Dura M skrev:J R Auk skrev:Varför är det troligare att araber gjorde det bara för att jävlas än att amerikaner gjorde det för att de tjänar ett par miljarder dollar på det och kan utnyttja händelsen för propagandistiska syften.
Vad som är troligast bestäms av fakta i målet. Att du kan föreställa dig ett motiv är ett mycket svagt argument när det inte finns annat som talar i den riktningen.J R Auk skrev:Sen bör man kanske definiera vad "att göra" betyder. Ofta behöver man inte göra saker själv, det finns gott om frustration runt om i världen så att det oftast bara är en fråga om att finansiera det hela.
Jaså, nyss hade du svårt att tro att det fanns något motiv för terroristerna att genomföra attacken. Nu behöver de bara lite ekonomiskt stöd? Nå, Bin Laden hade ju gott om pengar...
Jag har svårt att se motivet för en attack. Jag har inte svårt att se att de kan ha gjort det. Eventuella resonemang från deras sida om värdet av att attackera just de byggnaderna ser jag inte. Men det betyder inte att de inte är möjligt att de har sådana. Jag talade alltså bara om min tro.
Jag säger varken eller i det här fallet om vem som har gjort det. Jag bara ville argumentera för att det är dumt att tro att ett styre i ett land inte skulle kunna göra det.
Se bara på generaler i krig och den rationalitet som sätter taktiskt värde på offer av liv.
Allt jag vet om detta. Är att "terrorismen" har utnyttjats. Och det verkar som att flera parter mera direkt har utnyttjat dåden som utfördes. Det hela är omgärdat i mystik, vilket är konstigt med tanke på vilka resurser som borde lagts på det hela och de medel för vetenskap för att utreda händelserna som vi har.
Håll med om att det är lite konstigt att en byggnad som kollapsar för att stål mjukas upp av värme faller rätt ner på 7 sekunder. Eller?
Jag tycker det är uppenbart att det är mer till den här historien förtäljer. Sen är det problematiskt att det inte finns några pålitliga officiella källor i dessa dagar av medial propaganda.