Kallekula skrev:Avantgardet skrev:Visst spelar du dum av retoriska skäl nu? Läs om, och läs rätt.
Varför försöker du förresten stjäla jbigs litterära stil?
Behövs ej jag har stött på samma resonemang många gånger hos vänstern som bara snackar men inget gör.
Inget nytt under solen, men kör på om du känner dig lyckligare så.
Okej, då förstår jag - du förstod helt enkelt inte vad jag sade!
Jag ser inte förtjänsten (i solidariska termer) av det du förespråkar. Pengarna hade bäst använts på precis det sätt som jag använder mina, skulle jag själv påstå. Möjligtvis att jag lägger ut nån krona för mycket på böcker, men i övrigt går det mesta i händerna på samhällets utstötta, eller ner i deras lungor, eller upp i deras vener, eller fyller deras magar. Kort sagt: jag gör redan det bästa man kan göra för den summa som det handlar om. Jag menar dessutom att de perspektiv som jag kan bidra med i dessa kretsar, genom den bildning som jag påkostar mig (och som tar upp en del av tiden), är behövliga på den nivån av samhället. Eller rättare: det är exakt där de behövs! Det finns också en rad andra argument att tillägga, men tanken slog mig just att du kommer psykoanalysera - eftersom hegemonin är som den är, och det rådana intellektuella klimatet inte lyckats göra sig fritt från sina borgerliga (skenheligt moraliserande) fördomar -, och påstå att allt detta är rationaliseringar som jag undermedvetet tillgriper för att rättfärdiga mitt missbruk, som vore du nån djävla lekmannaterapeut på behandlingshem, så jag finner inget skäl att bre ut mig om dem. Men i samma stund som du gör det, så lämnar du också vägen fri att tillämpa samma teori på dig själv. Jag skulle å andra sidan, eftersom jag är så slipad och smart som jag är, förekommit dig också här och påpekat att det vore barnsligt att bortse från dina argument - även om de bara är fabrikationer uppståndna som ideologi till de rådande produktionsstrukturerna, eller rationaliseringar i den freudianska meningen.