Ulf Popeno skrev:I mina ögon har författaren gjort det med något förvirrade utsagor som t ex
"Hur tror du världen skulle se ut om staten inte använde straffpåföljder mot såna som snor, våldtar och står i, utan bara stod och sjöng "We shall overcome" hela tiden?"
I det läget känns det faktiskt som om författaren ifråga var omedveten om att en hel rad länder inte tillämpar dödsstraff.
Nu tänker du irrationellt igen. Jag förnekar inte att dödsstaff inte är nödvändigt för att kunna åstadkomma en avskräckande effekt. Jag säger bara att möjligheten till dödsstraff skulle kunna förstärka den avskräckande effekten ytterligare.
Förklaringen till det du påpekar, att många länder inte har dödsstraff, är såklart att de tycker sig ha en tillfredsställande låg nivå av brottslighet utan att behöva tillämpa dödsstraff, som många rent instiktivt tycker känns dramatiskt (vilken feg politiker har stake nog att stå bakom folks död? Även politik är ju bara ett jobb, de flesta vill inte gå hem och behöva känna moraliska grubblerier - detta förhindrar såna som jobbar med att stifta lagar, från att fatta beslut om att införa dödsstraff).
Det hela tar en något pinsam följd då det land som vi förväntas befinna oss i, är en av dessa länder.
Och så vitt jag vet, står inte svenskt rättsväsende och sjunger "we shall overcome" när ett allvarligt brott begås.
Min kommentar som du syftar på ovan, gällde ett ifrågasättande av brottspåföljdernas avskräckande effekt generellt, som inte specifikt gällde dödsstraff. Jag påstod inte att svenskt rättsväsende sjunger "we shall overcome", utan det var en illustration över extrempunkten, om man drar ditt resonemang till sin spets. Min poäng var att fråga dig:
1. Anser du att vi bör dra detta till sin spets?
2. Om du inte anser det, är det för att även du inser det orimliga i att inte ha brottspåföljder alls?
3. Hur långt bör resonemanget dras, och varför inte längre eller kortare?
Makterna fortsätter sen sin svada av fadäser
Om du inte förstår vad jag skriver så är det bra att du frågar, så att jag som nu kan förtydliga. Det finns dock inget skäl till ovanstående formuleringar.
med att undvika förklara logiken bakom dödsstraffet,
Men hur trögt fattar du egentligen? Logiken med dödsstraff, är densamma som med alla andra straff, att det avskräcker folk från att begå brott! Om vissa straffmetoder bör undvikas så är det detta som bör motiveras. Inte tvärtom, att man måste motivera varför det är okej att fångar ska få sitta på Kumla, att man måste motivera varför fångar ska få betala dryga böter, etc. Jag har motiverat varför tortyr (och annat som får staten att kännas brutal och oseriös) bör vara ett undantag, så nu vill jag att du ger ett hållbart argument till varför dödsstraff måste undvikas.
men dock logiken bakom brottslighet:
"All brottslighet beror inte på sjukdom som kan botas bort, utan den beror på egoism och slutsatsen att man bör ta tillfället i akt. Som faktiskt är helt logisk."
Jag har själv svårt att ta dessa ...argument(?!?) som seriösa
Varför avhåller du dig själv från att göra saker som är olagliga? För att du har en konformistisk moral, eller vad? Själv avhåller jag mig från lagbrott eftersom jag inte vill riskera brottspåföljd, eftersom jag är egoist och tänker på mig själv, och inte vill drabbas av tråkigheter.
och jag har svårt att ta en författare som seriös som inte ens kan utläsa ifall en mening är en fråga eller inte.
Nog för att du själv inte förstår vad en "retorisk fråga" är trots att du använder dig av såna, men varför måste du reagera som en grälsjuk kärring och gå från sak till person? Så går inte en seriös diskussion till.
Jag kan inte heller förlika mig med uttalanden som
"Jösses, hur halkade din hjärna in på ämnet äganderätt, mitt upp i alltihop? Det här är ju rena freakshowen."
I ett forum som ska seriöst diskutera olika ämnen med filosofisk utgångspunkt. Sånt kan gärna stanna på Flashbacks forum. Det hör inte hemma här.
Jag hade inte skrivit så om det inte varit för att Avantgardet tidigare gjort sig skyldig till brottet ärekränkning, genom att felaktigt och utan minsta bakgrund påstå att jag är en sexualbrottsling. Inte för att jag bryr mig, men om jag orkar så kanske jag tar det här till domstol om något år (just nu går inte), inte för att jag vill bråka med Avantgardet (han är ju bara en sjuk knarkare (enligt egen utsaga) som jag mest tycker synd om) - men för att belasta det svenska rättssystemet.