Vad språket beträffar så håller jag inte med. Väldigt många jobb går att utföra utan att kunna språket så bra som exempelvis folkpartiet tycks anse att man bör kunna. Det räcker att titta på andelen utländska forskare på KTH för att se det.
Visst, där funkar det säkert bra utan att man kan svenska. Men t ex i skolorna har de tagit in lärare som inte kan svenska alldeles för lättvindigt. Man kan inte undervisa högstadieelever utan att kunna svenska så gott som flytande. Men detta är givetvis olika i olika områden.
Varför arbetsgivare inte anställer invandrare tror jag beror på att det är så fruktansvärt dyrt att avskeda folk i Sverige kombinerat med vår extrema konsensuskultur vilken premierar likhet i allt. Med det menar jag att vi svenskar har svårt att se förbi kulturella skillnader eftersom vi är ovana vid dem och arbetsgivares riskvillighet vid anställning premieras inte i den grad den borde.
Visst, jag håller som jag skrivit helt med om att fackens makt försvårar för invandrarna. Vad jag vänder mig emot är åsikten att det är pga "rasism" som invandrare inte anställs (en åsikt som jag emellertid inte tillskriver dig; jag vet inte hur du ställer dig till den). Snarare är det var och ens egennyttiga rationalitet som gör att man inte anställer invandrare. Men du har naturligtvis rätt i att om man skulle underlätta för arbetsgivarna att sparka folk, skulle det förbättra för invandrarna, eftersom arbetsgivarna uppfattar det (med viss rätt) som mer riskfyllt att anställa invandrare.
Invandrare kräver lägre löner vilket leder till lägre priser.
Det skulle kunna vara så, men som sagt fungerar det inte så pga facken.
En annan sak är att jag anser att det svenska samhället måste ta en mycket mer offensiv inställning gentemot invandrarna. Nu är det hela tiden att alla problem är samhällets fel, att svenskar är rasister, osv, osv. Sanningen är den att det finns en utbredd rasism bland invandrare, både mot andra invandrargrupper och mot svenskar. Dessutom befrämjar den svenska modellen att man skyller ifrån sig istället för att ta tag i saker och ting. Samhället måste helt enkelt säga till invandrarna, och till alla andra, att man måste kämpa för sig själv, och att om man gör något fel, så ska man få lida för det. Men i dagsläget domineras medierna av socialdemokratiska/socialliberala föreställningar, vilket gör det svårt att få gehör för värderingar som att det är fint att arbeta hårt, att den som gör rätt för sig ska belönas, att man ska ställa krav på människor, etc.