Mafiaspel 1

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 feb 2008 11:21

Ling skrev:Ja, ja, så föll bilan mot ännu en oskyldig. Då hade jag rätt i mina misstankar mot Minded iaf. Men det hade inte hjälpt tror jag att hålla fast min röst på honom. Vet inte om jag hade lyckats få med mig någon mer i mitt val......

Hoppas på ännu en runda förresten, och att fler hänger på detta intressanta och roliga spel.

Ledsen Auk att jag inte trodde på dig, men det gjorde ju inte du heller.... :lol:

Hehe min röst hade du givet fått när snaran började dras åt runt halsen.

För övrigt en regelfråga nu när spelet inte är igång. Skickar utredaren två namn för undersökning? Hur väljs det mellan dem då?

Det var väldigt kul med det momentet, för mig i alla fall. För när jag tänkte efter kom jag på att jag aldrig sett någon regel för hur utredaren fungerade, i detalj. Och när det slog mig så kom jag på att det skulle göra det mer troligt med Ling som utredare, då hon ju påstod sig veta dessa regler som jag själv inte kände till. Men sen hittade jag ju detta med en person för utredning och du sa två Ling. Verkligen en härva det där att söka få klarhet om du verkligen var maffia eller inte.

Märkte verkligen vad svårt det är att argumentera när man inte vet vart man riktar det. Till vem man riktar det.

Hur som, kul kul, hoppas det blir mera maffia. Såhär 3 dagars dygn kändes nice tycker jag.

Rising tack för leklederiet :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Hannes » 12 feb 2008 11:43

Min interna gissning slog rätt ut :) Ärligt talat!

Loke trodde jag på hela tiden, varför kommer jag inte ihåg men helhetsbilden såg ut så efter aktionerna innan jag åkte ut.

Minded började jag tro mer på senare först när jag åkt ut. Han var hyperaktiv hela tiden och försökte låta resonabel och smart i sina meddelanden, för att skapa en bild av att han var nyttig för 'laget'. Han gav ett sken av intelligens och eftertänksamhet så pass mycket att det till slut blev ganska genomskinligt.

Sen hur man skulle gjort om man var med i spelet fortfarande är ju en annan femma men mentalt väckte dessa två störst misstänksamhet hos mig.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 12 feb 2008 12:31

J R Auk skrev:
Ling skrev:Ja, ja, så föll bilan mot ännu en oskyldig. Då hade jag rätt i mina misstankar mot Minded iaf. Men det hade inte hjälpt tror jag att hålla fast min röst på honom. Vet inte om jag hade lyckats få med mig någon mer i mitt val......

Hoppas på ännu en runda förresten, och att fler hänger på detta intressanta och roliga spel.

Ledsen Auk att jag inte trodde på dig, men det gjorde ju inte du heller.... :lol:

Hehe min röst hade du givet fått när snaran började dras åt runt halsen.

För övrigt en regelfråga nu när spelet inte är igång. Skickar utredaren två namn för undersökning? Hur väljs det mellan dem då?

Det var väldigt kul med det momentet, för mig i alla fall. För när jag tänkte efter kom jag på att jag aldrig sett någon regel för hur utredaren fungerade, i detalj. Och när det slog mig så kom jag på att det skulle göra det mer troligt med Ling som utredare, då hon ju påstod sig veta dessa regler som jag själv inte kände till. Men sen hittade jag ju detta med en person för utredning och du sa två Ling. Verkligen en härva det där att söka få klarhet om du verkligen var maffia eller inte.

Märkte verkligen vad svårt det är att argumentera när man inte vet vart man riktar det. Till vem man riktar det.

Hur som, kul kul, hoppas det blir mera maffia. Såhär 3 dagars dygn kändes nice tycker jag.

Rising tack för leklederiet :)

Rising sa att det kunde vara bra att välja två för utredning, då chansen att en av dem blir avrättad eller lynchad är stor.  Och i första fallet var det rätt eftersom Jörgen blev lynchad. Tyvärr kände jag mig så osäker på spelet att jag inte såg nyttan av att ändra mina val i sista minuten, det skulle jag gjort, då kanske jag kommit på att Minded var en av mafian.
Men men, jag hoppas som sagt på en omgång till, fast de e klart, får jag då rollen som mafia, så vete fan hur jag klarar den rollen  :smt102

Vi får väl se.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2008 13:03

Ja, jag hade då inte många rätt. Jag kände mig säker på Ling, så det är ju ett rätt iallafall. Så bra ni spelade allihop! Och tack för lekstunden  :)

Kram
Skogis (hmm, vem började kalla mig det förresten. Var det hovnarr?)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 feb 2008 13:16

Hehe jag förstår Ling.

Jag har ju kört spelet "live" så tänkte att jag var bekant med reglerna och brydde mig inte om att läsa sådant innan. Sen när jag började uppmärksamma det gjorde det att jag såg på dig väldigt suspekt, vilket jag redan gjorde efter att du avslöjat din identitet efter min anklagelse :)

Såhär i efterhand så ser jag att jag fabulerade ihop ett argument för att Loke och Minded inte skulle vara maffia. Slarvigt av mig. Jag tänkte att Lokes röst var med och kunde överväga vem som röstades ut första omgången. Men missade att Minded hade full koll på det själv, vad det verkade :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 feb 2008 14:33

J R Auk skrev:För övrigt en regelfråga nu när spelet inte är igång. Skickar utredaren två namn för undersökning? Hur väljs det mellan dem då?

Jag kan berätta hur jag resonerat:

När man spelar spelet lajv så sitter man runt i en ring och när en dag nått sitt slut så går man in i en "nattfas"; där lekledaren betar av alla specialroller en efter en. Han säger exempelvis "nu skall alla blunda utom utredaren. Utredaren: Visa för mig via en diskret handsignal vem du vill undersöka."

Typ.

På de flesta forum så behåller man den här uppdelningen i "dagar" och "nätter", men på ett väldigt stelt och konstlat sätt där spelet avbryts mellan dagarna tills alla specialroller har postat sina nattval. Det tar en massa tid och är fullständigt dött för de vanliga byborna.

Jag personligen anser att det är ganska löjligt att man översätter lajvreglerna till forumsspelet på det där sättet. När man spelar spelet lajv så har man fördelen att allt går snabbt - så därför kan man göra avbrott utan att dessa upplevs som dödtid. Men när man spelar på forum så har man istället fördelen att folk kan skicka hemliga meddelanden på mycket smidigare sätt än vad som gäller lajv, så jag tycker att man borde utnyttja detta istället.

Sålunda har jag valt att administrera spelet på ett lite annorlunda sätt. Istället för "nattperioder" så skickar specialrollerna in sina nattval direkt under dagen istället.

MEN! Det viktiga med nattvalen när man spelar lajv är ju att de sker EFTER lynchningarna. Att man alltid kan anpassa sig till vem det är som blivit lynchad. När man spelar lajv kan man aldrig på natten råka undersöka den som blivit lynchad i slutet av dagen (däremot kan det förstås bli så att utredaren undersöker den som blir avrättad av maffian - och då är undersökningen bortkastad).

Därför tillåter jag deltagarna att lämna in ett andrahandsval över deras nattval. Så att om deras förstahandsval blir lynchat så kör jag på andrahandsvalet istället.

---

Så vad jag gjort är att överföra själva principen om hur spelet fungerar när man spelar det lajv; till en form som bättre passar förutsättningarna som gäller när man spelar på ett forum.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 12 feb 2008 14:46

Blir det en omgång till?

Undrar en leksugen Ling

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 feb 2008 15:06

Det kommer dröja ett tag innan jag anordnar ett nytt spel här. Jag skall nämligen leda ett stort temaspel på ett annat forum, och behöver dessutom rätt mycket tid åt personliga grejer en tid framöver.

Men misströsta inte. Jag kan mycket väl tänka mig att leda ett nytt spel en tid framöver (och givetvis är det fritt fram för andra att prova att leda ett spel. Jag kan eventuellt hjälpa till med råd och idéer).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2008 15:31

Jag skulle kunna tänka mig att vara spelledare  :)

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 12 feb 2008 17:09

Gör det Skogis, vore kul.

Sen vill jag veta om ni är arga på mig efter att jag ljugit så mycket? Lite av en ansträngning ska erkännas, men riktigt kul också ibland.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 12 feb 2008 17:39

Loke skrev:Gör det Skogis, vore kul.

Sen vill jag veta om ni är arga på mig efter att jag ljugit så mycket? Lite av en ansträngning ska erkännas, men riktigt kul också ibland.

Varför skulle vi vara arga??? Det är ju bara en lek, otroligt rolig men som du säger, kan tänka mig att det är svårt att ljuga så som du var tvungen till. Fast jag tror att jag skulle leva mig in i det ett tag. Att göra allt för att dupera.

Kul om du kunde vara lekledare Skogis  :D

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2008 18:07

Inte alls arg, Loke, bara road :) Nu frågar jag om intresse finns för ett nytt spel i anmälningstråden.

Återgå till "Lekstugan"