Justin Case skrev:Zokrates skrev:Politik är tydligen inte din starka sida JC, bättre att du ägnar dig åt dina utopiska framtidsfantasier.
Förklara gärna vad du tycker att det är för fel på mina argument istället för att bara säga att politik tydligen inte är min starka sida.
Vad skulle du tycka om folk bara avfärdade dina argument med att de ämnen du diskuterar inte är din starka sida?
Det gör de väl redan till stor del, men jag undviker helt ämnen som jag inte har den minsta insyn i.
Vad gäller USA så har de ett tvåpartisystem , konservativa republikaner och liberala demokrater,
partierna kan beskrivas som ultrahögerextremister och högerextremister. Båda partierna verkar
dock sitta lika fastlåsta i vapentillverkarnas grepp så det spelar ingen större roll vilket parti som styr.
Politikerna tvingas gå med på deras krav, de förbinder sig att köpa vapen, dessa vapnen måste
användas för att få valuta för dem, skulderna till vapentillverkarna ökar, de kan inte betala tillbaka utan
tvingas då gå med på fler vapenbeställningar som kompensation, de får en allt större skuld, de tvingas
låna utomlands för att betala av på sina skulder till vapenindustrin som svarar med att kräva större
beställningar. Lobbyverksamheten är extremt utbredd inom alla områden, med den följer korruption.
USA tvingas starta krig varhelst de kan i världen, för att därigenom kunna kontrollera att
landets tillgångar införlemmas i deras kontroll, USA är extremt oljeberoende, så olja är det de mest behöver.
Kina är det land som har det enskilt största skuldkravet på USA, mycket beroende på att en stor del av
världens tillverkningsindustrier flyttats till Kina på grund av att de där har värdefulla mineraler som behövs
inom den teknikbaserade tillverkningssektorn, en hel del andra verksamheter hamnade därmed i Kina,
vilket skapat massarbetslöshet i västvärlden, samtidigt som Kina fått en av världens mest förgiftade miljöer.
Inom USA råder det ett enda stort undantagstillstånd, hela USA styrs som om det fortfarande rådde
inbördeskrig, lagarna är allrådande cementerade och kan inte ändras även om folk skulle anse att många
lagar är förlegade. Statsterror är vardagsmat, övervakning och kränkningar av medborgarnas rättigheter
sker fortlöpande på alla nivåer, över 10% av befolkningen är sysselsatta med att övervaka medborgarna,
10% av befolkningen sitter i fängelser, det ger att 80% av befolkningen befinner sig i en fascistisk terror
som har stora likheter med det system som Hitler önskade, (här fick jag in Hitler Jörgen!) men samtidigt
så är de fast i ett råkapitalistiskt system som kräver en ständigt ökande tillväxt med miljöförstöring,
klimatkriser, försämrad folkhälsa, samt enorma klassklyftor, vilket skapar en enorm fattigdom, sociala orättvisor,
utslagning.
Många har tvingats att låna för att köpa hus, lägenhet, men vid minsta konjukturnedgång så
tar bankerna hemmen i beslag, det är miljoner amerikaner som förlorat sina hem, bankerna kan inte
sälja dem, så husen står och förfaller samtidigt som ingen får lov att bo där. Hela USA är ett enda stort
pyramidspel, i slutändan så har du 10% vinnare och 90% förlorare, så fördelar det sig alltid med tiden med
sådana system och givetvis dikterar vinnarna spelreglerna. Så samtidigt som BNP är en av världens högsta,
så är det bara ett fåtal som direkt gynnas av den, de flesta tvingas in i snåriga bank och försäkringsavtal,
där personlig sjukdom kan tvinga människor att belåna sina hem och arbetslöshet innebär ett liv på gatan
med följden att soppkök blir räddningen från svält.
Frivilligorganosationer kämpar för att ge stöd åt flera miljoner människor!
Flera miljoner barn i USA är lika undernärda som dem man ser i svältdrabbade länder i tredje världen,
men detta är USA,
ett demokratiskt land, en modell enligt dig Justin för resten av världen att ta efter, du borde skämmas!