Omyndigförklarandet av sexarbetare

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 nov 2009 18:53

Appropå det som sades om handikappade så tycker jag det är lustigt hur de har fått en gräddfil ut ur prostitutionsdebatten och hamnat i ett läge där man talar om deras rätt till sexualitet.

Vet att jag hörde någon som uttryckte att staten måste vara behjälplig i att åtminstone låna en hjälpande hand om inte ett hål, eller något motsvarande ståndaktigt :)

I Danmark var det ju debatt om huruvida strippor och porrtidningar ingick i de rättigheter en handikappad kan förvänta sig, och om de sociala institutionerna skulle vara behjälpliga i inhandlandet eller skjutsen till dessa inrättningar eller affärer.

Men vi talar tyst om det så inte BigJ får hjärtattack av svårigheterna detta ställer honom inför.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 18 nov 2009 19:32

Hejsan!

Då är det ju än mer intresseväckande hur man kan tvärpåstå att fri prostitution är så mycket bättre än om man förbjuder verksamheten, och notera, verkligen lägger kraft på att störa verksamheten polisiärt, och bearbeta den med sociala medel? Därmed har man ju inga som helst belägg för att den dynga man framförhåller som verklighet, eller hur?
Bigj däremot har redan visat på rapporter och studier som visar att fri prostitution ökar trafficing, våld mot kvinnor, slaveri och droghandel och annan kriminalitet! Men dessa har J R Auk, liksom övriga bland torskliberalerna, helt ignorerat? Varför då kan man fråga sig? Jo, för detta vågar torskliberalerna, som ofta även är drogliberaler, inte ta i - för det skulle ju bara visa vidden av deras totalitära dynga!

Intressant med denna tråd är att den än en gång visade vad de sverigedemokratiske och de nyliberale står för:
1 - de för en förtvivlad kamp för att svärta ned demokrati, medmänsklighet och humanism för att få folk att anse att den totalitära vägen är den frihetliga!
2 - de lutar ständigt åt att förbjuda andra röster och meningar än de egna - därför att deras argumenter ej räcker till!
3 - De talar ofta om frihet, men det är en frihet för högst 10 procent av ett samhälles invånare, de övriga 90 procenten skall tvingas acceptera deras nattväktarsamhälle!

Dessutom har vi noterat en bonus -  J R Auk anser det ok med minderåriga inom prostitutionen! Ett avskyvärt konstaterande som bigj kommer att rendera honom då och då - för det viktiga är att hela tiden jaga de totalitära med humanismens blåslampa och förpassa dylika åsikter till de jordhålor där de hör hemma! Usch och fy för desse äckliga sverigedemokrater som inte ser några gränser för vad de kan tänkas syssla med!  :arrow:  :lol:  8)

MVH
bigj - som med godhet och kunskap plågar den totalitära hopen...
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 nov 2009 22:39

Tre slående saker, kommunala datorer, plats bibelbätet, vadå förvånande?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/porr-och-fildelning-pa-kommundatorer-1.997204

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 nov 2009 23:22

Ja ser man på. Det tog sig ju.

Mig veterligen finns det ingen forskning som visar hur straff/förbud påvekar förekomsten av prostitution.

Fast vissst kan man bli så till det milda grad upprörd, moraliskt sätt, så man inför en massvis av lagar för att hindra människors frihet. Nu senast i Uganda har man infört just det biggen pläderar för. Ordentliga förbud och ordentliga straff. I detta fall gällande homosexualitet. Dödsstraff. Och den som känner någon homosexuell och inte berätttar det för myndigheterna. Fängelse. Minns inte hur många år, men kännbart var det det.

Brrr. Biggen. Obehagligt och sådant vill du vi ska snegla på/införa i Sverige. Vad blir det dödsstraff på nästa gång? Tänk att man då alltid måste hålla ett öga på denna extremvänstern.
Fridens Liljor

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 nov 2009 00:20

Det är inte mycket vänster i BigJ. Det är en fattig högerextrem vi ser.

Samma innehåll i allt utom de ekonomiska frågorna. Varför då? Tja för grabben går på sos. Sådan är livet folk ser till sig själva och sitt eget väl. Det krävs mycket för att gynna andra med sina ideal.

För övrigt är det roligt att följa de här smädelserna. Jag börjar tala om droger, då är SD och totalitära för droger. Jag börjar tala om att minderåriga bör få ha sex med äldre, och då är alla meningsmotståndare pedofiler :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 nov 2009 00:48

Hejsan!

Roligt att se två sverigedemokrater i aktion, den ene talar om dödsstraff för homosexuella i Uganda, vad nu detta har med prostitutionens vara eller inte vara att göra? Den andra talar om att bigj inte är någon "vänster" alls! Tja, vem har egentligen påstått det, mer än våra totalitära själva, men nu tycks inte detta vara aktuellt längre! Men vi går tydligen på soc också.....ho ho ho ho....det är inga dåliga grejer inte.....:lol:

Men fick vi veta något mer om torskliberalismen då? Njae, inte mycket, en av de nyliberale förespråkarna, Justin Case, har åter hoppat av det sjunkande skeppet i frustration, argumenterna tillsammans med det ändlösa pladdret, bet ej på den humanistiske demokraten bigj! Därav frustrationen och tomheten hos denne "kämpe" för det nyliberala ljuset.........ho ho ho ho.....:arrow:  :D

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 nov 2009 02:23

Aha så mina lögner ska inte få stå? Skall dina få det då?

:lol:

Vi som hade kommit på bra fot med varandra, vad hände Jbig? Inga skilda åsikter får vara förestående? Konsensus måste vara allrådande? Eller är det en sådan hjärtenära fråga?

Knappast säger jag med tanke på hur lättvindigt du tar på saken. Vägrar resonera och bara försöker basunera.

För övrigt du är ju sverige demokraten, jag är sverige anarkisten. Eller vill du inte ha demokrati nu? Skall den inte vara totalitär och nå allas hem, sätta ingens väl framför allas skäl?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 07:44

J R Auk skrev:Jag kan ju agera något av en djävulens advokat.

Till att börja med så verkar det konstigt att du inför prostitution anför ett frihetsideal som grund för varför prostitution skall vara tillåtet, vi skall inte förmyndiga. Men när det kommer till sex med minderåriga så blir det en konsekventialistisk analys, och det är ju att stämma in i BigJ argumentation, även om inte i fakta, så i det implicita argumentet bakom BigJs fakta, dvs att prostitution är oförenligt med goda konsekvenser.

Varför pendlar du där Justin?

Jag pendlar inte. Vad som ger bäst konsvekenser är alltid det avgörande. Vilka som enligt mig bör respektive inte bör omyndigförklaras och, för sitt eget bästa, berövas sina möjligheter att göra vissa saker som de vill göra, avgör jag utifrån vilka konsekvenser jag bedömer att det får. Att myndigförklara barn skulle helt klart ha övervägande negativa konsekvenser. Med andra ord: att låta omyndigförklaringen av barn råda har övervägande goda konsekvenser. Att omyndigförklara vuxna människor, däremot, om så bara på ett enda område, är farligt, då det är att ge fan lillfingret. Storebror vill gärna omyndigförklara oss allihop (utom sig själv). Att då låta honom fara fram bit för bit, genom sådant som förbud mot sexköp, är att öppna för en Orwell-diktatur på sikt. Låt oss mota Olle i grind. Detta helt och hållet bara av konsekvensskäl. Diktatur ger nämligen sämre konsekvenser än ett relativt demokratiskt samhälle. Tror jag.

Jag skulle inte kritisera sexköpslagens omyndigförklarande av vuxna kvinnor (dess jämställande av kvinnor och barn som varandes lika oförmögna att förstå sitt eget bästa när de erbjuds pengar för sex) om jag trodde att detta omyndigförklarande hade bra konsekvenser. Jag ifrågasätter varför kvinnan ska anses oförmögen att förstå sitt eget bästa just när det kommer till möjligheten att sälja sex, men inte på andra områden - och detta ifrågasätter jag ur konsekvenssynvinkel; jag tror det ger dåliga konsekvenser att omyndigförklara vuxna människor, och det tror jag för att jag tror att vuxna kvinnor är kapabla att förstå sitt eget bästa - i åtminstone att de är kapabla till detta i åtminstone lika hög grad som man i andra sammanhang anser att andra människor är det (företag tillåts t.ex. tillhandahålla möjligheter för människor att spela hasardspel, dricka alkohol, röka, äta för mycket kolhydrater etc, trots att sådant förstör många människors liv). Om man skulle förbjuda allt som människor idag gör som gör deras eget liv sämre, finge man med största sannolikhet inte ett optimalt lyckligt samhälle. Utilitarism talar alltså, som jag ser det, för en hög grad av liberalism - av rena konsekvensskäl.

Om man, vilket väl är ganska okontroversiellt, bör göra grundläggande skillnad på vuxna och barn i fråga om hur mycket eller lite autonomi man bör låta olika människor ha i största allmänhet, och om man gör rätt i att göra detta med hänvisning till att människor av olika åldrar tenderar ha olika stor förmåga att förstå sitt eget bästa (något som idealiskt definieras av de förmodade lycko- och lidandemässiga konsekvenserna för respektive grupp av att låta eller inte låta respektive grupp ha sagda autonomi), menar jag att denna skillnad bör avgöra sexköpslagens utformning på ungefär samma sätt som andra lagar som är olika för vuxna och barn. Det ska vara förbjudet att ha sex med barn, med eller utan betalning, och det ska vara tillåtet att ha sex med vuxna, med eller utan betalning. Liksom det t.ex. är förbjudet att ge barn sprit, med eller utan betalning, medan det är tillåtet för en vuxen att ta emot sprit av, och ge sprit till, en annan vuxen, med eller utan betalning.

En 30-åring får t.ex. inte ge starksprit till en tioåring även om tioåringen ber om det, en 30-åring får inte låta en tioåring köra bil ensam även om tioåringen ber om det, en 30-åring får inte slå en tioåring så att tioåringen får bestående fysiska handikapp även om tioåringen ber om det, och så vidare. Jag antar att forskning visat att sådana här handlingar oftast har allvarliga konsekvenser för barnet. Om forskning entydigt och i övertygande ymnighet visat att även sex, även ömsesidigt frivilligt sex, mellan t.ex. en person som är minst 30 år och en person som är max tio år, leder till skador (psykiska och/eller fysiska) av liknande allvarlighetsgrad och i liknande andel av fallen och med liknande sannolikhet, som de ovan givna exemplen på ömsesidigt frivilliga handlingar mellan 30-åring och 10-åring, är det logiskt konsekvent att ha förbud även mot sex mellan dessa två åldersgrupper - om man har förbud mot de tidigare nämnda typerna av handlingar "av" 30-åring "mot/för/med/på" tioåring. Sedan återstår den svåra uppgiften att dra exakta gränser. En tioåring och en 30-åring står helt klart på olika sidor om den "gräns" som måste finnas någonstans och som gör att vissa människor men inte andra bör ha full autonomi. Det är svårare att veta om t.ex. en 17-åring och en 25-åring är på olika sidor om den gränsen - vilket visas av att åldersgränserna för många olika "vuxenaktiviteter" skiljer många år från land till land. Problemet med att försvara en specifik exakt åldersgräns där det behövs en gräns är inget unikt för sexlagstiftning, det förekommer på många olika lagstiftningsområden. Men att det behövs någon form av gräns är vi nog alla överens om.

Om det är rätt att låta vuxna kvinnor inneha och använda alkohol, bilnycklar, rösträtt, och att låta vuxna kvinnor ha ha sex med vilka vuxna de vill, har jag svårt att se varför det inte även skulle vara rätt att låta dem kunna tjäna pengar på att ha sex. Om de förstnämnda sakerna har övervägande bra konsekvenser, har förmodligen det sistnämnda övervägande bra konsekvenser. Som jag tidigare framfört tar kvinnor i praktiken nästan alltid i någon form betalt för sex. Det är godtyckligt att förbjuda just pengabetalning för sex, när så många andra sätt att betala för sex är tillåten.

Att blanda in barn och barnprostitution i den här diskussionen är som om man skulle blanda in barns drickande och barnalkoholism i diskussionen om vuxnas rätt att dricka alkohol, eller blanda in att "en del tioåringar vill köra bil" i i en (hypotetisk) diskussion om huruvida vuxna bör ha rätt att köra bil. Om man på massor av områden accepterar att barn ska ha mindre autonomi än vad vuxna har och bör ha, att barn ska ges mindre möjligheter att genom dumhet förstöra sina liv än vad vuxna har och bör ha, är det inkonsekvent att i just sexköpsdiskussionen behandla kvinnor som om de vore barn.

Men visst, vill du argumentera för att alkoholförsäljare bör få sälja sprit till tioåringar, alternativt att alkoholförsäljare inte bör få sälja sprit till vuxna (t.ex. 30-åriga) kvinnor, så varsågod!

Vidare så är din fråga "vill du att en kvinna, vars enda chans att överleva är att sälja sex, hellre ska dö än sälja sex?" en redigt retorisk fråga.

Nej, den är ett led i en argumentation.

Frågan rör inte sakfrågan, om prostitution skall vara lagligt, om det skall vara ett personligt beslut. För om personen dör om den inte säljer sex så spelar det väl ingen roll om lagen står i vägen eller inte?

Min poäng med frågan jag ställde är ju att om det är bättre för en kvinna att sälja sex än att dö, ska staten inte gå in och med lagstiftning se till att hennes enda möjlighet att överleva försvinner. En lagstiftning som har ihjäl folk brukar inte accepteras på andra områden.

Och det är väl inte för att legitimera det någon tvingas till att göra som du vill att prostitution skall vara lagligt?

Vad menar du med "tvingas till"?

Det är väl för att du kan tänka dig situationer där tvång inte föreligger som du argumenterar för ett personligt omdöme och avgörande i frågan?

Vad syftar du på med tvång? Överhuvudtaget förstår jag inte vad folk inkluderar och inte inkluderar i begreppet tvång. Olika människor verkar ha så olika uppfattning om när någon kan sägas tvingas till något. I den ena extremen har vi förmögna aktieägare de jämrar sig över att de "tvingas" sälja sina aktier för att regeringen sköter finanskrisen så dåligt (ingen och inget tvingar dem att sälja sina aktier, skulle jag säga, däremot kanske det är klokt av dem att sälja sina aktier). I den andra extremen har vi terminalt cancersjuka som lider fruktansvärt svårt men som ändå aldrig känner sig tvingade att ta till vare sig värktabletter eller medicin - jag tänker på extrema new-age:are som tror att lidande alltid har något att berätta för en, och att man därför inte ska försöka få bort lidandet, utan "gå in i det" istället; en del av dessa lever faktiskt i hög grad som de lär. I en situation där de flesta människor skulle uppleva att de verkligen tvingades ta medicin och värktabletter, upplever dessa new-age:are faktiskt inte att de tvingas till detta. Alternativt trotsar de tvånget. Men ett tvång som går att trotsa, är det verkligen ett tvång? Man kan undra om människan verkligen alls är tvingad till något, i någon enda situation.

Detta, att "tvång" (samt "tvinga", "tvingad" etc) definieras så olika snävt/frikostigt av olika människor, blir ett oöverstigligt problem när någon i sexköpsdebatten använder ordet "tvingad" på ett sätt som gör att hur man definierar ordet "tvingad" blir avgörande för huruvida sexköp ska vara förbjudet eller inte, ombedes alltså definiera "tvingad" tydligt: dra upp gränserna genom att ge exempel på gränsfall: fall där någon nätt och jämnt kan sägas vara tvingad till något, och fall där någon nätt och jämnt inte kan sägas vara tvingad till något. Annars är risken överhängande för missförstånd som kan leda till felaktiga slutsatser om vad som bör göras med sexköpslagen.

Jag gillar Kallekulas sätt att säga det:

Kallekula skrev:Så de tjejer som slutar att prostituera behöver inte de göra ett val, eller? Vad säger tex en socialarbetare som ska hjälpa en tjej som vill sluta att prostituera sig? Sorry vännen du har inget val här. Det styr andra över. Bara fortsätta att gnoa.

Det är mer konstruktivt att utgå från att vi människor alltid har ett val. Den inställningen stärker människor, gör människor kapabla att ta tag i sina liv, i högre grad än om man säger att de inte har något val. Detta betyder inte automatiskt att staten bör vara passiv och inte göra något åt att människor lever i misär, men det betyder att det inte är för att en människa inte skulle ha något val som staten bör hjälpa henne, för det har hon alltid, utan anledningen till staten ska hjälpa henne ska vara att oavsett vilket val hon än gör är sannolikheten stor att hon får fortsatt misär. Det är något helt annat än att hon inte skulle ha något val.

Staten bör hjälpa de kvinnor som har det så knackigt att deras bästa val tycks vara att prostituera sig. När staten inte gör detta, är det dock bättre om åtminstone torskarna gör det, än om ingen gör det. Men när en torsk gjort något som är ett brott alldeles oavsett sexköpslagen, då ska han straffas. Sådant måste bevisas i varje enskilt fall, annars är det fråga om kollektiv bestraffning och det är inte acceptabelt.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 11:24

biggj skrev:Justin Case efterfrågar om det är bättre att en kvinna dör istället för att sälja sig en gång? Nej, det anser varken bigj eller förmodligen de flesta.

Härligt biggen, du har lärt dig svara på frågor! Fortsätt så! :-)

Man ska belöna förändringar till det bättre, så jag belönar ditt besvarande av min fråga med att fortsätta diskussionen.

Okej, så du håller med mig om att det inte är bättre att en kvinna dör än att hon säljer sex - med förbehållet att detta gäller om hon bara säljer sex en gång. Jag antar att detsamma kan gälla andra och tredje gången hon säljer sex, och så vidare. Kommer hon någon gång att ha sålt sex så många gånger att du hellre skulle vilja att hon dog än att hon sålde sex en gång till?

Men sker det gång efter gång, så brukar det rendera i självmord bland de prostituerade!

Brukar är väl att ta i. Men naturligtvis förekommer det. Vissa yrken är förenade med ovanligt stora risker för liv och hälsa. Polis, soldat, brandman till exempel. Men för den skull förbjuder man ju inte staten att anställa människor till sådana yrken. Istället ser man till att kompensera för riskerna genom extra riklig betalning. Det är bland annat på grund av riskerna för liv och hälsa som människor med riskyrken, sexarbetare liksom brandmän, poliser och soldater, tar ordentligt betalt. Om sedan riskerna består i risk för självmord eller något annat lika dödligt, vad spelar det för roll? Man blir varken mer eller mindre död av självmord än av att t.ex. få tonvis med rasmassor över sig när man som brandman försöker rädda nödställda vid ett 9/11.

Eller så dör de efter några år av diverse överdoser för att orka med!

Hade du hellre velat att de inte överlevde så länge som de överlevde, än att de tack vare sitt sexsäljande levde längre än vad de annars skulle ha gjort men dog av "diverse överdoser"?

Bigj menar att man här måste tillämpa lagar och regler betydligt hårdare för att komma åt det hela med roten! Och det krävs stora sociala insatser också, som kostar skattemedel. Men att fundera på sådant är inget för en nyliberal som har torskars och hallickars frihet som den bärande idén!

Den som vill köpa sex lagligt skulle vinna på att staten ser till att sexarbetare får det bättre: en välmående sexpartner är bättre i sängen. Även män värdesätter en glad, pigg och frisk sexpartner högre än en sur, trött och förstörd. Att kunna ha sex med glada, pigga och friska kvinnor kan nog vara värt en hel del skattepengar, för de män som av olika skäl inte gratis kan få det sex de vill ha (vilket som sagt gäller nästan alla män eftersom nästan alla män måste betala, på ett eller annat sätt, för att få sex).

Nyliberalismen kan inte existera om det inte någonstans ständigt pågår övergrepp, ja den har aldrig existerat utan övergrepp och våld mot majoriteten någonsin - våldsapparaten är inbyggd i den nyliberala praktiken såväl som teorien!

Det är väl snarare så att nyliberalismen inte kan existera utan en extra stark polis, eftersom de fattiga annars skulle göra uppror mot nyliberalerna och stjäla deras egendom hela tiden. Denna extra starka polis som nyliberalismen behöver är en fara. Därför behövs Piratpartiet som motvikt till detta ständiga stärkande av polisens befogenheter som sker nu och som för oss mot en hemsk polisstat där rättssäkerhet är helt satt ur spel. Vi behöver färre förbud och mindre polisstat, inte mer förbud och mer polisstat. Sexköpsförbudet utnyttjas nu för att bygga upp mer och mer polisstat. Det är det allra värsta med sexköpsförbudet.

Intressant är att vi har lagar redan idag, för narkomaner som tvångsintages för att de skall avdrogas genom diverse program. De är många av dessa som idag lever, och är tacksamma för dessa tvångslagar!

Det finns new-age:are och nykristna som är tacksamma för att ha blivit rånade och misshandlade, då dessa händelser fått dem att uppskatta det värdefulla i livet. Det gör inte automatiskt att det är rätt att råna och misshandla människor. Ett sådant samhälle, där statens systematiska kringskärande av individens frihet försvaras med att det sker "för individens eget bästa", leder till att befolkningen till slut lider värre av känslan av maktlöshet inför staten, än vad de någonsin skulle ha kunnat lida om de hade fått behålla sin frihet att göra dumheter.

Kan vi förvänta oss ett svar på de studier vi framtagit här? Knappast!

Jodå. Jag svarar, och jag gör det för att du visat att du själv, trots allt, kan svara på frågor! :-) (Nåja, typ en fråga, hittills.)

- alltid kräva svar av andra, men undvika att svara själva - risken är ju uppenbar att läsaren då ser den totalitära agendan!  :D

Du beskriver dig själv, sådan som du själv var fram till dess att du svarade på en fråga jag ställt. Nu förväntar jag mig att du fortsätter svara på mina frågor i åtminstone ungefär lika stor utsträckning som jag svarat på dina. (Ja, om du klickar tillbaka i den här tråden ska du se att jag  besvarat många gånger fler av dina frågor än vad du besvarat av mina. Så du har en del att ta igen!)

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 nov 2009 11:30

Hejsan!

Nyliberalen, och för den delen den moderne fascisten, har det problematiskt med begreppen tvång och det fria valet bland människorna. När det gäller fattiga människor, såsom exempelvis unga kvinnor som på olika sätt tvingats i prostitution, har nyliberalen och neofascisten alltid det förbehållet att kvinnan har ett val vad gäller prostitutionen. Trots att hon med våld tvingas prostituera sig, och inte sällan genom droger stannar kvar i denna tragiska hantering! Kvinnan har enligt nyliberalen och neofascisten det valet att hon faktiskt kan svälta ihjäl istället. Hon har alltså ett val, menar de totalitäre. (Biologiskt sett har hon det inte, åtminstone enligt vetenskapen, eftersom det är emot människans natur att se döden som ett alternativ. Döden väljer bara en människa under extrem stress.)

Torsken, som nyliberalen och neofascisten vurmar om, har dock inte något val, menar de - torsken har ett naturligt behov av att utnyttja den fattige kvinnans belägenhet. Det är den enkla lösningen här! Här fungerar således inte nyliberalens och neofascistens valfrihet. Torsken utgår bara från sin fria vilja, menar nyliberalen och neofascisten! :D

Det samma kan sägas äro försvaret av den liberala friheten i nyliberalens och neofascistens samhälle. För dessa två är det en mycket viktigare princip att skydda äganderätten än att skydda livet. Ett exempel visar detta med all sin nakenhet - det är viktaigare att skydda den rikes privilegier, och äganderätt, än att ta från honom en del av det för att därmed hjälpa den fattige att överleva. Ty nyliberalen och den neofascistiske anser att det inte kan föreligga någon rättvisa i att fråntaga de rika deras äganderätt för att hälpa den fattige - då existerar ingen valfrihet, menar de båda totalitära grupperna.
Men för den fattige existerar det en valfrihet, hon har valet att svälta ihjäl, eller sälja sig för exempelvis ett mål mat och bli slav - här existerar det däremot en valfrihet menar nyliberalen och den neofascistiske! :wink:

Samma resonemang för de mot demokratin, det är fel att majoriteten förtrycker minoriteten, påstår de. Det är bättre att minoriteten förtrycker majoriteten eftersom detta ökar friheten, menar nyliberalen och neofascisten! Men de har ännu inte visat sig att detta håller om man granskar det hele ur verklighetens perspektiv! Det finns inga historiska exempel på att en demokrati har låtit mörda folk ur någon minoritet, eftersom demokratin styrs av humanistiska värden och därmed förhindras övergrepp mot minoriteter. Från 1940-talet även av FN:s mänskliga rättigheter.
Men för det omvända, att minoriteter förtrycker och mördar människor ur majoriteten, finns det gott om exempel på. Faktiskt mördas det direkt eller indirekt omkring 40 000-50 000 mäniskor - per dag! Nästan samtliga i stater där demokratin inte existerar, eller är satt på undantag!

Nyliberalen och neofascisten vurmar om ett odemokratiskt samhälle, det är därför de så innerligt stödjer prostitutionen legalisering, eller exempelvis Ayn Rands totalitära objektivism, en lära som till alla delar påminner om de totalitära ideologier den bygger på; nazism, fascism och konservatism...... :)

MVH
bigj

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 nov 2009 11:40

Hejsan!

Oooops, ser att Justin Case vågat sig fram igen, bojkotten mot bigj tycks inte heller denna gång klarat sig så värst länge. :D

Men har Justin Case då tagit till sig de studier och rapporter som vi har uppvisat som bevisar att fri prostitution ökar kriminaliteten i samhället, liksom våld och övergrepp? Icke, han kör på med sitt vanliga pladder och tugg utan substans! Men det är bra att han dock tog sig in på banan, nu kan vi förvänta oss att denne nyliberal tvingas att kommentera det han tidigare undvikit att göra, av rädsla för att liksom J R Auk avslöjas som måhända även en - sverigedemokrat? Ho ho ho ho ho.....vad vi njuter när den totalitära hopen ej kan uthärda de egna bojkotterna, utan av bigjs list ständigt tvingas att beträda banan igen - hittills har det aldrig slagit fel....... :arrow:  :lol:

MVH
bigj

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 11:48

biggj skrev:Hejsan!

Oooops, ser att Justin Case vågat sig fram igen, bojkotten mot bigj tycks inte heller denna gång klarat sig så värst länge. :D

Men har Justin Case då tagit till sig de studier och rapporter som vi har uppvisat som bevisar att fri prostitution ökar kriminaliteten i samhället, liksom våld och övergrepp? Icke, han kör på med sitt vanliga pladder och tugg utan substans! Men det är bra att han dock tog sig in på banan, nu kan vi förvänta oss att denne nyliberal tvingas att kommentera det han tidigare undvikit att göra, av rädsla för att liksom J R Auk avslöjas som måhända även en - sverigedemokrat? Ho ho ho ho ho.....vad vi njuter när den totalitära hopen ej kan uthärda de egna bojkotterna, utan av bigjs list ständigt tvingas att beträda banan igen - hittills har det aldrig slagit fel....... :arrow:  :lol:

MVH
bigj

Sorgligt att se att du genast återgick till din gamla roll som Bigg Vägg igen, så fort jag uppmuntrade dig för att du till slut, efter mycket om och men, lyckades klämma ur dig ett svar på en (1) av mina frågor. Jag återkommer när/om du visar intresse för kommunikation igen.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 11:58

Justin Case skrev:Jag återkommer när/om du visar intresse för kommunikation igen.

...vilket du kan göra genom att till exempel besvara några av de dussintals frågor jag ställt till dig och som du hittills fullständigt struntat i, trots att jag vid flera tillfällen visat den goda viljan att besvara dina frågor. Du uppvisar en mycket dålig stil som debattör, biggj. Du förväntar dig att enbart få dina frågor besvarade. En sådan orkar man inte diskutera med i längden.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 nov 2009 12:32

Hejsan!

Våran nyliberale hjälte, Justin Case, verkar åter kasta in handduken! Åter är det rädslan för att ta till sig verkligheten som spökar. Våran nyliberal kallar även prostitution för ett "yrke" , men ett yrke väljer man oftast, prostitution tvingas man till i de allra flesta fallen. Och i sann nyliberal anda anser naturligtvis våran nyliberal att det minsan inte är så farligt för damerna inom prostitutionsindustrin, lite svinn får man tåla, tycks det nyliberala budskapet vara! Sedan jämför han med poliser, brandmän och även soldater, yrken som är väldand farliga. Men dessa yrken har ju folk frivilligt sökt sig till, inte blivit tvingade till. Dessutom är polisyrket och brandmansyrket betydligt ofarligare än att vara prostituerad. Soldater kan dock vara utsatta, särskilt om de deltager i angreppskrig i något land i tredje världen och försvara totalitära regimer, men då får de skylla sig själva. :D

En liten koll från verkligheten visar hur fel våran nyliberal haver i sina antaganden:

Flera artiklar om främst Amsterdams röda lyktankvarter, påpekar att den fria prostitutionen har ökat på kriminaliteten rejält sedan år 2000.

” Enligt Stiftelsen mot kvinnohandel anmäldes 579 fall av människohandel i Nederländerna 2006. Det är en ökning med 125 procent på tre år. Under första halvåret i år har trenden fortsatt. Traffickingfallen blir fler och även handeln med unga flickor ökar. 28 fall av handel med flickor mellan 15 och 17 år upptäcktes första halvåret, och tre fall av handel med småflickor mellan 10 och 14 år. Alla kvinnor och flickor användes för sexuella ändamål. Därtill kommer det stora mörkertal av fall som aldrig blir kända…..

Åldersgränsen för att bli prostituerad är 18 år i Holland. En nyrekryterad 18-årig kvinna i ett fönster i Amsterdam måste alltså ta emot sex kunder varje dag för att över huvud taget tjäna några pengar. Begreppet ”loverboys” är i dag välbekant i Holland, det betecknar de hallickar som arbetar med en eller flera prostituerade. Enligt kartläggningen Het Loverboy Project Zwolle reser hallickar runt för att locka till sig flickor på skolor och i köpcentrum och ”har en näsa för flickor med en problematisk bakgrund”.
Enligt expertcentrumet Transact är en loverboy oftast mellan 20 och 30 år och skapar under sin karriär mellan två och tre prostituerade.

Flera officiella hemsidor riktar sig till unga flickor och varnar för loverboys, och efter att Amsterdams skolor pekats ut som källa för loverboys-offer sprider många skolor i dag material om problematiken till sina elever. I våras följde ett team från tidningen de Volkskrant sedlighetspolisen under sex veckor. Utifrån de tillslag som gjordes drog tidningen slutsatsen att mellan 70 och 80 procent av de prostituerade i Nederländerna är tvingade till sin verksamhet och ger en del av sin förtjänst till en hallick. Politikerna svarade med att dagens medel för att kontrollera att lagen efterlevs är otillräckliga, och de lovade fler stickprovskontroller.”
Ur LO-tidningen, 7/12-2007

Naturligtvis avfärdar nyliberalerna detta med att vara "kommunistpropaganda" eller något liknande, att taga en debatt om det är dem främmande, eftersom de vet att de losar i längden!  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 nov 2009 15:47

Vad är detta för kommunistpropaganda jag skådar.

Holland som har en liberal syn vad det gäller prostitution har problem med trafficking och hallickar.

Jaha det har väl Sverige med, och här finns som bekant en mindre liberal lagstiftning ang. prostitution.
Fridens Liljor

Återgå till "Politik och samhälle"