Fred - Ett naturligt tillstånd?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 dec 2004 10:18

PH skrev:PopJimmy,

Ta nu inte min kritik fel, du verkar vara en person som vill alla väl.
Jag tycker att din text var mycket naiv.
Om du tex har någon som helst kunskap om kapitalism och marknadsekonomi så bör du veta att just monopol och karteller är sådant som man inte uppmuntrar eller tycker om. Det är som att säga att man i kommunism kämpar för att behålla klasserna.

Visst kan jag hålla med dig till viss del när det kommer till EA Games och Microsoft, men. Det finns "små" bolag ochså. Ett exempel är bla Dice, dock har dom blivit uppköpta av EA :?

Ytligt sätt marknadsför storföretagen med kärlek och goodwill, men alla ALLA storföretag vill bara tjäna pengar.

Jag vet inte om det har undgått dig, men ALLA vill tjäna pengar. Det är en del av den mänsliga naturen. Utan denna drivkraft skulle världen enligt min mening stanna i utveckligen och stagnera.

Du säger att storföretagen uttnyttjar människor i fattiga länder, jag tycker inte det låter som ett uttnyttjande när dom hjälper till att förbättre deras liv genom att erbjuda dom högre lön än vad dom skulle fått annars.
Jag tipsar dig att läsa Johan Norbergs bok "Till världskapitalismens försvar". Du hittar ett urdrag ur boken här:
http://www.johannorberg.net/?page=indefense_se

Angående ämnet.

Först vill jag påpeka att krig kan startas av vad som helst. Förr i tiden var det vanligt att man startade krig för att någon hade förolämpat någon hög herre. Religionen är ochså en stor bov i det hela.
Som någon påpekade kan ekonomin och handel hjälpa till att skapa fred. Givetvis kan krig startas trots att man handlar med varanndra.

Kalle,

Visst har du rätt i att krig är en slags chanstagning, ett slags lotteri där man kan vinna mycket men ochså förlora mycket. Just därför är man försiktigt när man startar krig :)

Jag anser att både krig och fred är naturliga tillstånd.

Man behöver inte insikt i marknadsekonomi - det enda man behöver insikt i är evolutionary psychology, eftersom detta förklarar alla mänskliga bettenden. Sök på evolutionary psychology på google så kan du förstå dig själv och varför du har ditt begränsade tankesätt.

Här är ett kort uttdrag jag fick upp på 15 sekunder på internet:
"These PNAS papers provide surprising new evidence that our neural architecture has evolved specializations for reasoning about social exchange. That cheater detection can be impaired without impairing other reasoning abilities suggests that this cognitive competence is caused by a functionally isolable brain mechanism (#3526). That this brain mechanism reliably develops even in disparate cultural contexts suggests that it is a universal feature of human nature (#3529). Because social exchange allows trade, this evolved competence provides a cognitive foundation for human economic activity and other forms of cooperation"

Ledsen att säga detta men jag orkar inte argumentera med dig eftersom jag förstår hur du tänker och varför du tänker som du gör.

Det är naturligtvis en naturligt utveckling att storföretagen käkar upp mindre företag.

Det är natuligt utveckling att många i botten blir uttnyttjade av systemet.

Jag tycker naturligvis att detta är tråkigt och vill meddela detta för människor, så att den naturliga utvecklingen mot en mäskligare tillvaro på jorden ska gå snabbare.

Jag är medveten om att detta bara är en fas, eftersom det förr eller senare kommer att bli en ohållbar situation - och omänskliga system anpassar sig alltid efter människan.

Det är bara en fråga om tid.

Vänligen
Jimmy

Användarvisningsbild
Camilla

Re: Fred - Ett naturligt tillstånd?

Inläggav Camilla » 19 dec 2004 12:22

PopJimmy skrev:
Lagstiftningen är ocskå väldigt fördelaktig för storföretagen.

Just det. Orättvisa lagar och statlig inblandning är den vanligaste orsaken till att monopol bildas. Monopol bildas nästan enbart när staten tilldelat antingen ett privat eller statligt företag monopol. Jag har aldrig hört talas om ett privat företag som uppnått fullständigt monopol på egen hand. Däremot finns det massor av exempel på statliga monopol. I Sverige innehas monopol av bl.a. Systembolaget, Apoteket, Svensk bilprovning...

Man behöver inte insikt i marknadsekonomi - det enda man behöver insikt i är evolutionary psychology, eftersom detta förklarar alla mänskliga bettenden.

Jag brukar alltid bli misstänksam när jag hör påståenden om att någon viss teori fullständigt förklarar människans beteende. Anledningen är att jag hört det så många gånger förr från så många olika håll; från psykoanalytiker, från historiska materialister, från scientologer o.s.v. o.s.v.

Nåja, evolutionär psykologi är säkert en respektabel vetenskap, men det betyder inte nödvändigtvis att den sitter inne med hela sanningen. Det brukar ofta vara så med vetenskaper där det nyligen gjorts stora upptäkter att dess företrädare överskattar sin vetenskap och tror den vara finare än alla andra vetenskaper. Typ varenda skola som finns inom psykologin har vid något tillfälle förklarat att just de sitter inne med den slutgiltiga kunskapen om människans beteende.

Jag är skeptiker i frågan. Man har fortfarande inte nått en "theory of everything" för elementarpartiklarna, som ändå tycks vara extremt okomplicerade. Det får mig att tro att det kommer att ta ännu mycket längre tid att nå full kunskap om människan, som är en så komplicerad varelse.

Vänligen
Camilla

PH

Inläggav PH » 19 dec 2004 12:35

PopJimmy skrev:

Man behöver inte insikt i marknadsekonomi - det enda man behöver insikt i är evolutionary psychology, eftersom detta förklarar alla mänskliga bettenden. Sök på evolutionary psychology på google så kan du förstå dig själv och varför du har ditt begränsade tankesätt.

Öhh det där var nog bland det dummaste jag hört på länge, ursäkta för att jag säger det. Klart som faan att man behöver ha insikt i någon för att förstå hur det fungerar och varför.

Att du sedan flera gånger i texten skriver att jag tänker begränsat och att du förstår hur jag tänker och varför tycker jag är väldigt duktigt gjort då du knappt känner mig. Jag har knappt skrivit 10 inlägg i detta forum och ändå tror du att du vet vem jag är, hur jag tänker och varför..

Att du sedan verkar tro att du är något helgon som är utsänt av Gud för att rädda världen ger inga plus poäng hos mig..
Cogito ergo sum

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 dec 2004 20:00

Camilla skrev:
PopJimmy skrev:
Lagstiftningen är ocskå väldigt fördelaktig för storföretagen.

Just det. Orättvisa lagar och statlig inblandning är den vanligaste orsaken till att monopol bildas. Monopol bildas nästan enbart när staten tilldelat antingen ett privat eller statligt företag monopol. Jag har aldrig hört talas om ett privat företag som uppnått fullständigt monopol på egen hand. Däremot finns det massor av exempel på statliga monopol. I Sverige innehas monopol av bl.a. Systembolaget, Apoteket, Svensk bilprovning...

Jag pratar inte om Sverige.
Jag pratar om Microsoft, dom är inget statligt företag. Dom har fullständigt monopol, fakum är att dom breder ut sig till andra bransher också.

Camilla skrev:
PopJimmy skrev:
Man behöver inte insikt i marknadsekonomi - det enda man behöver insikt i är evolutionary psychology, eftersom detta förklarar alla mänskliga bettenden.

Jag brukar alltid bli misstänksam när jag hör påståenden om att någon viss teori fullständigt förklarar människans beteende. Anledningen är att jag hört det så många gånger förr från så många olika håll; från psykoanalytiker, från historiska materialister, från scientologer o.s.v. o.s.v.

Nåja, evolutionär psykologi är säkert en respektabel vetenskap, men det betyder inte nödvändigtvis att den sitter inne med hela sanningen. Det brukar ofta vara så med vetenskaper där det nyligen gjorts stora upptäkter att dess företrädare överskattar sin vetenskap och tror den vara finare än alla andra vetenskaper. Typ varenda skola som finns inom psykologin har vid något tillfälle förklarat att just de sitter inne med den slutgiltiga kunskapen om människans beteende.

Jag är skeptiker i frågan. Man har fortfarande inte nått en "theory of everything" för elementarpartiklarna, som ändå tycks vara extremt okomplicerade. Det får mig att tro att det kommer att ta ännu mycket längre tid att nå full kunskap om människan, som är en så komplicerad varelse.

Det är den största missuppfattningen de flesta filosofer gör. Man behöver inte förstå elementarpartiklarna för att förstå människor.

Klart att du är skeptiker, du är ju präglad av din kultur.
Det är därför äldre är så skeptiska till ny teknik - dom är låst i gamla tankemönster.

Om du inte ens försöker förstå något nytt är det inte konstigt att du aldrig förstår det heller.

Vänligen
Jimmy

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 dec 2004 20:47

PH skrev:PopJimmy skrev:

Öhh det där var nog bland det dummaste jag hört på länge, ursäkta för att jag säger det. Klart som faan att man behöver ha insikt i någon för att förstå hur det fungerar och varför.

Att du sedan flera gånger i texten skriver att jag tänker begränsat och att du förstår hur jag tänker och varför tycker jag är väldigt duktigt gjort då du knappt känner mig. Jag har knappt skrivit 10 inlägg i detta forum och ändå tror du att du vet vem jag är, hur jag tänker och varför..

Att du sedan verkar tro att du är något helgon som är utsänt av Gud för att rädda världen ger inga plus poäng hos mig..

Om du skulle förstå vad jag pratar om skulle du förstå mig.

Du är inte ens interesserad utan utlöser försvarsmekanismer.

Jag tror inte att jag är ett helgon utsänt från gud. Det är du som TROR att jag tror det.
Faktat är att jag aldrig påstått något sådant, det är du som tolkat detta.

Det är klart jag förstår hur du tänker i stora drag.
Att förstå hur människor tänker gör man genom att observera deras värderingar.

Om jag säger att jag hatar judar och tycker att negrer borde åka hem... Har du då svårt att förstå mitt synsätt på världen? Nej det är klart du inte har.

När du påstår att kapitalismen är något positivt så är det klart att jag förstår du du tänker...

Det är exact samma sak. Man förstår hur människor tänker genom att observera deras fördomar och trångsynta perspektiv.

Kalle
Kontakt:

Inläggav Kalle » 19 dec 2004 21:53

Vad är det som är så hemskt med kapitalismen då? Personligen tycker jag att all fakta pekar på att kapitalismen på många sätt är något av det främsta mänskligheten frambringat.

/Kalle

Stefan

Inläggav Stefan » 20 dec 2004 00:49

Camilla:

Just det. Orättvisa lagar och statlig inblandning är den vanligaste orsaken till att monopol bildas. Monopol bildas nästan enbart när staten tilldelat antingen ett privat eller statligt företag monopol. Jag har aldrig hört talas om ett privat företag som uppnått fullständigt monopol på egen hand.

Jag tror inte att det här stämmer. Monopol uppstår då och då genom sammanslagningar och uppköp, och vad viktigare är, de skulle uppstå ofta om det inte fanns antitrustlagar.

Ett exempel på monopol som inte uppstod genom statlig inblandning, vad jag vet, är de stora trusterna i USA på slutet av 1800-talet, som gav upphov till en sträng antitrustlagstiftning:

With economic growth and affluence came corresponding problems. Nationwide, businesses came to dominate whole industries, either independently or in combination with others. Trusts - huge combinations of corporations - tried to establish monopoly control over some industries. The Sherman Antitrust Act of 1890 banned trusts, mergers, and business agreements "in restraint of trade."

Citat:

Det blir jag också. Jag tycker iofs inte att man ska bunta ihop evolutionspsykologi, som verkar vara en respektabel vetenskap, med historiematerialism och scientologi. Jag tror inte heller att företrädarna för den anser att man ska kasta ut ekonomi som vetenskap. Däremot tror jag att det är rimligt att tro att insikter inom evolutionspsykologi kan vara till nytta inom samhällsvetenskaperna, t ex inom ekonomin.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 dec 2004 01:31

PH skrev:Jag vet inte om det har undgått dig, men ALLA vill tjäna pengar. Det är en del av den mänsliga naturen. Utan denna drivkraft skulle världen enligt min mening stanna i utveckligen och stagnera.

PH vart är vi på väg?
För om något stagnerar så måste väl målet vara uppsatt?
Eller är det så att all utveckling är god, att det är där mål och riktning hittas?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 dec 2004 01:35

Kalle skrev:Vad är det som är så hemskt med kapitalismen då? Personligen tycker jag att all fakta pekar på att kapitalismen på många sätt är något av det främsta mänskligheten frambringat.

/Kalle

Precis sådär skulle en nazist som stödde hitler ha sagt. (Om du byter ut kapitalismen mot nazismen)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 dec 2004 01:38

Camilla skrev:Jag brukar alltid bli misstänksam när jag hör påståenden om att någon viss teori fullständigt förklarar människans beteende. Anledningen är att jag hört det så många gånger förr från så många olika håll; från psykoanalytiker, från historiska materialister, från scientologer o.s.v. o.s.v.

Säg det till proffesorerna och forskarna på Harvard.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 dec 2004 04:22

Kalle skrev:Vad är det som är så hemskt med kapitalismen då? Personligen tycker jag att all fakta pekar på att kapitalismen på många sätt är något av det främsta mänskligheten frambringat.

Kapitalismen är också något av det värsta mänskligheten frambringat.

PopJimmy skrev:Precis sådär skulle en nazist som stödde hitler ha sagt. (Om du byter ut kapitalismen mot nazismen)

...ursäkta?

Om vi byter ut ännu fler ord så kommer det att låta som reklam från Fjällbrynt. Tjoho!

Ändring: Jag ber om ursäkt för förvirringen. Det blev felciterat.

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 20 dec 2004 14:30

PopJimmy skrev:Säg det till proffesorerna och forskarna på Harvard.

Jag har svårt att tänka mig att professorerna på Harvard tror att evolutionär psykologi ger en fullständig förklaring av människans beteende. Vem av dem är det du talar om?

Vänligen
Camilla

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 dec 2004 18:30

archaxe:
Jag skulle uppskatta om du inte blandade ihop mina och Kalles inlägg.

Kan du omformulera dig tack?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 dec 2004 18:38

Camilla skrev:
PopJimmy skrev:Säg det till proffesorerna och forskarna på Harvard.

Jag har svårt att tänka mig att professorerna på Harvard tror att evolutionär psykologi ger en fullständig förklaring av människans beteende. Vem av dem är det du talar om?

Vänligen
Camilla

Sök på "evolutionary psychology harvard" på google så får du "ungefär 179 000" träffar. Det är nog inte svårt att hitta.

Men om du mot förmodan inte kan hitta så är här en länk:
http://human-nature.com/ep/editorial.html

Det finns iofs bara med en Proffessor på Harvard på denna sida, men sen finns det ju 90 Proffessorer till från andra univsersitet.

Vänligen
Jimmy

PH

Inläggav PH » 20 dec 2004 19:16

PopJimmy,

Om du skulle förstå vad jag pratar om skulle du förstå mig.

Du är inte ens interesserad utan utlöser försvarsmekanismer.

Onekligen skulle jag förstå dig om jag förstod vad du pratade om, så långt är vi överens :)
Där drar du ännu en för snabbslutsats, om jag inte var intresserad skulle jag inte vara här. Det verkar lite som att du utlöser en del försvarsmekanismer, men jag kanske har fel?

Jag tror inte att jag är ett helgon utsänt från gud. Det är du som TROR att jag tror det.
Faktat är att jag aldrig påstått något sådant, det är du som tolkat detta.

Det var skönt att höra, det hade vart lite svår att diskutera med dig annars :D
Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så uppfattar jag dig som arrogant, som att du VET att du vet bäst, du sitter inne med alla svar. Detta är något jag har fått för mig, snälla, bevisa att jag har fel :)

Det är klart jag förstår hur du tänker i stora drag.
Att förstå hur människor tänker gör man genom att observera deras värderingar.

I stora drag ja, fast du påstog faktiskt att du vet hur jag tänker. Det är en skillnad. Jag kan ochså försöka placera dig och försöka förstå hur du tänker. Tex, jag kan på dina inlägg säga att du ÄR en hippi..

Nå, hur rätt hade jag?
Inte alltför rätt, eller hur?

Om jag säger att jag hatar judar och tycker att negrer borde åka hem... Har du då svårt att förstå mitt synsätt på världen? Nej det är klart du inte har.

När du påstår att kapitalismen är något positivt så är det klart att jag förstår du du tänker...

Det är exact samma sak. Man förstår hur människor tänker genom att observera deras fördomar och trångsynta perspektiv.

Jag förstår inte helt vad du menar, var vänlig förtydliga.
Är du sen SÄKER på vad jag tycker och tänker?

Sen kan man inte helt förstå människor genom att observera deras fördomar och trångsynta perspektiv. Man måste se vad dom tycker ochså :)
Bara en liten fråga, när du säger trångsynta perspektiv, menar du då perspektiv som är annorlunda än dina egna?

Kalle,

Vad är det som är så hemskt med kapitalismen då? Personligen tycker jag att all fakta pekar på att kapitalismen på många sätt är något av det främsta mänskligheten frambringat.

/Kalle

Enligt MIG så är det inte så mycket. Jag tycker det är det bästa ekonomiska system som finns, dock är det inte perfekt.

J R Auk skrev:
PH skrev:

Jag vet inte om det har undgått dig, men ALLA vill tjäna pengar. Det är en del av den mänsliga naturen. Utan denna drivkraft skulle världen enligt min mening stanna i utveckligen och stagnera.

PH vart är vi på väg?
För om något stagnerar så måste väl målet vara uppsatt?
Eller är det så att all utveckling är god, att det är där mål och riktning hittas?

Ingen anning, förhoppningsvis mot en spännande och god framtid :)
Nej, all utveckling är inte god. Men som jag sa så kommer utveckligen inte att föras framåt. Något som jag iallafall tycker är mycket negativt då det mesta som vi utvecklar är positivt (tex coca cola och datorer :D )

PopJimmy skrev:
Precis sådär skulle en nazist som stödde hitler ha sagt. (Om du byter ut kapitalismen mot nazismen)

Håller med archace där. Va i helvete menar du? Och, blir det Kaller skriver mindre sant om nu en nazist hade sagt så?
Cogito ergo sum

Återgå till "Politik och samhälle"