PH skrev:PopJimmy,
Ta nu inte min kritik fel, du verkar vara en person som vill alla väl.
Jag tycker att din text var mycket naiv.
Om du tex har någon som helst kunskap om kapitalism och marknadsekonomi så bör du veta att just monopol och karteller är sådant som man inte uppmuntrar eller tycker om. Det är som att säga att man i kommunism kämpar för att behålla klasserna.
Visst kan jag hålla med dig till viss del när det kommer till EA Games och Microsoft, men. Det finns "små" bolag ochså. Ett exempel är bla Dice, dock har dom blivit uppköpta av EA
Ytligt sätt marknadsför storföretagen med kärlek och goodwill, men alla ALLA storföretag vill bara tjäna pengar.
Jag vet inte om det har undgått dig, men ALLA vill tjäna pengar. Det är en del av den mänsliga naturen. Utan denna drivkraft skulle världen enligt min mening stanna i utveckligen och stagnera.
Du säger att storföretagen uttnyttjar människor i fattiga länder, jag tycker inte det låter som ett uttnyttjande när dom hjälper till att förbättre deras liv genom att erbjuda dom högre lön än vad dom skulle fått annars.
Jag tipsar dig att läsa Johan Norbergs bok "Till världskapitalismens försvar". Du hittar ett urdrag ur boken här:
http://www.johannorberg.net/?page=indefense_se
Angående ämnet.
Först vill jag påpeka att krig kan startas av vad som helst. Förr i tiden var det vanligt att man startade krig för att någon hade förolämpat någon hög herre. Religionen är ochså en stor bov i det hela.
Som någon påpekade kan ekonomin och handel hjälpa till att skapa fred. Givetvis kan krig startas trots att man handlar med varanndra.
Kalle,
Visst har du rätt i att krig är en slags chanstagning, ett slags lotteri där man kan vinna mycket men ochså förlora mycket. Just därför är man försiktigt när man startar krig![]()
Jag anser att både krig och fred är naturliga tillstånd.
Man behöver inte insikt i marknadsekonomi - det enda man behöver insikt i är evolutionary psychology, eftersom detta förklarar alla mänskliga bettenden. Sök på evolutionary psychology på google så kan du förstå dig själv och varför du har ditt begränsade tankesätt.
Här är ett kort uttdrag jag fick upp på 15 sekunder på internet:
"These PNAS papers provide surprising new evidence that our neural architecture has evolved specializations for reasoning about social exchange. That cheater detection can be impaired without impairing other reasoning abilities suggests that this cognitive competence is caused by a functionally isolable brain mechanism (#3526). That this brain mechanism reliably develops even in disparate cultural contexts suggests that it is a universal feature of human nature (#3529). Because social exchange allows trade, this evolved competence provides a cognitive foundation for human economic activity and other forms of cooperation"
Ledsen att säga detta men jag orkar inte argumentera med dig eftersom jag förstår hur du tänker och varför du tänker som du gör.
Det är naturligtvis en naturligt utveckling att storföretagen käkar upp mindre företag.
Det är natuligt utveckling att många i botten blir uttnyttjade av systemet.
Jag tycker naturligvis att detta är tråkigt och vill meddela detta för människor, så att den naturliga utvecklingen mot en mäskligare tillvaro på jorden ska gå snabbare.
Jag är medveten om att detta bara är en fas, eftersom det förr eller senare kommer att bli en ohållbar situation - och omänskliga system anpassar sig alltid efter människan.
Det är bara en fråga om tid.
Vänligen
Jimmy