive consolation from it and not give a damn for what their teachers tell them or think of them. ... There is too much education altogether.
The World as I See It, (New York, 1949), 21-22.
Är den kanske någon här som i skolan har setts som för självständig, eller var det bara så förr i tiden?
I skolan ska barnet lära sig att lyda och passa in i ett mönster, eller? Även om man inte har betyg i grundskolan så lär sig barnen att vara väldigt tävlings inriktade, redan den första matte boken är en tävling, den som räknar snabbast vinner.
An exaggerated competitive attitude is inculcated into the student, who is trained to worship acquisitive success as a preparation for his future career. -Einstein
Om ni undrar varför jag backar upp med massa ciat så är det infall ni inte skulle lyssna lika mycket på det jag sa, trotts min uppmaning till öppet sinne.
Intressant kan det också vara att veta att Leonardo da Vinci inte hade någon utbildning. I en omrösning i en mensa liknade orginisation fast med en minimi iq på 180 röstades han ut till alla tiders största geni.
"We have no education, we have inspiration, if I were educated I would have been a damn fool".
-Bob Marley