En del intressanta funderingar som trillade in här. Tackar för det. 8)
Jag tänkte att man i denna tråd skulle kunna disskutera en generell definition av kreativitet är men jag tar och börjar berätta hur jag (I nuläget iaf) ser på det i samband med musiken:
Jag läste något citat från någon känd människa från historien som sade: "
Kreativitet är att våga göra misstag" och jag tycker det ligger mycket i det. Jag har på senare tid letat efter nyckeln till hur man går till väga för att skapa bra musik vilket jag tror är är kreativitet. Och vad är då kreativitet? Efter en del funderande och skapande så har jag hittils kommit fram till att det bara handlar om att testa sig fram. Att testa allt möjligt, kombinera olika saker, vända på saker, blanda, göra saker man aldrig gjort mm osv. Men för att det ska bli något så måste man naturligtvis ha en del kunskaper om ämnet och en viss känsla som kommit med åren så man hör vad som låter bra och inte gör det. Och för att det inte ska för lång tid med processen så är det bra att träna upp ett effektivt sätt att arbeta sig fram på för att spara tid.
Och övning ger färdighet heter det. Jag tror att man genom att testa sig fram också kan bli bättre på det. När jag gör en melodi så får jag sitta en bra stund och testa mig fram tills jag hittar något som är bra. Förr satt jag en liten stund och gav upp direkt och sade:
Äh, jag har ingen inspiration. och gick därifrån.
Skapande är som fotboll. Man kan stå stilla på planen och det finns en liten chans att bollen kommer till dig. Men det är mycket större chans att få bollen om man jagar den. Samma är det med idéer i all sorts konst anser jag. Alltså testa sig fram och jaga det som låter bra, ser bra ut eller vad det handlar om. Att ha lite inspiration kan väl hjälpa till viss del så man orkar sitta o testa o testa men kärnan i det hela anser jag är att envist jaga idéerna tillsammans med sin kunskap och känsla för ämnet.
/S