Alla är lika mycket värda?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 08 dec 2004 03:44

MattiasB skrev:Popjimmy: I och med att du titulerar kalle som en besatt person har du absolut gjort en värdering. Du har bedömt kalle som en besatt person och rangordnat honom i det bessata facket.

Där kanske du iaktog ordet "bessata" och bedömde det som ett stavfel, om det upprepas ofta kommer du troligtvis att bedöma mig som en person med skrivsvårigheter, något annat vore oerhört häpnadsväckande.

Om du nu inte skulle se mig som det skulle du även då göra bedömningen att jag stavar "för bra" för att klacifieras som en person med skrivsvårigheter. I och med att du väljer bedömer, värderar och rangordnar du de olika alternativen.

Och när man insett detta kan man som jag påpekat tidigare koncentrera sig på hur och varför man värderar som man gör.

Okej, men när jag pratar om praktiska värderingar så menar jag inte värdera efter RANG eller en summa av personens värde - som jag uppfattade det att Kalle pratar om.

Det är en grej att värdera en person som en person som är "dålig på att stava" och sedan förstå de natuliga orsakerna bakom detta. Man tycker inte att personen har lägre RANG enligt detta synsätt.

Det Kalle ger singnaler om är att han RANGORDNAR personer. Alltså är en person som är "bättre på att stava" är bättre än en person som är "sämre på att stava".

Att RANGORDNA människor är alltså inte samma sak som att värdera en människas skicklighet i en färdighet.

Det är klart att man inte ska RANGORDNA personer som bra/sämre människor. Alla personer har olika färdigheter, förmågor och perspektiv.

Kalle
Kontakt:

Inläggav Kalle » 08 dec 2004 18:21

Väl mött Jimmy,

Att RANGORDNA människor är alltså inte samma sak som att värdera en människas skicklighet i en färdighet.

JAg håller inte med. Man rangordnar och värderar någon efter någonting. MAn värderade skogsarbetaren efter hur mycker arbete som behövde utföras. Man värderade patienten efter hur mycket vård som behövdes. Det går inte att värdera någon efter INGENTING. Jag kan omöjligt tänka mig det. Ursäkta mig om jag inte förstått, men det går inte ihop när jag tänker mig tillsättande av värde som inte utgår ifrån någonting.

Man tycker inte att personen har lägre RANG enligt detta synsätt.

Lägre rang i avseendet "stavning". Avseendet är tillsatt och värderingen är möjligjord.

Något universiellt värde tycker jag inte existerar. Visst man kan ju säga "alla är lika värda" men det innebär absolut ingenting i praktiken. "alla medborgare är lika värda" men de har inte samma förutsättningar, inte likhet inför lagen osv...

Måhända är det kanske allas lika rätt till att leva, som vissa personer menar. Man anser sig inte ha rätt att döda någon, då alla har lika mycket rätt till liv. Fast frågan är om inte det verkligen är något konstant. Den personen som säger så skulle nog döda i självförsvar. Omständigheter och "avseendet" styr även här, och vips har vi rangordningen igen. Den är oundviklig, som jag tidigare påstått.

/Kalle

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 09 dec 2004 22:21

Väl mött Kalle! :)

Kalle skrev:Måhända är det kanske allas lika rätt till att leva, som vissa personer menar. Man anser sig inte ha rätt att döda någon, då alla har lika mycket rätt till liv. Fast frågan är om inte det verkligen är något konstant. Den personen som säger så skulle nog döda i självförsvar. Omständigheter och "avseendet" styr även här, och vips har vi rangordningen igen. Den är oundviklig, som jag tidigare påstått.

Jag måste personligen säga att jag inte håller med.

Jag tycker BARA att det är personer som INTE tycker att alla har lika mycket värde som dödar andra.
Om man tycker man själv ÄR lika mycket värd någon annan - då skulle man lika gärna låta sig bli mördad.
Alternativet vore att när jag mördar någon - så tar jag självmord direkt efter. (kan låta konstigt)

Jag kommer ALLTID tycka att alla människor ÄR lika mycket värde. Det är ju trots allt BARA Omständigheter som GÖR att man mördar en annan person. Att man blir en pykopat beror BARA på MILJÖN.

Vi kanske inte kommer närmare i denna diskussion eftersom vi verkar ha olika utgångspunkter. Jag säger inte att min utgångspunkt är BÄTTRE, verkligen inte.
Det jag menar är att vi kanske ska sluta diskutera eftersom vi inte verkar komma varandra närmare i just detta ämne.

Sluta i fred? Eller vad säger du? :D

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 09 dec 2004 23:28

PopJimmy skrev:Jag kommer ALLTID tycka att alla människor ÄR lika mycket värde.

Är en Homo habilis "lika mycket värd" som en Homo sapiens? En Homo (sapiens) neanderthalensis lika mycket som en Homo sapiens sapiens? En Australopithecus afarensis som en Homo? En schimpans som en Homo? En korsning mellan en schimpans och en människa? 25/75 procent schimpans/människa? Tvärt om? 90 procent? 100 procent guldfisk? Ett tre veckor gammalt H.S.S-foster jämfört med ett 10 veckor gammalt? Var specifik! :twisted:

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 10 dec 2004 02:32

db skrev:

Är en Homo habilis "lika mycket värd" som en Homo sapiens? En Homo (sapiens) neanderthalensis lika mycket som en Homo sapiens sapiens? En Australopithecus afarensis som en Homo? En schimpans som en Homo? En korsning mellan en schimpans och en människa? 25/75 procent schimpans/människa? Tvärt om? 90 procent? 100 procent guldfisk? Ett tre veckor gammalt H.S.S-foster jämfört med ett 10 veckor gammalt? Var specifik! :twisted:

Det är fortfarande inte JAG som är interesserad av att värdesätta människor.

DU kan ge dom vilket värde du vill. Det är upp till DIG.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 10 dec 2004 02:41

Jag tror att Jimmypop menar att vi kan använda ord för att beskriva en grupp människor men vi skall passa oss för att ha värderingar som skapar lidande för personerna i fråga.
Och av egen erfarenhet så vet jag att jag ofta tolkar ord som folk säger till mig som åsikter och inte bara vad de är, ord.
Men frågan är om detta även gäller positiva värderingar som kärlek till exempel, just för tillfället är jag kär i en kille som är kär i en annan tjej, om han ger henne kärleksförklaringar skapar det mig lidande och henne lycka (får man anta),
fast det är ju klart att det är min uppfattning om hans ord, min tolkning (värdering).
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 10 dec 2004 04:38

Jag pratar bara goja.
Lyssna inte på mig.
Tro vad ni vill.
Ta väl hand om er.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 10 dec 2004 15:55

PopJimmy skrev:Det är fortfarande inte JAG som är interesserad av att värdesätta människor.

Det är det väl visst? Hur ska man annars tolka:

Betyder inte det att du tilldelar ett (moraliskt egen-)värde (på deras fortsatta existens) till allt du definierar som "människor", att deras värden alltid är lika stora och kan skilja sig från samma typ av värden på individer du inte definierar som "människor"?

Användarvisningsbild
Pingu
Kontakt:

Inläggav Pingu » 14 dec 2004 17:00

sett i ett större sammanhang är alla lika mycket värda lr lika mycket värdelösa för den delen, sett i mitt perspektiv finns det människor som är mer lr mindre värda för mig.
*jag tänker alltså finns iaf. jag*

adamski

Inläggav adamski » 14 dec 2004 18:35

Och i vilken enhet värderar vi människor?
Om vi värderar i kronor är det bara att auktionera ut en människa, så får vi se hur mycket den är värd. Om vi värderar i arbetskraft (t ex Joule) måste vi först testa personen i ett ekorrhjul, med en generator kopplad til, så att vi kan mäta värdet. Eller skall vi använda IQ-värdet? Eller skall man kanske göra någon slags multitest och sedan väga in varje parameter i någon slags människovärdesenhet?
Äh, det fattar väl en fiskmås att människovärde är ett begrepp som bara spelar din närmast kända förtryckartyp i händerna. Människor har inte den typen av värde, så även att säga att alla människor är lika värda, är bara snömos. Giftigt snömos eftersom det implicerar att människovärde är något reellt och inte en religiositet.
Så fort någon börjar vimsa om människovärde borde denne genast ombedjas att sluta flumma och specificera vad denne egentligenmenar.

Lillan

Inläggav Lillan » 15 dec 2004 17:44

Min uppfttning är att i filosofi (kanske mer än något annat ämne) är formuleringen väldigt viktig, så att inga tvetydigheter kan uppstå, då tvetydigheter och luddigheter gärna bidrar till missförstånd.

... "så att inga tvetydigheter kan uppstå"... hm... men om man nu inte ställer upp på en från tvetydigheter renad värld, vad kan man då vänta sig annat än ideliga missförstånd, luddigheter och motstridigheter?

Som en absurd människa anser jag att det blott är av fåfänga och flyktönskan som vi söker ena världen i en enda oemotsäglig formulering.

Kommer vi någonsin att lyckas?

Nej, svarar jag... ty världen är inte enad och låter sig inte beskrivas som något den inte är. Vad är den då i så fall? Ja, vad ska jag svara på det? Både och, är det enda som kommer för mig.
Världen är både och. Punkt.

/Lillan
Att plötsligt se skönheten i det som tänker i mig - att se meningen och samtidigt veta att den ska gå förlorad i samma ögonblick jag upphör (på grund av min konstitutions uppenbara brister)...

Thimmy Bågfeldt

Re: Alla är lika mycket värda?

Inläggav Thimmy Bågfeldt » 31 dec 2004 00:43

Det verkar för mig som att PopJimmy talar om ett idealtillstånd, hur han tycket att vi borde tänka för att minska lidandet i världen. De andra debattörerna talar mer om hur det faktiskt är. Jag är nu mer övertygad om att alla inte är lika mycket värda. Däremot är allas lika värde som någon nämnde en trevlig tanke. Det är möjligt att världen blir lyckligare om vi tänker så. Det måste finnas en anledning till att uttrycket finns. Om vi försöker intala oss själva att alla är lika mycket värda blir kanske världen bättre.
Jag vill fortsätta debatten med en följdfråga. Om alla inte är lika mycket värda ska då alla ha lika rättigheter och skyldigheter? Ja, tycker jag nu. Men jag är trött och kan inte motivera så mycket. Alla borde ha en möjlighet att påverka sitt värde, alltså att bli bättre som person. Vad det innebär är individuellt. Varje individ har inte obegränsad valmöjlighet, det är omöjligt. Men samhället begränsar friheten för individer då de begått ett brott. De berövar deras frihet genom att låsa in dem. Detta är för att skydda oskyldiga medborgare. Alltså belönas personer med högt värde samtidigt som personer med lägt värde berövas från friheter.
Tycker ni att dem med ett högre värde, dem som har hjälpt samhället mycket ska ha mer rättigheter och/eller mindre skyldigheter än dem med lägre värde?
Vad tycker ni om att Anna Lindh-mordet har uppmärksammats mer än andra mord endast på grund av hennes värde? Jag har personligen stört mig på det eftersom det uppenbart är motsägelsefullt då man betraktar det vedertagna "alla är lika mycket värda". Kanske denna disskussion skulle passa bättre i avdelningen "politik" men jag kan inte flytta den nu.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Alla är lika mycket värda?

Inläggav PopJimmy » 31 dec 2004 01:06

Thimmy Bågfeldt skrev:Det verkar för mig som att PopJimmy talar om ett idealtillstånd, hur han tycket att vi borde tänka för att minska lidandet i världen. De andra debattörerna talar mer om hur det faktiskt är.

Idealtillstånd? HAHAHHAHAHAHAHAHA.
För andra kanske, inte för mig.
Det går att vara konstant medmänsklig och human.

Prata inte om det som ett idealtillstånd om du inte ens har försökt att prova det.

hahahahhahahah.....hahahahah!
KÄRLEK!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 31 dec 2004 11:32

Det faktum att han inte försökt, alternativt försökt men inte lyckats, visar väl att det är ett idealtillstånd (om det nu är önskvärt att samtliga jordbor är konstant medmänskliga och humana).

Det är fullt möjligt att springa 60 m på 10 sek, men får ändå ses som ett idealtillstånd (om ens det) att samtliga jordbor skulle klara av det.

Thimmy Bågfeldt

Inläggav Thimmy Bågfeldt » 31 dec 2004 15:42

Jag förstår inte hur du tänker PopJimmy. Jag måste vara väldigt förvirrad. :-s

Om du själv är förvirrad så ser du mitt naturliga beteende som högst förvirrat.

Återgå till "Filosofi"