Hej Zokrates
Ok, ett varv till
Zokrates skrev:Beviset för en yttre värld. Obestridligt är att vår mentala tankevärld faktiskt är en fysisk händelse
Absolut! I en traditionell världsbil är vetskapen långt kommen på studier av hur medvetandet och upplevandet fungerar och hur dess neurofysiologi är beskaffad. Det finns dock mycket kvar att utforska och lära. Detta är dock inget bevis för det vi hittills diskuterat, då allt det du påstår just är en del av vår upplevelse (vi får alltså en epistemologisk loop i det resonemanget du för).
Zokrates skrev:[...]mentala är en i allra högsta grad ofrånkomlig del av den yttre världen.
Ja, eller tvärt om - det är det som i sak inte kan avgöras för var och en av oss.
Zokrates skrev:Så även om vi inte kan ta på själva tanken, är dess upphov reaktioner mellan kemi och energi som kan mätas och även om tankeprocessen som fortlöper tycks vara immateriell så sker den i en organisk varelse som är en del av den materiella världen med sina minnen som ligger fastankrade i hjärnans cellvävnadsstruktur.
Javisst, i enlighet med empiriskt framtagen traditionellt framforskad neurofysiologi. Dock inte det som står under lupp i denna diskussion, ty hur jag än vänder och vrider på det kan jag ju återkomma med kommentaren: "jag har dock enbart erfarit allt detta som en upplevelse av världen" - alltså även forskningsrönen, min egen spegelbild, andras handlingar, olika objekt, etc. etc.
Zokrates skrev:Allt som därför emanerar ur tankevärlden har en direkt återkoppling på den yttre verkligheten i mer eller mindre mån, där världen med alla sina andra objekt av både levande och död materia i olika former existerar.
Se ovan.
Zokrates skrev:När vi mäter den yttre världen, så är det materia som granskar och tolkar sig själv, att påstå att detta inte sker är att förneka oss själva som varande observatörer.
Ja eller så är det verktyg jag mäter med, den materia jag mäter, mina egna händer etc, enbart en upplevelse (eller vad vi ska kalla det) i vilken detta "spelas upp". Det kan aldrig var och en (för sin egen del) rationellt bevisa att motsatsen gäller.
Zokrates skrev:Död materia ställer inte upp diagram och tabeller, men materian har förmågan att reagera och interagera med sig självt, därmed omfattas av förmågan att av död materia bygga upp ett liv, varur sanningen är att allt liv är uppbyggt av olika sorters död materia, allt liv är därmed i sina enskilda beståndsdelar död men lever under omständigheten att de kemiska processerna sammanblandats på ett sådant sätt att det självt kan reagera fram hur den kemiska sammansättningen skall fortlöpa, varvid det betecknas som liv under förutsättningen att det har förmågan att replikera sig självt eller är en del av en sådan process samt att den skapade organismen utnyttjar och fortlever av den energin som finns i den yttre världens omgivning.
Se ovan.
Zokrates skrev:Så, bevisat och färdigdiskuterat, vill du ha fler bevis så ta på dig själv eller någon annan, räcker inte det så fråga någon person om du existerar i denna världen och skulle de svara nej, ja då är risken stor att du faktiskt inte finns även om det troligaste är att de bara driver med dig. :)
Den risken får man väl ta. Att någon driver med en. Det är inte så farligt. Slutdiskuterat? Tja, kanske för dig.
Hur som helst . . . allt du räknar upp skulle väl kunna ses som bevis på att jag* upplever något och att detta något upplevs som en extern fysisk värld, men det bevisar inte i sak existensen av en sådan extern fysisk värld. Det ontologiska problemt kvarstå med andra ord, då denna upplevelse lika gärna skulle kunna vara världen så som den är i sig.
*jag väljer den egocentriska varianten bara för att retas lite
Hälsar
Fredrik