Frippe skrev:Hjalmar skrev:Ganska ofta så får man höra i diskussioner argumentet "det är ju inte naturligt och således inte rätt", men är det naturliga alltid rätt?
Argumentet är en övertalningstautologi. "Naturligt" används alltid i betydelsen "rätt", som Johan Ågren och MrTamburineMan gav exempel på.
"x är inte naturligt" betyder "jag tycker inte x är rätt"
Frippe
Jag har inte tagit del av allt som sägs i den här tråden och borde kanske därför inte yttra mig. Men nu råkade jag få ögonen på ovanstående rader och spjärnade genast emot på grund av min egen användning av ordet "naturlig/naturligt". När jag använder det är det nämligen långt ifrån alltid jag vill att det ska tolkas som en synonym till "rätt". Säger jag att nån rör sig "naturligt" har jag snarare för avsikt att beskriva en vacker och behagfull motorik än en som är "rätt". Säger jag att en dryck som saft eller juice är gjord på "naturliga" råvaror så menar jag att den tillverkats utan tillsatser av syntetiska färgämnen eller konstgjorda essänser. På liknande sätt om jag talar om ett klädesplagg framställt av "naturligt" material, osv.
Nån som rör sig "onaturligt" behöver alltså inte för den skull röra sig "orätt", som jag ser det, och en syntetiskt färgad dryck är inte i mina ögon nödvändigtvis en "felaktig" eller "orätt" dryck.
Jag misstänker i och för sig att språket ofta leder oss vilse, men visst bör man väl fortfarande kunna tala om nåt "naturligt" och därmed i första hand syfta på nåt som genererats eller uppkommit utan människans medvetna avsikt eller inblandning? Är det inte just så som ordet ofta har använts, historiskt sett, trots att människans styranden och ställanden kan anses väl så "naturliga" som allt annat?