Avantgardet skrev:Algotezza skrev:Dessutom borde det hela sändas ut globalt på världens tv-kanaler och på nätet så precis alla kunde bli optimalt avskräckta!
Du har förstås helt rätt i det du skriver, Algot, men innebär då inte avskräckningen i sig en typ av kollektiv bestraffning - implicit, i den bemärkelsen att vi får mindre tid (kvantitet) till "lyckliga tankar" (kvalitet) för att istället matas med dessa skräckbilder (också det en kvalitet)?
Det finns en annan risk, nämligen att det skulle bli den populäraste dokusåpan av dem alla! Människans hyenainstinkt skulle verkligen börja odlas till det extrema och "alla" skulle vilja ha sin livstidstortyr av "total fame"! Alla knäppgökar skulle stå i kö för spektaklet! Franska revolutionens giljotinspel in absurdum!
För övrigt är väl kollektiv bestraffning en härlig idé för gemene man, straffet buret av en men utspätt till en intighet för "vanligt folk", såvida man inte i Hilters anda även individualiserar detta kollektiva straff! Tycker jag känner igen detta att en person får "betala" "allas skuld"! En väl beprövad teknik!
Ursäkta om jag låter cynisk men det beror på att det inte finns några som helst hållbara skäl att ha dödsstraff! Dubbelmoral får mig också att tänka i cyniska och något misantropa banor vad gäller mänskligheten, där jag själv ingår med min personliga variant av dubbelmoral... Den kritik jag har mot "människan", hennes tänkade, kännande och agerande gäller ju också mig!
MVH
Algotezza