Sceptisk skrev:Vad är en klandervärd handling? Om någon kliver ut från ett stup och blir en pannkaka på marken, vems är felet? Gravitationen? Vi har ingen rätt att skylla på villkoren för vi kan inte existera utan dom. Om man vill leva så bör man inte hoppa från ett stup. Om man vill uppleva mening bör man kolla var som krävs för det också. Hur? Hur upptäcker man en naturlag? Experimentera.
...och detta är ett svar till mig för något jag har skrivit på vilket sätt?
Du verkar här säga att vi inte kan klandra villkoren för vår existens, men det är ju just vad
jag skrivit till
dig. Sedan skriver du tips på vad man bör göra beroende på vad man önskar av livet. Kort sagt: Du pratar om människans inflytande och kontroll över hennes liv. Tidigare sade du dock:
"Vad som är det stora misstaget är att man då har reducerat detta till att befinna sig under människans inflytande och kontroll. Detta skulle gå emot idén om att människan är en alltigenom skapad varelse."
...vilket var hela anledningen till att jag tog upp människans vilja till att börja med. Så du argumenterar i cirklar.
F.ö. ser jag mest lösa tyckanden i dina inlägg. Oerhört tröttsamt. Använd hjärnan.
O RLY?
Intressant. För vad som skett i verkligheten är att
du presenterat en massa lösa tyckanden som
jag har ifrågasatt, varpå
du sedan bytt ämne. I några fall har jag berättat hur det ligger till i verkligheten genom att peka på fakta (=såsom med de polyteistiska religionerna), och i några fall har jag pekat på logiska krumsprång i din argumentation, som du inte besvarat. Här är mina kommentarer till
dina lösa tyckanden i vår diskussion:
Människan har en automatisk benägenhet att tro att "det okända" eller "andemakterna" eller "det osynliga" är ondskefullt och att det måste på något sätt vara en ond avsikt som placerat oss här. - Jag har pekat på motsatsen.
Även tanken att det skulle kunna finnas flera olika Gudomliga krafter i världen som agerar oberoende av varandra är irrationell och reducerar också allting till meningslösheter. - Du presenterar inget som helst belägg för din sak.
Om det finns något som styr över begränsningen så kan man inte ge den ett nummer. Om man skulle göra det eller anse att det finns olika Gudar skulle det innebära en objektifiering av Gudomen. Något som går emot principen om att det gudomliga är obundet. - Här delger du oss bara din personliga åsikt om det gudomliga. Att säga att det gudomliga måste vara ett är som att säga att gud måste vara en gammal gubbe med skägg. Dessutom är ditt uttalande motsägelsefullt, eftersom även 1 är ett antal.
Att säga att det finns två Gudar eller flera Gudar skulle vara att reducera det Gudomliga till människans kategoriseringar. ...men om monoteismen säger du att den har en grundläggande fredstanke och att vi alla delar ett och samma ursprung. Dessa saker (fred, gemensamt ursprung) faller
också in under människans kategoriseringar. Så vad du gör är helt enkelt bara att out of the blue säga att vissa mänskliga kategoriseringar är gudomliga medan andra är otänkbara. Inga som helst belägg för din sak presenteras.
Det skulle också betyda att andlighet och allt vad det innebär med dygder, utveckling osv blir helt godtyckligt och under människans eget tycke och smak. - Det är bara din åsikt. Du bryr dig inte ens om att argumentera för att så skulle bli fallet.
det människan alltid är ute efter är att tillfredställa sina egoistiska behov av makt, sex, sömn, mat, osv. [...] Det finns ingen plats för egoismen i andligheten - Enligt dina egna ord har människan alltså inget behov av andlighet, och det saknas plats för människan i andligheten? Hur hänger det här ihop?
Det gudomliga är bortom definitioner och ofattbart - Här glömmer du återigen ett "tycker jag" på slutet. Din åsikt är knappast en allmänt accepterad sanning i frågan.
Om det vore så att de inte hade några gemensamma resurser så ger det ingen förklaring på varför världen är som den är. ...tycker du. Jag bad dig förklara varför, givetvis utan att få något svar.
Osv, osv, osv.
Bara för att sätta saker i rätt perspektiv.