Vad krävs det för litteratur för att inse att man kan bli mätt på något, tröttna på något som tidigare varit en favvis?
För det första, ett behov kan mättas tillfälligt, men det betyder inte att det försvinner, det är bara inte aktivt för tillfället. Faktiskt definieras behov ofta så att om behoven försxvinner och inte återkommer efter att de mättats, är de bara kvasi-behov (quasi needs) (se Reeve).
Att man tröttnar på något är intressant, och jag skulle gärna läsa litteratur som förklarar hur "tröttnandet" går till. Vissa tröttnar aldrig på filosofi, andra tröttnar snabbt...
Min behovsdefinition: "An ambition for something external outside the subject, related to some activity". Till exempel finns det behov för mat hos individer, för att upprätthålla deras livsverksamheter (livsprocesser).
What gives: Jag är intresserad av allmän psykologi, så "grand theory" som Skinner och Bandura är vad jag var ute efter. Skinner är intressant (även om jag inte är behaviorist). Vad säger han om hur behov försvinner? Bandura låter också intressant, jag kollade snabbt på hans teori om self-efficiacy. Vet du nåt speciellt om Bandura jag skall starta med?