Doe skrev:Människan är väl inte ett flockdjur? Har förmodligen hävdat det själv här tidigare, men; är inte ett av våra utmärkande drag att vi lever i samhällen, och inte i flockar? En del i att vara människa är att se sig själv som frivillig individ i förhållande till andra samhällsmedlemmar, snarare än en naturtvungen del av en flock.
Att samhället har utvecklats som det har beror mest på ekonomi. När jordbruk och kommunikationer var mindre utvecklade kunde inte ett samhälle växa sig så stort. Man var mer beroende av varandra. Ju fler människor som kunde livnära sig på samma bit land, ju mindre blev den enskildes inverkan på helheten, och det fanns mindre och mindre möjlighet att tänka som en flock, eftersom fler och fler beslut fattades som inte berörde alla.
Att kärnfamiljen har sån särställning, är inte särskilt konstigt. Det var under lång tid samhällets minsta självförsörjande och maktbärande enhet, frånsett (och genom) mannen. Och det är rätt gott om folk som vill att det ska fortsätta så, men jag är övertygad om att det enda vi kan påverka utan att avbryta utvecklingen är hur individualiseringen av människan ska hanteras politiskt.
Vi lever väl i flockar i samhället? Du bildar väl flock med din släkt, vänner m.m. och lever i olika flockar som bildar ett samhälle. Alltså vi är flockar i samhället.
Det är ju frågan om människan vill vara ensam eller om den socialt. Jag skulle anse att människan anser sig alltid som fri jämfört med andra. Hon är den mest tänkande jämfört med andra. Men även om hon sätter sig själv som särart i sig själv så tänker hon ju fortfarande.
Men vi tänker väl inte som frivillig individ mot alla andra? Om men hon är fri jämfört med alla andra då skulle hon väl inte bry sig om alla?
Vi är ju fortfarande lika beroende av alla andra. Du är beroende på att det finns bönder som odlar mat m.m. Du tillverkar väl inte allt som du behöver själv, eller?
Enda skillnaden från nu och förr är att människan inte ser att hon är "direkt" beroende av någon. Hon pratar hela tiden om jag klarar mig själv. Jag kan ta mina pengar och gå till mataffären och köpa mat. Inte behöver jag någon annan. Eller behöver jag någon annan? Inte kommer maten till mataffären av sig själv?
Det är frågan om människan klarar sig själv. Ska vi låta människan sköta sig helt själv? För att göra klarare exempel: Ska jag ha rätten att döda dig för jag har lust. Jag ska ju sköta mig själv och inte behöver jag då tänka på vad du drabbas av min handling.