MattiasB skrev:Popjimmy: I och med att du titulerar kalle som en besatt person har du absolut gjort en värdering. Du har bedömt kalle som en besatt person och rangordnat honom i det bessata facket.
Där kanske du iaktog ordet "bessata" och bedömde det som ett stavfel, om det upprepas ofta kommer du troligtvis att bedöma mig som en person med skrivsvårigheter, något annat vore oerhört häpnadsväckande.
Om du nu inte skulle se mig som det skulle du även då göra bedömningen att jag stavar "för bra" för att klacifieras som en person med skrivsvårigheter. I och med att du väljer bedömer, värderar och rangordnar du de olika alternativen.
Och när man insett detta kan man som jag påpekat tidigare koncentrera sig på hur och varför man värderar som man gör.
Okej, men när jag pratar om praktiska värderingar så menar jag inte värdera efter RANG eller en summa av personens värde - som jag uppfattade det att Kalle pratar om.
Det är en grej att värdera en person som en person som är "dålig på att stava" och sedan förstå de natuliga orsakerna bakom detta. Man tycker inte att personen har lägre RANG enligt detta synsätt.
Det Kalle ger singnaler om är att han RANGORDNAR personer. Alltså är en person som är "bättre på att stava" är bättre än en person som är "sämre på att stava".
Att RANGORDNA människor är alltså inte samma sak som att värdera en människas skicklighet i en färdighet.
Det är klart att man inte ska RANGORDNA personer som bra/sämre människor. Alla personer har olika färdigheter, förmågor och perspektiv.