Hej KorrespondentenKorrespondenten skrev:Rättvisa?
Vi utgår ifrån att du vid tonårsåldern har inhämtat tillräckligt med insikt, om vad som är rätt och fel. Du bör vara moraliskt sund och vid ett sådant tillfälle skulle du reagera på situationer, som stör din sinnesfrid.
Vad är moral? Vad är sinnesfrid?
Moral är att kunna skilja mellan rätt och fel. Och vad är rätt och fel? Jag utgår ej ifrån normer, kultur och traditioner. Det första och största felet i samspelet med andra människor är att hysa oärliga avsikter gentemot din medmänniska.
För mig är sinnesfrid = inga själsliga tankebekymmer.
Då tror jag att jag förstår hur du ser på rättvisa. Jag har ingen aning om ifall det bland invandrare upplevs som ett stort problem (eller något som skapar en frånvaro av sinnesfrid) att adopterade eventuellt skulle särbehandlas i en mindre grad än dem. Återigen kräver ju det att man går runt och frågar alla invandrare hur de ser på den saken. Vad jag dock kan konstatera är att jag inte har hört talas om den problematiken som du beskriver i ditt inlägg. Om det eventuellt är någon invandrare som upplever det på det viset så är det ju inte bra och det grundar väl sig i (som du själv är inne på) att alla former av orättvisor per definition inte är önskvärda.
Sen kanske det i längden är mer önskvärt och trevligare att minska graden av orättvisor (som handlar om hur man blir behandlad) genom att jobba med människors attityder, kunskap och relationer till varandra istället för att lägga fokus vid att stoppa eller hindra människor från att på olika plan leva och umgås med varandra?
Vänligen
Fredrik