Mafiaspel 1

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 17:33

Ling skrev:
J R Auk skrev:Varför valde du Skogsälvan att utreda Ling?

Ni andra, betänk att det är 1/4 att utredaren dog första natten.

Hehe såg just att alla maffia och bybor är online :) Dvs samtliga som är med i spelet.

Jag valde två, den ena blev lynchad.

Du undersökte alltså Hannes också?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 feb 2008 17:34

J R Auk skrev:
Ling skrev:

Hehe såg just att alla maffia och bybor är online :) Dvs samtliga som är med i spelet.

Nej!

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 17:36

J R Auk skrev:
Ling skrev:
Skogsälvan skrev:Ojojoj, vilken härva och jag är slut efter gårdagens sena, men roliga kalaskväll. Mina tankar far hit och dit. Tvivlar lite på Ling också, men någon måte man ju lita på, så jag väljer att tro på Ling som god. Jag  känner att mina yra funderingar tyvärr inte skulle var till någon hjälp för tillfället.

Härligt att höra av dig....känner snaran dras åt lite....hur ska det gå :shock:

Nä varför det. Det är ologiskt att rösta ut dig nu, mycket bättre att som för mig gå på andra hälften av de jag tror är maffia. Betänk att det är den här dagen som avgör. Nu har ju du så att säga bränt chansen för andra maffia att hävda sig vara utredare.

Vilket också är intressant. Om det vore så att det var maffian som var mest misstänkta, borde de inte då utge sig för att vara utredare också?

Kan vi dra någon slutsats av att det bara är Ling som säger sig vara utredare?

Det är bara hon som är intresserad av att hävda sig vara det. Om det i sig beror på att hon upplever sig pressad och påväg att bli utröstad, och bara drar till med något eller om hon verkligen säger sanningen... Svårt att säga. Omöjligt att veta.
Att ingen annan hävdat sig vara det visar enbart att ingen annan är intresserad av det. Varför ingen skulle vilja göra det, i sin tur, är knepigare också. Beauty lies in the eyes of the beholder..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 feb 2008 17:40

Utröstningen skulle vara imorgon vid midnatt, inte nu inatt, va?

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 17:41

Precis, det är ologiskt att rösta ut dig, såvida inte någon annan egentligen är den äkta utredaren. Men att ensam gå den vägen vete fan om det är framkomligt. Det skulle innebära att Ling är mafia, eller tar till vilken utväg som helst för att inte bli lynchad av sina fellow medborgare.

Däremot är du ju key-player och antagligen hett villebråd för maffian, som generellt blir hotade av dig. Oavsett om du verkligen är utredare eller inte. Om - förvisso - du inte är mafia själv.

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 17:41

Röstning måndag 24:00

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 10 feb 2008 17:48

J R Auk skrev:
Loke skrev:Jag är stärkt i tron efter rundorna sen min sista post. Men jag skulle gärna ha lite bekräftelse på hur mycket Skogsälvan litar på Ling egentligen? Ingen anledning att ändra min röst från förra rundan i nuläget.

Röst: J R Auk

Varför skulle det spela någon roll hur mycket Skogsälvan litar på Ling?

Menar du att det skulle stärka Lings utsaga om tillit till Skogsälvan?

Jag ser inte relevansen, utan blir bara mer stärkt i mina misstankar :)

Hur klockrent de ser sig som ett team är intressant för att pejla in hur rösterna kommer falla till slut.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 17:51

Ling skrev:
J R Auk skrev:
Ling skrev:

Nej!

;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 17:56

Det allra värsta vore om det var Skogsälvan och Ling som var maffia. Men jag tror inte det. Det verkar mer och mer troligt att Ling verkligen är utredaren. Men det konstiga då är att då är Minded och Loke maffia. Och den duon har jag svårt att tänka mig. Därav så kan jag inte riktigt köpa att Ling skulle vara utredare.

Tänker lite högt här så att ni kan göra en bedömning av mig så klart som möjligt. Ska ta o kolla upp denna Loke - Minded konstellationl, se om det går att se något.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 18:08

Ok tänk så här. Om Ling är utredaren och jag inte ljuger då är Loke och Minded maffia.

Men om de är maffia så är det väl konstigt att inte Loke ändrade sin röst från mig till Jörgen i första utröstningen för att rädda Minded?

Så om Ling talar sanning och jag ljuger, det vill säga är maffia, vem bör ni rösta på då? Förutom mig så klart.

Loke eller Minded?

Betänk att om det är så som jag teoretiserar så säger jag Loke och Ling.

Och är det så som Ling säger så är det Loke, jag och Minded.

I båda fallen figurerar Loke. Så för er som är tveksamma föreslår jag Loke som kandidat till röstningen.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 feb 2008 18:41

Ok, vi tänker oss att Loke är mafia.....i slutet av förra röstningen syntes det ganska snart att Jörgen skulle bli lynchad, därför fanns det ingen orsak att ändra hans val. Jörgen skulle åka iaf.
Så då var det ju smartare att låts sin röst ligga kvar. Tänk dessutom att det var bara jag och Jörgen som röstade på Minded, ingen annan hängde med på det.
Min känsla ligger fortfarande på Minded som mafia. Och du Auk.....ett tag till.
Nu finns det inget mer jag kan göra för att övertyga någon om min ärlighet, så det gör jag inte..

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 18:54

Minded skrev:Precis, det är ologiskt att rösta ut dig, såvida inte någon annan egentligen är den äkta utredaren. Men att ensam gå den vägen vete fan om det är framkomligt. Det skulle innebära att Ling är mafia, eller tar till vilken utväg som helst för att inte bli lynchad av sina fellow medborgare.

Däremot är du ju key-player och antagligen hett villebråd för maffian, som generellt blir hotade av dig. Oavsett om du verkligen är utredare eller inte. Om - förvisso - du inte är mafia själv.

Där ser man, det är förvisso wildcardet att hävda sig vara utredare om utsatt för misstankar. Jag läste precis min egen citerade text ovan, och jag reflekterade inte så mycket över skogen för alla träd. Min reaktion färgades av Auk's dito på att Ling hävdade sig vara utredaren. Om den riktiga utredaren strök med första natten så är det ett fullgott alternativ för någon utsatt, väl värt att chansa på.

När ling sa sig vara utredare så vände opinionen (läs JR Auk :P).

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 19:04

J R Auk skrev:Ok tänk så här. Om Ling är utredaren och jag inte ljuger då är Loke och Minded maffia.

Men om de är maffia så är det väl konstigt att inte Loke ändrade sin röst från mig till Jörgen i första utröstningen för att rädda Minded?

Så om Ling talar sanning och jag ljuger, det vill säga är maffia, vem bör ni rösta på då? Förutom mig så klart.

Loke eller Minded?

Betänk att om det är så som jag teoretiserar så säger jag Loke och Ling.

Och är det så som Ling säger så är det Loke, jag och Minded.

I båda fallen figurerar Loke. Så för er som är tveksamma föreslår jag Loke som kandidat till röstningen.

Jag hänger inte helt med på vad du menar i inlägget, det är lite konstigt strukturerat.

Du lyckas peta bort ditt eget namn ur alla alternativ, vilket var poängen med ett av mina tidigare inlägg typ imorse tror jag det var, där jag skrattade om att du missade att berätta att du själv var mafia, och istället pekade på mig och loke. Så jag ändrade din fundering till att det faktiskt i så fall var just du själv och loke som var mafia.

Om Ling är utredare så är SÄ bybo.
Det lämnar att av oss återstående tre är två mafia.
Dvs loke-jag, loke-auk, auk-jag.
Någon av dessa tre. Och jag är ju inte mafia, varför alternativet som lämnas är loke-auk.
Alltså, om Ling talar sanning så är Loke & Auk mafiaparet.

Om Ling ljuger, så kan fortfarande ovanstående slutsats vara kvar. Samt Ling-Skogsälvan, skogsälvan-loke, skogsälvan-JR, Ling-loke, ling-auk... Puh, det här blev invecklat.

Äh, streck. I alla fall, slutsatsen som jag tänkte komma till - jag förstår inte din logik att loke skulle förekomma i alla lösningar, om inte du själv också gör det? Du hoppar mellan raderna och utelämnar ditt eget namn. Vilket implicerar att det senare skulle vara ett omöjligt alternativ, vilket subtilt ökar dina egna chanser att komma ur lynchningen, men sänker våra andras. Tydliggör gärna vad du menar.

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 19:39

Nu ska vi se om jag kan reda ut vad som verkar konstigt med inläggets logik.. Jag ändrar om ordningen av citaten för att göra det mer överskådligt. Dvs jag klipper och klistrar om i ditt inlägg för bättre disposition.

J R Auk skrev:Betänk att om det är så som jag teoretiserar så säger jag Loke och Ling.

J R Auk skrev:Och är det så som Ling säger så är det Loke, jag och Minded.

J R Auk skrev:I båda fallen figurerar Loke. Så för er som är tveksamma föreslår jag Loke som kandidat till röstningen.

J R Auk skrev:Så om Ling talar sanning och jag ljuger, det vill säga är maffia, vem bör ni rösta på då? Förutom mig så klart.

Loke eller Minded?

Om ling talar sanning och du ljuger, så är det dig alla bör rösta på. Inte någon av oss. Genom omskriften 'förutom mig såklart' verkar du försvinna ur inlägget. Egentligen tillför delcitatet bara att mitt och lokes namn nämns i samband med ordet mafia. Dvs det skapas en subtil association, som man inte riktigt får klart för sig varifrån den kommer, och man därför lättvindigt viftar bort. Men som likväl finns kvar undermedvetet.

J R Auk skrev:Om Ling är utredaren och jag inte ljuger då är Loke och Minded maffia.

Detta delcitat gör samma sak. Det är andra gången våra namn nämns i samband med ordet mafia, liksom i förbifarten.

Det var denna bismak jag inte gillade av inlägget.

Så, då kan ni alla helt bortse från min förra post som klagade generellt över inlägget. Den här täcker det specifikare.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 feb 2008 19:53

I mitt bakistillstånd (japp, jag är bakis fortfarande) så kan jag tillägga att jag är mest mistänksam mot Loke och Auk. Men imorgon ska jag läsa rubbbet igen och så får vi se om jag blir klokare.

Återgå till "Lekstugan"