Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 mar 2012 18:09

Jag instämmer i det du skriver och delar din nyfikenhet i ärendet.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 03 mar 2012 18:10

Vertumnus skrev:
En välkänd konsekvens av relativitetsteorin är  att tiden stannar vid ljushastigheten samtidigt som dimensionen i rörelseriktningen faller samman.

Det skulle  vara intressant att höra en fysiker närmare reda ut de här frågorna

Tycker jag med...Att dimensionen i rörelseriktningen skulle falla samman tvivlar jag lite på...Har inte hört det förut.

Hur är det med administratörerna, finns de viktigaste intellektuella kategorierne representerade?

Finns det någon fysiker som rycker in vid behov?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 mar 2012 19:33

Om vi i rymden skickar iväg en stråle av koncentrerat sol ljus kommer den inte att accelerera det fåtal väte atomer
som jag förstått befolkar den skenbart tomma rymden och som befinner sig längs strålens väg?

solljuset i sig kan väl inte föra över tex väte atomer, (eller ge väte mer energi)
fotoner är bärare av elektromagnetism.
partikelvindar av elektroner, protoner, neitrinon mm är det som kan få andra partiklar att reagera. (neutrinon är elektrisk neutral som fotonen och påverkar inte direkt mycket)

elektromagnetismen kan ge elektroner extra energi, men inte fotonen i sig. (på några olika sätt)

Det är inte solens ljus som skapar tex norrksekn. utan andra partiklar.

vet inte om mitt svar har någon relevans, är ingen fysiker heller.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 03 mar 2012 19:54

SigurdV skrev:
Vertumnus skrev:
En välkänd konsekvens av relativitetsteorin är  att tiden stannar vid ljushastigheten samtidigt som dimensionen i rörelseriktningen faller samman.

Tycker jag med...Att dimensionen i rörelseriktningen skulle falla samman tvivlar jag lite på...Har inte hört det förut.

Hur är det med administratörerna, finns de viktigaste intellektuella kategorierne representerade?

Antag  ( med alla reservationer)  det är riktigt uppfattat att en klocka som rör sig i ljushastigheten inte mäter någon tid. Innebär inte det att den också är oförmögen att skilja på, eller mäta, avstånd? Ingen tidsskillnad regestreras.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 mar 2012 20:08

C eller fotonen har ljusets hastighet,
den kan användas till att föra över elektromagnetism.

Vi använder C för att skapa VÅR referensram.

inte säkert att alla universums har samma naturlagar och att C har samma max-hastighet.

men i vårt rum är den änsålänge snabbast

fotoner har ingen vilomassa, ren energi.
den är oändlig i sitt eget rum. (och som din klocka med ljushastighet så går det inte prata om dess egen tid)
men inte oändlig i vårt rum

och det tar 8a minuter för solljuset att komma hit som snabbast.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 03 mar 2012 20:14

Vertumnus skrev:
SigurdV skrev:
Vertumnus skrev:

Antag  ( med alla reservationer)  det är riktigt uppfattat att en klocka som rör sig i ljushastigheten inte mäter någon tid. Innebär inte det att den också är oförmögen att skilja på, eller mäta, avstånd? Ingen tidsskillnad regestreras.

Ja! Står tiden stilla händer inget!

Men det innebär inte att resan inte fortsätter.
Och det var så jag uppfattade uttrycket: "dimensionen i rörelseriktningen".

Nu är det ju ett tanke exempel... inget rymdskepp kan färdas med ljushastigheten...
godtyckligt nära,javisst...men en liten skillnad finns alltid kvar hur man än försöker öka farten.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 mar 2012 20:32

Det är väl som att säga att inget händer i en fotons värld.

singulariteter däremot, där inget existerar är mer konstigt.
för där finns inte energi, ingen massa eller något,
man räknar på negativa gravitationer utanför singulariteten (i andra universa)

då kanske tiden inte finns, eller finns, vad vet jag.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 03 mar 2012 20:34

Marko skrev:

Så måste det väl vara...För fotonen är det fortfarande big bang.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 mar 2012 20:37

SigurdV skrev:
Marko skrev:

Så måste det väl vara...För fotonen är det fortfarande big bang.

inget kan fly ett svart hål,
men vi kan lista ut att under vissa omständigheter så finns dess egen tid innanför,
från vårt perspektiv är det tidlölst, i ett svart hål kan det både finnas liv och andra universa.

en fråga om perspektiv ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 mar 2012 20:38

SigurdV skrev:
Vertumnus skrev:
SigurdV skrev:
Vertumnus skrev:

Men det innebär inte att resan inte fortsätter.
Och det var så jag uppfattade uttrycket: "dimensionen i rörelseriktningen".

Nu är det ju ett tanke exempel... inget rymdskepp kan färdas med ljushastigheten...
godtyckligt nära,javisst...men en liten skillnad finns alltid kvar hur man än försöker öka farten.

Undrar just vad en fysiker skulle hävda?

Tid, ja det blir lika med mätmetod för rörelse, under förutsättningen att inget står stilla, inte ens en sten som
ligger på marken. Tiden i sig är ingen rörelse, nej det måste till massa och energi för att röra sig och tiden är
inget av det. På kvantnivån sker rörelser som ger sig till känna utåt mot det större, allt påverkar och det som
påverkas ändrar riktning, sammanslagningar bildar nya ämnen, ämnen som i sin tur sönderfaller med olika
intervaller, fotoner däremot är masslösa, därav undgår de gravitationens kraftiga påverkningar, så kröks ljuset
eller går det inte bara rakt fram i ett rum som kröker sig, varvid skeneffekten att gravitationen faktiskt påverkar
ljuset uppstår om än påverkan är ytterst så liten?

Tid är alltså ingen naturkraft, men med tid mäter vi andra naturlagar som t.ex tröghet och acceleration, så därav
är tiden endast ett måttband i vårt medvetande såsom varandes antingen linjärt eller cirkelformat beroende
på hur och vad vi mäter .

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 mar 2012 20:52

Zokrates skrev:Tid är alltså ingen naturkraft, men med tid mäter vi andra naturlagar som t.ex tröghet och acceleration, så därav är tiden endast ett måttband i vårt medvetande såsom varandes antingen linjärt eller cirkelformat beroende på hur och vad vi mäter .
Den definitionen eller beskrivningen känns väldigt bra!

En sak man dock kan klura på är om tiden är ett fenomenellt kvalia á la "rödhetens utseende"* eller en faktisk storhet á la "rödhetens våglängd"**? Hur ser du på det?

*den subjektiva upplevelsen
**objektivt fenomen

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 03 mar 2012 20:55

Zokrates skrev:Tid är alltså ingen naturkraft, men med tid mäter vi andra naturlagar som t.ex tröghet och acceleration, så därav
är tiden endast ett måttband i vårt medvetande såsom varandes antingen linjärt eller cirkelformat beroende
på hur och vad vi mäter .

Och så är vi tillbaka igen...

Det är så poppis att förneka den yttre tidens verklighet och hävda att tid bara finns som en ide i medvetandet om ens det...

Om tiden mäter nåt verkligt så kan vi definiera tiden med hjälp av det verkliga som mäts,
alltså är tiden också verklig om det verkliga är det!

Så här tycker jag du borde ha sagt:

"Tid är alltså ingen naturkraft, men med tid mäter vi andra naturlagar som t.ex tröghet och acceleration, så därav representeras  tiden av ett måttband i vårt medvetande såsom varandes antingen linjärt eller cirkelformat beroende på hur och vad vi mäter ."

Om man nu skulle acceptera tidens "overklighet" är förstås nästa steg att förneka rörelsens verklighet eftersom tiden inte finns, sen är det väl bara rummet kvar att förklara för overkligt och argumentet att om inte tid och rörelse finns så är utsträckning en omöjlighet verkar fungera och sen återstår bara för "filosofen" att förklara att allting inklusive oss själva är en illusion, och tacka för våra entusiastiska applåder... ;)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 mar 2012 20:59

hur vi än mäter eller pratar om tid (en dialog är ett verktyg det med)
så kommer rummet att existera med de egenskaper som den har

att dela in ett rum är att försöka förstå ett rum. det innebär inte att rummet inte existerar.

tar exemplet igen:
jag står här
blinkar till och min son är 10 år äldre än mig..

vad har hänt ?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 mar 2012 21:11

Marko skrev:tar exemplet igen:
jag står här blinkar till och min son är 10 år äldre än mig..vad har hänt ?
Något väldigt besynnerligt!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 mar 2012 21:16

Något väldigt besynnerligt!

Absolut, det blir upplevelsen av det,
men vad har hänt ?

Återgå till "Naturvetenskap"