Kan behov försvinna eller avläras?

Moderator: Moderatorgruppen

PostDebornit

Kan behov försvinna eller avläras?

Inläggav PostDebornit » 02 apr 2008 13:40

Det finns mycket forskning som visar att människor genom lärande får eller skaffar sig nya behov, eller i alla fall modifierar grundläggande behov. det finns ingen som är född med ett behov för just mc-donaldsburgare t. ex. Vissa hävdar att behov för så generella fenomen som "achievment" är inlärda. det finns en del teorier som beskriver hur dessa behov uppstår i kontakt med omvärlden (se t. ex Reeve, "understanding motivation...") för bra läsning.  

Men jag saknar något. Finns det någon som kan ge mig tips på (empiriskt grundad) teori för hur behov kan avläras? Eller som hävdar att när vi väl lärt oss ett behov, finns det kvar tills döden inträffar? det måste finnas t. ex. missbrukslitteratur som diskuterar detta, men det är inte mitt område.

Så, lästips, tack :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Kan behov försvinna eller avläras?

Inläggav Algotezza » 02 apr 2008 16:33

PostDebornit skrev:Det finns mycket forskning som visar att människor genom lärande får eller skaffar sig nya behov, eller i alla fall modifierar grundläggande behov. det finns ingen som är född med ett behov för just mc-donaldsburgare t. ex. Vissa hävdar att behov för så generella fenomen som "achievment" är inlärda. det finns en del teorier som beskriver hur dessa behov uppstår i kontakt med omvärlden (se t. ex Reeve, "understanding motivation...") för bra läsning.  

Men jag saknar något. Finns det någon som kan ge mig tips på (empiriskt grundad) teori för hur behov kan avläras? Eller som hävdar att när vi väl lärt oss ett behov, finns det kvar tills döden inträffar? det måste finnas t. ex. missbrukslitteratur som diskuterar detta, men det är inte mitt område.

Så, lästips, tack :)

Vad krävs det för litteratur för att inse att man kan bli mätt på något, tröttna på något som tidigare varit en favvis?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

What Gives?

Inläggav What Gives? » 02 apr 2008 18:00

Behaviorismen (B.F. Skinner) eller Social learning theory (A. Bandura) kunde funka, men det beror ju på vilka behov du talar om, förstås. Kan du specificera?

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 03 apr 2008 08:36

Vad krävs det för litteratur för att inse att man kan bli mätt på något, tröttna på något som tidigare varit en favvis?

För det första, ett behov kan mättas tillfälligt, men det betyder inte att det försvinner, det är bara inte aktivt för tillfället. Faktiskt definieras behov ofta så att om behoven försxvinner och inte återkommer efter att de mättats, är de bara kvasi-behov (quasi needs) (se Reeve).

Att man tröttnar på något är intressant, och jag skulle gärna läsa litteratur som förklarar hur "tröttnandet" går till. Vissa tröttnar aldrig på filosofi, andra tröttnar snabbt...

Min behovsdefinition: "An ambition for something external outside the subject, related to some activity". Till exempel finns det behov för mat hos individer, för att upprätthålla deras livsverksamheter (livsprocesser).

What gives: Jag är intresserad av allmän psykologi, så "grand theory" som Skinner och Bandura är vad jag var ute efter. Skinner är intressant (även om jag inte är behaviorist). Vad säger han om hur behov försvinner? Bandura låter också intressant, jag kollade snabbt på hans  teori om self-efficiacy. Vet du nåt speciellt om Bandura jag skall starta med?

What Gives?

Inläggav What Gives? » 03 apr 2008 10:02

Det här blir en något förenklad förklaring, men kortfattat kan man säga att betingning är en metod för att kontrollera beteenden. Det finns flera varianter, men om syftet är att reducera ett behov skulle eventuellt negativ förstärkning, eller utsläckning fungera. Det beror emellertid i hög grad på vilket behov som saken gäller. Jag kan till exempel tänka mig att det fungerar bättre på att reducera ett tillfört behov som nikotinberoende. Betoningen hos Skinner ligger ju på beteenden, inte behov, även om det finns ett samband.

Jag nämnde Bandura eftersom hans teorier betonar omgivningens betydelse för inlärningsmekanismer av ett beteende. Self-efficacy-begreppet är väldigt intressant, men är det vad du är ute efter? Jag tror den största behållningen du får av hans idéer är just inlärningsaspekten, och kanske inte så mycket om själva behovet i sig. Det mesta av banduras teorier kan nog vara av intresse.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 apr 2008 14:43

Jag tänker att Freud är högaktuell i den här frågan... Men var börjar man med honom? Hans samlade på 12 volymer.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 apr 2008 15:00

Avantgardet skrev:Jag tänker att Freud är högaktuell i den här frågan... Men var börjar man med honom? Hans samlade på 12 volymer.

Börja med det han skrev om humor, vitsen. den är bra!

Vitsar finns det ett outsinligt behov av som ej går att stoppa så lätt!

Kvinnlig oidipus: oidipussy...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

mrflanell

Inläggav mrflanell » 17 maj 2008 21:16

alltså är det så här ni menar jag fattar inte riktigt  men
är det så här
man har ett behov för en viss sak eller  handlande och när man gör det så pass mycket så mättas det  och det behovet lägger sig latent för at när man senare inte gör det så kan det behovet komma till baka

om man försöker ändra  med tankens gång att man intalar sig själv att man inte behöver ha det behovet kan det behovet då försvinna eller lägger sig det då  i det omedvetna

kan då behovet för det då helt försvinna  man känner att det är tillräkligt man behöver inte göra det eller vad det nu kan tänkas vara  man är mättad på det

fast ligger behovet på intresse ,, om jag har ett intresse för något så skapas då behovet  eller är det behovet som skapar intresset

då borde man ju kunna ändra intresset för att ändra behovet  tänker jag

om man då börjar att tänka på annat så skapas då ett nytt intresse  och då skapas ett nytt behov är det så ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 jul 2008 06:09

Behov är ju ett omfattande begrepp, vi har ju ett behov av mat men föredrar oftast våra favoriträtter, men att äta samma mat dag ut och in är ju tröttsamt, alltså har vi ett behov av omväxling. Små barns behov är ofta trygghetsrelaterat, vilket innebär en försiktighet mot nya okända saker, ta lekbehovet som ett exempel, barn leker de lekar de kan och nya lekar bemöts initialt med en viss skepcis tills de vågar ge sig ut i dem.

Behov kan alltså vara mer än enbart ett intresse för något, jag har inget behov av att tjäna pengar för pengarnas egen skull, men måste ha dem för att överleva, tvång är alltså även det kopplat till mängden behovsyttringar. Vad vi behöver är inte alltid nödvändigt och det kan ju vara det som ställer till problem för en del. Sex bör vi ju behöva liksom kärlek men i brist på detta kanske någon använder surrogat, porr mm.
Att välja något i brist på annat kan ju utvecklas till ett tvångsmässigt behov och detta bör gå att lära bort genom att fokusera på vad som är orsak och upphov till detta beteendebehov för att sedan kanalisera det rätt. :)

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jul 2008 17:41

Hejsan!

Behov kan vara mycket, men ett behov som drabbar många negativt är direktörernas och andra ekonomiska höjdares extrema kleptomani och ständiga vilja att tillägna sig mer pengar - lagligt eller olagligt. Hur kan vi vänja av dessa destruktiva, och inte sällan psykopatiskt drivna, människor att ändra sitt beteende?  :wink:

En tanke kunde ju vara rejäla skattehöjningar och rejäla fastighetsskattehöjningar för detta kleptomatiska klientel!

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 jul 2008 19:40

Jbig skrev:Hur kan vi vänja av dessa destruktiva, och inte sällan psykopatiskt drivna, människor att ändra sitt beteende?

Din väg att tydligöra/fördöma deras brott är nog en bra väg.  :)

Har du någon teori/kunskap om det var John Wycliff som startade reformationen eller blev han bara styrd av sina egoistiska herrar?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 jul 2008 20:04

Behöver vi syre för att andas? Inte vet jag. Behov liksom... usch, jag har sett den här tråden flera gånger, mår personligen lite dåligt av den, men något får jag väl säga. Jag vet inte vad du, TS, har läst och jag har inte läst någon bok som specialicerat sig på enbart behov. Ett barn växer upp, behöver inte napp längre. Vi får väl se hur det slutar när mänskligheten har utvecklats klart.

Jbig
Avstängd på en månad

Reformatorerna....

Inläggav Jbig » 15 jul 2008 20:28

Hejsan!

Wycliff var välan en för tidig reformator i England vad jag minns. Vem som "styrde" honom vet jag ej! kanske var det hans övertygelse som styrde honom?  :wink:

Men jag skall spåna om vi har något i vårt rika förråd av medeltida texter!  :)

MVH
bigj
Att verka för det goda...

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 18 jul 2008 14:31

jag har sett den här tråden flera gånger, mår personligen lite dåligt av den, men något får jag väl säga.

Det är ju intressant i sig själv. varför denna aversion mot behov/att se människan som ett system av behov?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jul 2008 20:04

PostDebornit skrev:
jag har sett den här tråden flera gånger, mår personligen lite dåligt av den, men något får jag väl säga.

Det är ju intressant i sig själv. varför denna aversion mot behov/att se människan som ett system av behov?

Utan att ordvitsa alltför mycket har vi ju ett primärt  behov av behov eftersom vi ständigt skapar nya, när gamla blir mättade. Och när tekniken och vetenskapen utvecklas. Jag hade inget behov av dator 1960. Men behov av att skriva redan då. Med nätet tog sig skrivbehovet nya former. Men i grunden kommunikationsbehov.

Ändras även våra basala behov, mat, sömn, sex, skydd mot väder och vind (hur, kläder), kommunicera med andra (oa sociala behov)? Dessa behov behöver vi ju för att överleva. Överlevnadsinstinkten dikterar väl  vårt behov av behov.

Nu snackar jag förmodligen mest skit.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"