Vad är kreativitet och fantasi för något?

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 11:32

A skrev:Ja, vars började misstaget? Det kanske (tydligen) var när jag kallade mig själv för "Gurun på detta område".

Visst är det skönt och tillfredsställande med lite mer smärta? (Som att denna dialog skulle leda någonvart??) Menar, det är inte till för något annat än att försöka besegra varandra på arenan "fantasivärlden". Det är inte heller "konstruktivt".

Hehe det jag menade på att visa är att det i många fall, all kanske, måste vara så att misstaget sker i idéen då det vi gör svarar mot vad vi har tänkt oss göra, om vi följer din idé.  Detta då jag anser det vara i tanken som vi är kreativa. Det vi sedan gör med verktyg eller material, för att förvekliga det tänkta, är bara teknik. Det kan såklart vara kreativt att skapa ny teknik, men då vill jag säga att vi gör det i tanken, sen är det bara en fråga om teknik inför skapandet av tekniken.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 11:35

A skrev:
Så om jag får föreslå så föreslår jag abstraktionen som kreativitetens fundament.

Jag slickar lite röv istället.
(Med andra ord: jag håller med.)

Men nu när du har ändrat din ovanstående post så vet jag ju inte hur jag skall behandla detta. Skall det ses som att du ger dig själv en klapp på ryggen för att inte behöva slåss på arenan? Eller håller du med?

Du ser nu har kommunikationen brutit ihop :)

Själv tycker jag om att slåss på arenan, men det kanske är för jag slickat så många sår att jag ingen kropp har kvar att oroa mig för. Kampen är allt jag lever för.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

A

Inläggav A » 29 jan 2008 11:49

Nä jag såg mitt egna beteende, att jag bokstavligen slickade lite röv, så att jag omedvetet (eller vad det nu kallas i brist på ord) skulle få tyst på min insats i denna konversation eftersom jag fann den o-gagnande. Men detta upptäcktes.

Det kan såklart vara kreativt att skapa ny teknik, men då vill jag säga att vi gör det i tanken, sen är det bara en fråga om teknik inför skapandet av tekniken.

Nä, det är en teknik att cykla och den lärde man sig inte i huvudet. Eller måla ---(haha)-- man lär sig ju inte att måla i huvudet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet och fantasi för något?

Inläggav Algotezza » 29 jan 2008 12:19

Skyline skrev:Vill gärna ha lite funderingar kring detta intressanta ämne. Jag kompononerar mycket musik under min fritid och behöver då ofta vara "kreativ" och ha "fantasi" för att åstakomma något bra. Kommentera och berätta hur ni ser på vad kreativitet och fantasi är för något.

-Vad är en kreativ människa?
-Kan alla vara det?
-Kan man öva och bli bättre?
osv..

Jag återkommer med mina egna teorier. :)

Mvh

Skyline

Kreativitet är en form av gränsöverskridande,  bl.a att kunna göra kopplingar mellan områden i tillvaron och sitt medvetande  som man annars har för vana att isolera från varandra. Detta kan övas upp genom att man går in för skapa associationsvägar mellan olika delar av sitt medvetande, inte ha täta skott mellan olika delar av det. Konsten är att upprätthålla ett kreativt mentalt kaos... så det  inte blir en grå gröt av allt. Att upprätthålla ett kreativt inre kaos  vet jag inte om man kan öva upp...Lite grann...kanske...

Man kan börja med att leka med ord på avd. Lekstugan här.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 14:21

A skrev:Nä jag såg mitt egna beteende, att jag bokstavligen slickade lite röv, så att jag omedvetet (eller vad det nu kallas i brist på ord) skulle få tyst på min insats i denna konversation eftersom jag fann den o-gagnande. Men detta upptäcktes.

Det kan såklart vara kreativt att skapa ny teknik, men då vill jag säga att vi gör det i tanken, sen är det bara en fråga om teknik inför skapandet av tekniken.

Nä, det är en teknik att cykla och den lärde man sig inte i huvudet. Eller måla ---(haha)-- man lär sig ju inte att måla i huvudet.

Så dina muskler rör sig utan att huvudet är med? ;)

A

Inläggav A » 29 jan 2008 16:38

Ja! Och när jag knullar är jag meningsfull.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 jan 2008 21:21

A skrev:Ja! Och när jag knullar är jag meningsfull.

Jag är menings-full när jag tagit några snapsar...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 31 jan 2008 23:45

En del intressanta funderingar som trillade in här. Tackar för det.  8)

Jag tänkte att man i denna tråd skulle kunna disskutera en generell definition av kreativitet är men jag tar och börjar berätta hur jag (I nuläget iaf) ser på det i samband med musiken:

Jag läste något citat från någon känd människa från historien som sade: "Kreativitet är att våga göra misstag" och jag tycker det ligger mycket i det. Jag har på senare tid letat efter nyckeln till hur man går till väga för att skapa bra musik vilket jag tror är är kreativitet. Och vad är då kreativitet? Efter en del funderande och skapande så har jag hittils kommit fram till att det bara handlar om att testa sig fram. Att testa allt möjligt, kombinera olika saker, vända på saker, blanda, göra saker man aldrig gjort mm osv. Men för att det ska bli något så måste man naturligtvis ha en del kunskaper om ämnet och en viss känsla som kommit med åren så man hör vad som låter bra och inte gör det. Och för att det inte ska för lång tid med processen så är det bra att träna upp ett effektivt sätt att arbeta sig fram på för att spara tid.  

Och övning ger färdighet heter det. Jag tror att man genom att testa sig fram också kan bli bättre på det. När jag gör en melodi så får jag sitta en bra stund och testa mig fram tills jag hittar något som är bra. Förr satt jag en liten stund och gav upp direkt och sade: Äh, jag har ingen inspiration. och gick därifrån. Skapande är som fotboll. Man kan stå stilla på planen och det finns en liten chans att bollen kommer till dig. Men det är mycket större chans att få bollen om man jagar den. Samma är det med idéer i all sorts konst anser jag. Alltså testa sig fram och jaga det som låter bra, ser bra ut eller vad det handlar om. Att ha lite inspiration kan väl hjälpa till viss del så man orkar sitta o testa o testa men kärnan i det hela anser jag är att envist jaga idéerna tillsammans med sin kunskap och känsla för ämnet.

:roll:

/S
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Återgå till "Filosofi"