Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Mr.M

Inläggav Mr.M » 04 nov 2010 04:13

Skogsälvan skrev:Jag undrar om jag sover nu.

Jag tror du är vaken :-)

men kanske sover du nu när jag skriver, det är ju mitt i natta nu.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 nov 2010 04:25

http://www.metro.se/se/article/tt/2010/ ... ervakning/
Jag tänker på detta, samtidigt så kan jag inte låta bli att undra över vad som sker i de andra europeiska länder som både är med i Nato och EU, därav kan jag inte heller låta bli att tänka att även Sveriges medborgare är utsatta för samma övervakning som den i Oslo, allt annat vore ju konstigt. Vad skall USA med all informationen till?
Sedan ogillar jag tanken på att de overthere besprutar sina NATO-länders luftrum med farliga ämnen,
vem övervakar dem? Är det inte dags att sluta se USA som ett vanligt land, de är ju endast en fortsättning på Hitlertysklands tredje rike, förutom att metoderna är förfinade och att rasmotsättningskampen är utbytt med kampen mot terrori$ter.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 04 nov 2010 04:46

Jag tänker på att världen vaknar i morgon igen..
En ny dag för många, och jag hoppas den för med sig något bra för oss alla.

En av mina bästa vänner gick bort för en vecka sedan,
hon får inte vakna mer...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 nov 2010 05:17

Tråkigt mr m, men det är naturens gång, men döden är aldrig så personligt närvarande som när en nära vän eller familjemedlem avlider. Sorgen är en del av livet, därför känns det inte alltid rätt att beklaga sorgen, såvida döden inte varit som en följd av någons våld eller en plötslig sjukdom, som om den sortens död vore mer meningslösare än den som dör av åldersrelaterade orsaker.

Jag förhåller mig distanserad till döden, vet att varje dag kan vara den sista och att detta gäller alla som lever, när farsan dog fällde jag inga tårar, han fanns kvar i mitt medvetande lika levande som alltid, men jag klippte ändå av ett par hårtussar som minne, han var fortfarande varm, som om han bara sov djupt och aldrig mer skulle vakna.
Morgondagen är en slö repris av gårdagen, alltid något fattigare och alltid utan förbättring.

Det sista lät nog en aning pessimistiskt, men så är världen både förgänglig och mest full av skit så länge vi låter patrasket styra våra livsöden.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 nov 2010 05:25

Den teknologiska utvecklingen kunde gott ha stannat här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/1925

Mr.M

Inläggav Mr.M » 04 nov 2010 05:31

Zokrates skrev:Tråkigt mr m, men det är naturens gång, men döden är aldrig så personligt närvarande som när en nära vän eller familjemedlem avlider. Sorgen är en del av livet, därför känns det inte alltid rätt att beklaga sorgen, såvida döden inte varit som en följd av någons våld eller en plötslig sjukdom, som om den sortens död vore mer meningslösare än den som dör av åldersrelaterade orsaker.

Jag förhåller mig distanserad till döden, vet att varje dag kan vara den sista och att detta gäller alla som lever, när farsan dog fällde jag inga tårar, han fanns kvar i mitt medvetande lika levande som alltid, men jag klippte ändå av ett par hårtussar som minne, han var fortfarande varm, som om han bara sov djupt och aldrig mer skulle vakna.
Morgondagen är en slö repris av gårdagen, alltid något fattigare och alltid utan förbättring.

Det sista lät nog en aning pessimistiskt, men så är världen både förgänglig och mest full av skit så länge vi låter patrasket styra våra livsöden.

Jag har en syn på livet och döden och försöker hålla den för vad det är,
Men jag reagerade lite annorlunda än jag hade trott.
Hon blev 29 år och var den mest kloka person jag träffat i mitt liv.
Jag har aldrig mött henne i verkliga livet, men vi har pratat över msn och nätet i några år.
Hon bodde I ryssland och jobbade som lärare.

Så idag känner jag mer att det andliga inte existerar.
En öken befann sig i mitt hjärta.

Inte ens mina egna känslor är som jag tror.
Min mor dog när jag var 16, min farmor dog några år senare och morfar när jag var 20.
Dessa kändes mer naturligt och mer lugnt.

Kanske jag har blivit mer känslig.. vad vet jag.

men livet kommer aldrig åter.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 nov 2010 07:21

Mr.M skrev:
Så idag känner jag mer att det andliga inte existerar.
En öken befann sig i mitt hjärta.

Inte ens mina egna känslor är som jag tror.
Min mor dog när jag var 16, min farmor dog några år senare och morfar när jag var 20.
Dessa kändes mer naturligt och mer lugnt.

Kanske jag har blivit mer känslig.. vad vet jag.

men livet kommer aldrig åter.

Jo det gör det, men det tar tid. På 90-talet tog en tjej jag kände livet av sig, jag grät 2 månader i sträck och kunde helt enkelt inte sluta gråta, det rann hela tiden mer eller mindre, men efter att ha lagt en liten sten på hennes grav så släppte trycket och jag kunde återgå till vardagen. Det är i minnet vi får vårda dem vi överlever, vara glada över de stunder vi trots allt fick med varandra.

Förresten kan jag berätta om hur jag fann graven, nej jag kände inte hennes släktingar.
Efter att ha kört 26 mil kom jag fram till kyrkogården.
Jag blev lite chockad över hur stor den var och tänkte att det här kommer att ta hela dagen att finna graven.
Då fick jag en ingivelse, att jag skulle låta den "högre makten" visa vägen.
Så jag blundade och lät mina steg styras, det kändes som om någon drog i mig.
Jag vet att jag gått rakt fram en bit, därefter till vänster, därefter vänt mig ett kvarts varv.
När jag öppnade ögonen såg jag hennes namn på gravstenen.
Jag gick alltså den kortaste vägen som det överhuvudtaget var möjligt, jag var inte ens överraskad.
På graven stod det något om att hennes liv var kort men intensivt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 nov 2010 12:42

Mr.M skrev:
Skogsälvan skrev:Jag undrar om jag sover nu.

Jag tror du är vaken :-)

men kanske sover du nu när jag skriver, det är ju mitt i natta nu.

:) De här klardrömmarna (när jag är medveten om att jag sover i drömmarna) har skruvat till mitt huvud en del så att jag inte är 110% säker på att jag är vaken nu fast jag ser klockans tickanden och pratar med sådana jag känner väl. Jag tror faktiskt att vi är så insnärjda i varandras drömmar att vi upplever det som en verklighet, dagtid. En sliten trasa är ju folk som tagit LSD och tror att de kan flyga och hoppar från en hög avsats, vilket jag ser som en insikt men samtidigt en omöjlighet då vi är invävda i varandra drömmar och det kolletiva undermedvetna kommer vi inte ifrån så den LSD-påverkade som ger sig fysiskt ut på en flygtur krossas mot marken (som finns i allas vår begreppsvärld). Att fakirer kan göra saker som de gör tror jag beror på att de har distanserat sig från det kollektiva undermedvetna (jag ser oss alla människor som partiklar i en enhet) och att Jesus kunde gå på vatten ser jag inte alls som omöjligt om han var i världen, men inte av världen.

Läste också om din väninnas bortgång Mr M. Du har min sympati. Gråt! är mitt råd eftersom lagrade tårar svider desto mer.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 nov 2010 00:26

Zokrates skrev:http://www.metro.se/se/article/tt/2010/11/04/norgeusaovervakning/
Jag tänker på detta, samtidigt så kan jag inte låta bli att undra över vad som sker i de andra europeiska länder som både är med i Nato och EU, därav kan jag inte heller låta bli att tänka att även Sveriges medborgare är utsatta för samma övervakning som den i Oslo, allt annat vore ju konstigt. Vad skall USA med all informationen till?
Sedan ogillar jag tanken på att de overthere besprutar sina NATO-länders luftrum med farliga ämnen,
vem övervakar dem? Är det inte dags att sluta se USA som ett vanligt land, de är ju endast en fortsättning på Hitlertysklands tredje rike, förutom att metoderna är förfinade och att rasmotsättningskampen är utbytt med kampen mot terrori$ter.

http://svt.se/2.22620/1.2224795/usa-ove ... _i_sverige
Jag är tydligen inte ensam om den funderingen.
Det blir ju inte mindre funderingar efter att ha läst detta.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.220102 ... ristlarmet
Enligt de första vaga uttalanden så gjordes det hänsyftningar på att det var från tips via utländska underrättelsetjänster som låg bakom tipsen, vilket får mig att undra vad fan vi skall med FRA till? Sedan blir det ju inte bättre om det räcker med att någon pratar om sprängande huvudvärk, för att pissråttorna på insatsstyrkan skall komma rusande och sparka in dörrar och rikta k-pistar mot kvinnor och barn, det är ju så man undrar om de inte borde börja använda detta emblemet.
Bild

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 nov 2010 15:05

Jag funderar på om jag skall ta en kaffe till, det har blivit väl många idag. Skall man prioritera kropp eller själ?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 nov 2010 01:57

Det är förmodligen enkelt för USA att muta västerländska politiker, en SUV och gratis skolgång för deras barn i USA räcker, så enkelt att kolla vilka politiker som låtit sig mutats, kolla var deras barn går i skola. Det hela började väl med Palmes ungar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/10-ar ... 634117.svd

"Tungt beväpnad och maskerad polis bröt sig in familjens lägenhet och grep mannen. Därefter riktade de vapen mot hans fru och söner, 6 och 10 år. En treårig dotter hämtades i ett sovrum av beväpnad, maskerad polis."

Om staten hade bett dem våldta barnen så hade gjort det med, de får ju betalt för att inte använda hjärnan.
Insatsstyrkan och de som tagit fram den är Sveriges i särklass största skam. De är ju för fan  förståndshandikappade.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 nov 2010 03:02

Jag funderar på om jag ska sluta med min medicin, har som biverkan fått läppar som ser botox- (eller vad det nu heter) liknande som desutom ser rödare, ja alltså målade ut. Ytterst obehagligt. Sedan undrar jag om jag får vad jag vill i brevlådan imorgon.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 nov 2010 16:04

Tja, vad var det du sa om cigg, sailaways....?

Användarvisningsbild
attica

Re: Vad tänker du på?

Inläggav attica » 12 nov 2010 02:00

tobiias skrev:Berätta.

"Pest, krig och katastrofer
Liv i ångest jag själv mig låser
Av detta jag ofta fantisera
Ty sånt får tiden att passera."
create yourself.

Användarvisningsbild
Skogsälvan