Det tysta folkmordet....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 aug 2008 20:07

Kallekula skrev:
Avantgardet skrev:Visst spelar du dum av retoriska skäl nu? Läs om, och läs rätt.

Varför försöker du förresten stjäla jbigs litterära stil?

Behövs ej jag har stött på samma resonemang många gånger hos vänstern som bara snackar men inget gör.

Inget nytt under solen, men kör på om du känner dig lyckligare så.

Okej, då förstår jag - du förstod helt enkelt inte vad jag sade!

Jag ser inte förtjänsten (i solidariska termer) av det du förespråkar. Pengarna hade bäst använts på precis det sätt som jag använder mina, skulle jag själv påstå. Möjligtvis att jag lägger ut nån krona för mycket på böcker, men i övrigt går det mesta i händerna på samhällets utstötta, eller ner i deras lungor, eller upp i deras vener, eller fyller deras magar. Kort sagt: jag gör redan det bästa man kan göra för den summa som det handlar om. Jag menar dessutom att de perspektiv som jag kan bidra med i dessa kretsar, genom den bildning som jag påkostar mig (och som tar upp en del av tiden), är behövliga på den nivån av samhället. Eller rättare: det är exakt där de behövs! Det finns också en rad andra argument att tillägga, men tanken slog mig just att du kommer psykoanalysera - eftersom hegemonin är som den är, och det rådana intellektuella klimatet inte lyckats göra sig fritt från sina borgerliga (skenheligt moraliserande) fördomar -, och påstå att allt detta är rationaliseringar som jag undermedvetet tillgriper för att rättfärdiga mitt missbruk, som vore du nån djävla lekmannaterapeut på behandlingshem, så jag finner inget skäl att bre ut mig om dem. Men i samma stund som du gör det, så lämnar du också vägen fri att tillämpa samma teori på dig själv. Jag skulle å andra sidan, eftersom jag är så slipad och smart som jag är, förekommit dig också här och påpekat att det vore barnsligt att bortse från dina argument - även om de bara är fabrikationer uppståndna som ideologi till de rådande produktionsstrukturerna, eller rationaliseringar i den freudianska meningen.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 aug 2008 20:38

Men AV jag skiter väl, som du, i att du kan skaffa ett jobba och konkret hjälpa de som svälter, lider och dör. Jag bara påpekade vänsterns hykleri om att tala om solidaritet, hjälpa de svaga etc fast det bara är en massa ord utan handling.

Var inte ledesen för det AV du är som alla vänstertomtar. Fast du bör ju tänka på hur andra uppfattar ert snack om äkta solidaritet, bryta systemet osv. Som du ser Monty Python med fler så är det kul att skämta om.

Nej bäst är nog att ni snackar om sådant som inte har med verkligheten att göra. Några dammiga Marxistiska teorier, lite Freud och likande. Ja och liknande. Ta vänsterns ny älskling. Postmodernism. Ytterligare något som inte handlar om att agera, ta ansvar eller verkligheten. Återigen inget nytt under solen.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 aug 2008 20:51

Kallekula skrev:Men AV jag skiter väl, som du, i att du kan skaffa ett jobba och konkret hjälpa de som svälter, lider och dör. Jag bara påpekade vänsterns hykleri om att tala om solidaritet, hjälpa de svaga etc fast det bara är en massa ord utan handling.

Var inte ledesen för det AV du är som alla vänstertomtar. Fast du bör ju tänka på hur andra uppfattar ert snack om äkta solidaritet, bryta systemet osv. Som du ser Monty Python med fler så är det kul att skämta om.

Nej bäst är nog att ni snackar om sådant som inte har med verkligheten att göra. Några dammiga Marxistiska teorier, lite Freud och likande. Ja och liknande. Ta vänsterns ny älskling. Postmodernism. Ytterligare något som inte handlar om att agera, ta ansvar eller verkligheten. Återigen inget nytt under solen.

Du förstod fortfarande inte? Okej, men så kalla det jag gör för ett jobb och betala mig för det då. I ärlighetens namn så tjänar samhället, rent ekonomiskt, på att jag gör precis som jag gör. De har också ett intresse (åtminstone om intentionerna är de officiella) av att jag gör just det jag gör. Visst hade jag gärna haft det lite bättre ställt, och då hade jag kunnat erbjuda dessa människor ännu mer än jag kan idag. Och visst finns det en subversiv ådra i mitt sätt att vara, det sticker jag inte under stolen med. Men argument har jag så det räcker. Och handlar gör jag också så det räcker. Jag tar mitt ansvar för dessa människor, gör du? Är de inte också ditt ansvar? Så var är du då?

I förhållande till Derrida så är väl just min kritik av honom att han överdriver språkets roll, och att det finns en hel sensuell dimension till varat (men jag är inte säker om han också talat på detta ämnet och således har ett bra svar på denna min invändning) som han därmed missar, och att denna hierarki inte är motiverad. Min uppmaning till honom, utifrån detta perspektiv, skulle således vara: "Lyft blicken, gubbfan!" Han har fastnat i böckerna, helt och hållet, det finns en värld utanför dörren också. Här gör ju Marx det omvända. Han talar strikt om produktionsförhållandena, och därmed missar han också helt den sensuella dimensionen till varat. Här kan man säga att jag ställer mig i en tradition som går från Kierkegaard, över Nietzsche och Heidegger, till namn som Marcuse och Merleau-Ponty (deras individuella skillnader till trots). Säkert finns där fler som fokuserar på samma sak. I överfokuseringen på texten, införlivar Derrida i själva verket en gammal kristen kvarleva - föraktet för det köttsliga.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Jbig
Avstängd på en månad

Luriga lurifaxar.....

Inläggav Jbig » 10 aug 2008 20:59

Hejsan!

Jodå, Avantgardet, visst har vi märkt att kallekula tar efter min stil. Det kan vi bjuda på, men frågan är om efterapning egentligen leder till mer vetande?  :lol:

Chloe verkar sänkt, vad har hänt? Vi vill ha lite till från det hållet innan vi kör upp en växel...... :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 aug 2008 22:31

Ha ha AV, jag hänger med. Men jag blir inte irriterad av det. Jag gillar det hele. Men jag har inga anspråk på att förändra, på solidartitet osv. Sätter mig inte på höga hästar se du.  

Användarvisningsbild
Kallekula

Re: Luriga lurifaxar.....

Inläggav Kallekula » 10 aug 2008 22:43

Jbig skrev:Hejsan!

Jodå, Avantgardet, visst har vi märkt att kallekula tar efter min stil. Det kan vi bjuda på, men frågan är om efterapning egentligen leder till mer vetande?  :lol:

Chloe verkar sänkt, vad har hänt? Vi vill ha lite till från det hållet innan vi kör upp en växel...... :wink:

MVH
bigj

Du biggen. Ska man bry sig om vad FN beslutar eller inte? Ska man acceptera FNs beslut att skapa staten Israel eller inte? Ska man bry sig om FNs deklarationer av de mänskliga rättigheterna eller inte? Och om man ska bry sig varför också inte det andra?

Ska man bry sig om en institution där ett antal stater kan lägga in ett veto? Det är välk knappast demokratiskt? Är FN därmed en totalitär institution? Eller vad du nu bruka kalla det.

Det kan du ju fundera på medans du beställer din nya nöjesresa samtidigt som du predikar solidaritet. Humor. Eller patetiskt hykleri är det väl egentligen. Extremvänsterns signum.  :lol:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 11 aug 2008 10:42

Hejsan!

FN-frågan.......

Nix, i fallet Palestina-Israel gjorde FN fel, av två skäl.
(Fn var ju då också helt styrt av Väst-världen)

1. Hela världen tilläts inte rösta.
2. Man tillät inte de drabbade palestinierna lägga in sitt veto!

I övrigt har FN gjort mycket gott, men det hela beror ju på vad medlemsstaterna vill med FN! Det är där skon klämmer.

Men i fallet "De mänskliga rättigheterna" fick man in en fullträff, helt klart! Att det retar fascister och sverigedemokrater spelar mindre roll!  :D

Vart har våran Chloe tagit vägen, vi väntar på fler medgivanden i totalitär riktning, så vi kan köra våran jämförelse med den moderna fascismen?  :D

MVH
bigj

Jbig
Avstängd på en månad

Handduken är kastad...

Inläggav Jbig » 11 aug 2008 13:01

Hejsan!

Vart är du Chloe? Har du kastat in handduken som så många före dig gjort när de av den gode bigj helt blivit bortagerade när de ställdes inför en mur av kunskap, stilism och vetande?  :D

Snälla Chloe, några inlagor till i totalitär riktning kan du välan offra? Så att vi kan köra våran soloprestation - tänk på läsarna, Chloe!  :arrow: ......ho ho ho ho ho....... :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 aug 2008 13:23

Jbig skrev:Hejsan!

FN-frågan.......

Nix, i fallet Palestina-Israel gjorde FN fel, av två skäl.
(Fn var ju då också helt styrt av Väst-världen)

1. Hela världen tilläts inte rösta.
2. Man tillät inte de drabbade palestinierna lägga in sitt veto!

I övrigt har FN gjort mycket gott, men det hela beror ju på vad medlemsstaterna vill med FN! Det är där skon klämmer.

Men i fallet "De mänskliga rättigheterna" fick man in en fullträff, helt klart! Att det retar fascister och sverigedemokrater spelar mindre roll!  :D

Vart har våran Chloe tagit vägen, vi väntar på fler medgivanden i totalitär riktning, så vi kan köra våran jämförelse med den moderna fascismen?  :D

MVH
bigj

Lägga in veto? Ska inte minoriteten acceptera majoritetens beslut? Annars är de ju enligt dig per definition totalitärer.

Men är FN en demokratisk institution? När ett antal länder kan lägga in veto? Vad är det du brukar säga? Då är det en totalitär organisation? Och totalitära organisationerns beslut ska man väl inte bry sig om, eller?  Varför ska man då bry sig om de mänskliga rättigheterna?

Är beslut tagna i FN mer demokratiska än beslut tagna USAs förvaltning/kongress/president? Och varför skulle den ena vara mer eller mindre demokratisk än den andra? Veto, ja herregud hur skulle det se ut om folk skulle kunna blockera demokratiskt tagna beslut.  :)

USA en demokrati som dödar på löpande band, som du brukar påpeka biggen. Så demokrati är knappast den saliggörande lösningen.

Jbig
Avstängd på en månad

Uppgivandets trista väg.....

Inläggav Jbig » 11 aug 2008 14:20

Hejsan!

Var är du Chloe? Har du givit upp inför kunskapens mästare? Ho ho ho ho...... vad gott det är att ständigt bortgöra dessa totalitarismens medlöpare......:lol:

FN är en organisation som är tänkt att alla jordens stater skall ingå i - såväl totalitära stater som USA, mer revolutionära som Kuba, kommunistiska som Nordkorea eller genomfascistiska som Pakistan eller Colombia!

Nix, minoriteter skall inte tvingas bort från sina hem, vilket inte heller FN beslutade om. Det var de judiska nazionisterna som jagade bort palestiniernas flertal från sina hus och hem år 1948. Detta har inte FN godkänt alls. Israel skall backa till 1948 års FN-beslutade gränser står det i FN:s beslut - vilket innebär att man måste utrymma mer än halva Israel.

Därefter torde det med iransk och annan hjälp vara lätt att även få bort den jude-nazionistiska dyngan från resterande delen! Men det är en senare fråga!  :D

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 aug 2008 15:59

48 års gränser låter rimligt. Anser du det själv?
Du vet det var ju just det som grannstaterna inte accepterade:

Vad tror du hade hänt om arabstaterna hade accepterat den nyutropade staten Israel?

”Staten Israel utropades av David Ben-Gurion den 14 maj 1948, samma dag som de brittiska soldaterna lämnade området och efter det att det brittiska mandatet i Palestina löpt ut. De omkringliggande arabstaterna, som tillsammans med palestinierna varit emot FN:s beslut att dela det brittiska mandatet i en judisk och en arabisk del, förklarade den nybildade staten krig. Efter hårda strider lyckades den israeliska armén Haganah slå tillbaka och erövrade istället områden som inte skulle tillfalla Israel enligt delningsbeslutet. Jerusalem, som enligt FN skulle vara ett internationellt område blev en delad stad. Den gamla staden inklusive tempelberget, heligt för både judar och muslimer, hamnade under jordansk kontroll. Kriget som utbröt fick stor betydelse för hur Israels stilleståndslinjer kom att löpa under 19 år, fram till sexdagarskriget 1967. Kriget innebar en flyktingkatastrof. Omkring 750 000 araber, som bodde i det område som enligt FN:s delningsbeslut skulle tillfalla Israel, fördrevs av judarna. De fördrivna samlades i läger i Gazaremsan och på Västbanken samt i södra Libanon. Kriget ledde även till judisk flykt, då judar i de omkringliggande arabstaterna utvisades och omkring 800 000 judar flydde till Israel.
Det vapenstillestånd som slöts 1949 innebar att Gazaremsan och Västbanken kom under egyptisk respektive jordansk kontroll. Något fredsavtal undertecknades inte, men stilleståndslinjer förhandlades fram, och smärre gränsjusteringar genomfördes utefter fronterna mot Jordanien och Gazaremsan. Någon palestinsk stat utropades aldrig.”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 11 aug 2008 16:51

Förstår inte vad du säger här. Faktum kvarstår, din epistemologi håller inte ens en sekund och du kan inte ens försvara din position. Förstår inte varför vi ska ta dig på allvar då. Kan du ge oss ett skäl?

Jag utgick från att vi kan lita på våra sinnens vittnesbörd åtminstone så mycket att vi ser då folk röstar och brukar yttrandefriheten. Men jag kan inte garantera något för din del. Notera dock att om du inte har möjligheten att iaktta de formella kravens tillämpning så begår du ett misstag om du tror att andra upplever verkligheten lika.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 11 aug 2008 18:00

Hejsan!

De gränser som staten Israel har, är inte erkända av FN. Inte ens de gränser nazioniststaten tvingade fram sedan de nazionistiska terrorgrupperna genom etnisk rensning tömde de palestinska byarna och städerna under februari till april 1948. De gränser nazioniststaten då, i maj 1948, ansåg att de hade är alls inte erkända av FN!  
Källa:  http://www.mideastweb.org/briefhistory.htm

Israel är det land i världen som har brutit mot flest FN-resolutioner, 32 stycken sedan 1968. Turkiet har brutit näst flest, 24 stycken, följt av Marocko som har brutit mot 17. Då har inte vaga eller oklara resolutioner, som till exempel 242 och 338, räknats med, och inte heller resolutioner som bara innehåller fördömanden. De som räknats med är de som innehållit specifika krav på förändringar. De resolutioner Israel brutit mot har bland annat handlat om annekteringen av östra Jerusalem, bosättningarna på de ockuperade områdena, och utvisningar av palestinier.
Källa: Studie av Steven Zunes, San Francisco University / Shlomo Shamir: "Study: Israel leads in ignoring Security Council resolutions", 021010, haaretzdaily.com 021014

Fakta är demokraternas bäste vän, men de totalitäras mardröm...... :D

Chloe, har du givit upp inför kunskapen - eller är du rädd för att visa upp fler av dina totalitära sidor? Ho ho ho ho.....vad vi njuter av att ha sänkt ännu en totalitärt troende...... :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 11 aug 2008 18:06

Stämmer, men Israel kan ju alltid hävda att de ligger i strid och att en återgång till de givna gränserna blir aktuell först då fred uppnåtts. Alltså inte på länge ännu.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 11 aug 2008 18:28

Hejsan!

Här är ju Chloe igen! Din inställning till nazionisternas förmån känner vi redan till. Enligt Chloe är det ju rätt att bedriva utrotning och driva bort människor från sina boplatser. Har du några andra totalitära begränsningar ytterligare bortsett från dem vi redan har lockat ur dig?  Innan vi gör våran jämförelse med dina ståndpunkter med den moderna fascismen såsom den är beskriven av en amerikansk forskare! :D

MVH
bigj

Återgå till "Politik och samhälle"