Meningen med livet?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

nitma

Meningen med livet?

Inläggav nitma » 13 mar 2013 22:13

SigurdV skrev:
evasson skrev:Hur kommer det sig att vi vet varför vi går till jobbet, men tror oss inte veta varför vi lever?

Vet vi verkligen varför vi går till jobbet? Har inte frågan många svar? Kan vi välja ett och säga att det är bara därför? Vi lever därför att livet är en del av universums sexuella utrustning.
Universum utan liv är infertila. Och frambringar inga nya universum.

Anledningen att gå till jobbet bör vara många, men jag ser den främsta anledningen i att vi vill vistas i ett sammanhang. Livet har också många svar, men borde inte den också ha med kontexten att göra? Vårt livs mening ändras beroende på vilken kontext vi befinner oss i samtidigt som vi vill vara en del av kontexten (och oftast handlar efter detta).

Användarvisningsbild
evasson

Meningen med livet?

Inläggav evasson » 13 mar 2013 22:20

SigurdV skrev:
evasson skrev:Hur kommer det sig att vi vet varför vi går till jobbet, men tror oss inte veta varför vi lever?

Vet vi verkligen varför vi går till jobbet? Har inte frågan många svar? Kan vi välja ett och säga att det är bara därför? Vi lever därför att livet är en del av universums sexuella utrustning.

Jag äter mat för jag är hungrig, och så är det gott,
ibland äter jag för andra tvingar mig, men det sker väldigt sällan.

ingenar

Meningen med livet?

Inläggav ingenar » 13 mar 2013 22:40

evasson skrev:
SigurdV skrev:

Jag äter mat för jag är hungrig, och så är det gott,
ibland äter jag för andra tvingar mig, men det sker väldigt sällan.

Meningen med livet är att leva för och med andra.

SigurdV

Meningen med livet?

Inläggav SigurdV » 13 mar 2013 22:58

ingenar skrev:Meningen med livet är att leva för och med andra.

Ja det vill vi att du ska tro ;)
Fortsätt med det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Meningen med livet?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2013 23:01

ingenar skrev:Meningen med livet är att leva för och med andra.

En förutsättning för liv är den reproduktiva driften och förmågan. Det är endast så det fungerar. Någon utifrån kommande mening är det svårt att finna goda argument för. Att fråga efter vad som är meningsskapande i livet är något helt annat än att fråga efter meningen med livet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Meningen med livet?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 08:52

Pilatus skrev:En förutsättning för liv är den reproduktiva driften och förmågan. Det är endast så det fungerar. Någon utifrån kommande mening är det svårt att finna goda argument för. Att fråga efter vad som är meningsskapande i livet är något helt annat än att fråga efter meningen med livet.

Livets mening är väl att göra det vi gör. Upplever, skapar, gör saker,s löar, har sex, äter, sover, skiter... det vi fyller livet med. Livet mening är väl att just leva. Men det låter inte lika högt och andligt som alla olika meningar vi ibland försöker pracka på varandra... Det är inget vi kan forska i. Mitt liv kan kännas meningsfullt ibland och meningslöst ibland. Då kan man lägga meningen på planet över, på metaplanet, och mena att livets mening just är att ibland uppleva det som meningsfullt, ibland som meningslöst. Etc. Etc. Etc.

Det är alltså ett rätt meningslöst tidsfördriv att komma med något slags absolut eller objektivt svar. Om nu Gud finns kan han förvisso ha vissa intentioner med skapelsen, men vad är det som säger att man skall acceptera det? I synnerhet som det ofta är någon form av präster eller wannabe-präster som förmedlar "Guds avsikter" och det på ett tämligen icke trovärdigt sätt, och inte sällan talande i egen sak.

Bättre och mer konstruktivt är, som du är inne på Pilatus, att föreslå aktiviteter för varandra som kan skapa mening om livet känns mörkt och meningslöst eller man bara vill ha något att göra.

Ta en promenad, kolla en film, spela spel: digitala - analoga, snacka skit med någon, skriva på ett nätforum, sitta still och glo rakt fram - det kan jag uppskatta när jag upplevt lite för mycket en dag och behöver rensa systemet. Etc. etc. etc.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Meningen med livet?

Inläggav SigurdV » 14 mar 2013 10:29

Pilatus skrev:En förutsättning för liv är den reproduktiva driften och förmågan. Det är endast så det fungerar. Någon utifrån kommande mening är det svårt att finna goda argument för.

Eller hur? Det är en lite märklig poäng:
Livet kan ha en för oss personligt meningslös "mening"!
Det är kanske inte så konstigt om man inte VILL fatta vad jag menar!?
Den som letar efter meningen med livet vill nog egentligen bara bli "klappad på huvudet":
Du blev till för att du ska må bra lilla du!
Men jag tycker nog det är mer sannolikt om vi mår bra för att nåt annat ska bli till.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Meningen med livet?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2013 11:27

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:En förutsättning för liv är den reproduktiva driften och förmågan. Det är endast så det fungerar. Någon utifrån kommande mening är det svårt att finna goda argument för.

Eller hur? Det är en lite märklig poäng: [...]

Meningen ligger som en kod i generna. Människan utvecklades till en framgångsrik art med en enastående förmåga att anpassa sig till olika förhållanden. Vi blir belönade på olika sätt då vi handlar i linje med vad som är gynnsamt för arten. Något gudomligt program behövs inte.

Utöver detta har vi hittat på en massa sysselsättningar som gör att vi finner mening med våra liv. T ex att reta nyfikenheten och att försöka finna svar på tillvarons gåtor. Ibland kan det få oss att ägna ett helt liv åt att söka efter de svar vi vill skall finnas. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Meningen med livet?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 12:22

Mening är väl detsamma som mönster. En meningsfull tillvaro är en som har mönster i sig, regelmässigheter - antingen som finns "där ute" eller som vi ofta omärkligt för oss själva lägger till när vi upplever världen, eftersom vi är "det meningsskapande och meningssökande djuret" (Gärdenfors) . Mönster gör tillvaron mer trygg, mer förutsägbar, mer behaglig, mer begriplig, mer hanterlig, mer förnuftsmässig och logisk. Meningslöst känns det när vi inte ser eller kan lägga till mönster, såsom oprovocerat våld, och över huvud taget alla explosiva handlingar i den stora och i den lilla världen som vi inte kan förutsäga och inte kan förutse konsekvenserna av heller fullt ut. Att inte agera förutsägbart utan helt nyckfullt är en väl använd härskarteknik. Det är meningsfullt för den som vill härska men inte för dem som blir utsatta för detta.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Meningen med livet?

Inläggav SigurdV » 14 mar 2013 17:18

Pilatus skrev: Meningen ligger som en kod i generna.
Något gudomligt program behövs inte.
Utöver detta har vi hittat på en massa sysselsättningar
som gör att vi finner mening med våra liv.

Algotezza skrev:
Mening är väl detsamma som mönster.
En meningsfull tillvaro är en som har mönster i sig, regelmässigheter
Meningslöst känns det när vi inte ser eller kan lägga till mönster

SigurdV skriver: Vi har alla vår mening om vad mening är eller bör vara...
Det har jag också, men jag väljer att inte just nu försöka beskriva den.
Jag ser hellre att så många som möjligt först förklarar sin mening om mening.
Jag kanske är lite lat? Tycker det är enklare om nån annan röjer upp i virrvarret?

Det finns mycket som trasslar till det: "Meningen med livet är att föra universums naturlagar vidare." är väl möjligen beskrivbart som "objektiv" mening", och "Meningen med livet är att må bra." är väl då en "subjektiv" mening. Finns det fler sorters mening?

Menar orden i sig själva eller ändrar ord mening beroende på kontexten?
(Vad som nu menas med "kontext"?) Vad är alltså meningen med livet enligt din mening?
Frågar jag lite vänskapligt och avvaktande dej som ännu inte svarat.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Meningen med livet?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 17:49

Människan skapar mening genom att finna/skapa mönster och genom att skapa berättelser som bibehåller och klargör dessa mönster.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Meningen med livet?

Inläggav freddemalte » 14 mar 2013 18:07

SigurdV skrev:Pilatus skrev: Meningen ligger som en kod i generna.

Algotezza skrev:

Jag kanske är lite lat? Tycker det är enklare om nån annan röjer upp i virrvarret?

Det finns mycket som trasslar till det: "Meningen med livet är att föra universums naturlagar vidare." är väl möjligen beskrivbart som "objektiv" mening", och "Meningen med livet är att må bra." är väl då en "subjektiv" mening. Finns det fler sorters mening?

(Vad som nu menas med "kontext"?) Vad är alltså meningen med livet enligt din mening?
Hej Sigge

Jag kan väl bidra då ;-)

Här är en lite kort version av har jag skulle kunna tänka mig det hela. Detta betyder dock inte att det nödvändigtvis är så jag ser på saker.

Vems liv? Vilket sorts liv? Livet som ”fenomen” (dvs den subjektiva upplevelsen mellan den så kallade födelsen och den så kallade döden)? Livet sett som den biologiska processen i naturen (DNA, ekosystemet etc)?

Vilken mening? Mening som syfte med livet? Syfte i livet? Som funktion med livet? Som värde (för någon/ något) – dvs hur det värderas (om det värderas)?

Det synes mig finnas två tydliga tolkningar av mening vad avser "mening med livet". 1) mening som funktion (syfte) samt 2) mening i form av någon slags plan eller idé.

Om vi börjar med mening som funktion (syfte) kan det enbart läsas in i ett system (som ett mönster eller en kausal process). Om vi tar en bil som exempel så är meningen (syftet/funktionen) med motorn att omvandla energin i bensinmolekylerna till rörelseenergi för hela fordonet. Idén eller syftet med motorn är inte enbart framdrivandet av bilen som sådan, utan även en essens som står mot bakgrund av vad ett samhälle eller en civilisation kan ha för nytta av en bil etc.

Om vi då delar upp betydelsen av ordet liv i A och B där A avser livet som upplevelse (mitt liv, det jag har varit med om etc) samt B livet som biologiskt system / biokemiskt och ekologiskt system etc så får vi fyra olika frågor.

Finns det någon mening med livet:

1A: Fyller det upplevda livet någon funktion / har det något syfte?

1B: Fyller det ekologiska / Biologiska / Biokemiska livet någon funktion - har det något syfte?

2A: Finns det någon idé eller plan med det upplevda livet?

2B: Finns det någon idé eller plan med det ekologiska / Biokemiska / Biologiska livet?

Vidare vill jag påpeka att min syn på mening är att det måste finnas någon / något (intentionalt) som upplever eller anser att X har mening för att X ska ha mening när vi talar om mening som en idé eller plan. Om vi dock talar om mening som funktion / syfte räcker det med att det ingår i en kausal kedja, så i det sistnämnda fallet handlar det mer om huruvida kausala processer egentligen existerar eller inte. Låt oss för resonemangets skull anta det just nu.

Mitt svar blir då:

1A: Kan inte se något som indikerar på att det upplevda livet som sådant skulle fylla någon särskild funktion mer än att "upplevas av sig själv". Kan enbart se en form av intrinsikal mening med det upplevda livet i termer av "syfte i livet". Exempelvis att jag i mitt liv ser olika fenomen som meningsfulla.

1B: Ja, här kan jag se att det rent kausalt (á la bilmotorn) är så att vissa biologiska och kemiska processer fyller en funktion i det ekologiska systemet som sådan.

2A: Kan inte se något som indikerar på att det upplevda livet skulle bygga på någon extern idé eller plan.

2B: Kan inte se något som indikerar på att livet i termer av biokemiska processer eller ekologiskt system skulle bygga på någon extern idé eller plan.

Sist men inte minst kan jag väl nämna att jag personligen inte gör någon åtskillnad mellan "det upplevda livet" och "det biokemiska livet" då jag menar att de egentligen är ett och samma. Anledningen till att jag delar upp dem här är att ordet "liv" eller "livet" ofta används i olika i dessa sammanhang.

Jag kan väll tillägga att det även finns en mer pragmatisk variant av meningsfullhet som har sin motsats i en upplevd meningslöshet inför X där X t ex kan vara att utföra en viss syssla. Jag skulle nog, t ex uppleva det som meningslöst att tvätta bilen när det är snöslask ute, då den blir smutsig igen så fort jag kör ut från tvätthallen. Häri ligger då meningsfullheten i att blien är ren under en betydande tid saamt att det bidrar till att blien bevaras längre. Ett annat exempel kan vara att gå till affären och handla en kasse med mat för att slänga den direkt när man kommer ut ur butiken. Det framstår också som meningslöst om det inte går att motivera på något finurligt sätt á la att det är ett konstverk eller en demosnstration av nåogt etc. Med andra ord måste vissa saker värdesättas av oss mot bakgrund av något (ett visst kontext) i vilket det ges en mening. Utifrån detta exempel är det svårt att ge livet som sådan en driekt mening om det inte värderas av någon, men så fort det är någon som ser det som värdefullt och inte meningslöst så blir det då meningsfullt etc. Detta är nte några självklara saker utan tål att diskuteras etc.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Meningen med livet?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 19:14

"Livet är som en påse - tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något." - P Jansson

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Meningen med livet?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 21:20

På frågan Vad är meningen med livet? kan man svara ungefär som på frågan Tror du på Gud? för på den senare frågan kan man ställa motfrågorna Vad menar du med tro? Vad menar du med Gud? och med Tro på Gud? och så förlorar man sig i semantik. På den förra frågan kan man då motfråga Vad menar du med Mening? och med Livet? och med Meningen med livet? och så glider man iväg på semantikens surfbräda. Detta är ungefär den analytiske filosofens metod vilken inte sällan mynnar ut i konstaterandet att det rör sig om skenproblem, metafysiskt nonsens. "Bara språkliga utsagor kan ha mening, inte livet."

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Meningen med livet?

Inläggav SigurdV » 15 mar 2013 02:25

Hej fredde, Enastående välskrivet!

Det blir svårt för någon att toppa. Jag är inte säker på hur allvarlig Algotezza är när han pratar om "semantikens surfbräda" Vill han verkligen anklaga dej för semantisk surfning?
Gör du det Algot?
Pilatus bidrag är väl tanken att Gud inte behövs för att verkligheten ska ha mening...
Det skulle på nåt sätt ligga i generna. Kan du möjligen förtydliga hur du menar Pilatus?

Vi är nu kanske en kvartett...om alla deltagare orkar vara med att föra samtalet framåt?
Jag är sympatiskt inställd till Algots tanke att semantik kan vara ett sätt att föra en sofistisk diskussion...allt kan missbrukas som det finns så många exempel på.
Men det är väl egentligen bara dilettanter, charlataner och troll som sysslar med detta?
Nåt liknande har väl inte dykt upp här?

Hmmm... Aj fan! Det var illa:
Inte ett enda litet retsamt Troll? SUCK!
Hej alla fårskallar! Jag är Trollens Kejsare.
Jag har Semester just nu,
men jag bör missbruka Trollbristen
med en "liten" trollformel : x="x"

Nu är det bara att se om några fler seriösa tänkare vill uttrycka sina tankar om livets mening.
Det följande sammanfattar läget så här långt.
freddemalte skrev:
SigurdV skrev:Pilatus skrev: Meningen ligger som en kod i generna.

Algotezza skrev:

Hej Sigge

Jag kan väl bidra då ;-)

Här är en lite kort version av har jag skulle kunna tänka mig det hela. Detta betyder dock inte att det nödvändigtvis är så jag ser på saker.

Vems liv? Vilket sorts liv? Livet som ”fenomen” (dvs den subjektiva upplevelsen mellan den så kallade födelsen och den så kallade döden)? Livet sett som den biologiska processen i naturen (DNA, ekosystemet etc)?

Vilken mening? Mening som syfte med livet? Syfte i livet? Som funktion med livet? Som värde (för någon/ något) – dvs hur det värderas (om det värderas)?

Det synes mig finnas två tydliga tolkningar av mening vad avser "mening med livet". 1) mening som funktion (syfte) samt 2) mening i form av någon slags plan eller idé.

Om vi börjar med mening som funktion (syfte) kan det enbart läsas in i ett system (som ett mönster eller en kausal process). Om vi tar en bil som exempel så är meningen (syftet/funktionen) med motorn att omvandla energin i bensinmolekylerna till rörelseenergi för hela fordonet. Idén eller syftet med motorn är inte enbart framdrivandet av bilen som sådan, utan även en essens som står mot bakgrund av vad ett samhälle eller en civilisation kan ha för nytta av en bil etc.

Om vi då delar upp betydelsen av ordet liv i A och B där A avser livet som upplevelse (mitt liv, det jag har varit med om etc) samt B livet som biologiskt system / biokemiskt och ekologiskt system etc så får vi fyra olika frågor.

Finns det någon mening med livet:

1A: Fyller det upplevda livet någon funktion / har det något syfte?

1B: Fyller det ekologiska / Biologiska / Biokemiska livet någon funktion - har det något syfte?

2A: Finns det någon idé eller plan med det upplevda livet?

2B: Finns det någon idé eller plan med det ekologiska / Biokemiska / Biologiska livet?

Vidare vill jag påpeka att min syn på mening är att det måste finnas någon / något (intentionalt) som upplever eller anser att X har mening för att X ska ha mening när vi talar om mening som en idé eller plan. Om vi dock talar om mening som funktion / syfte räcker det med att det ingår i en kausal kedja, så i det sistnämnda fallet handlar det mer om huruvida kausala processer egentligen existerar eller inte. Låt oss för resonemangets skull anta det just nu.

Mitt svar blir då:

1A: Kan inte se något som indikerar på att det upplevda livet som sådant skulle fylla någon särskild funktion mer än att "upplevas av sig själv". Kan enbart se en form av intrinsikal mening med det upplevda livet i termer av "syfte i livet". Exempelvis att jag i mitt liv ser olika fenomen som meningsfulla.

1B: Ja, här kan jag se att det rent kausalt (á la bilmotorn) är så att vissa biologiska och kemiska processer fyller en funktion i det ekologiska systemet som sådan.

2A: Kan inte se något som indikerar på att det upplevda livet skulle bygga på någon extern idé eller plan.

2B: Kan inte se något som indikerar på att livet i termer av biokemiska processer eller ekologiskt system skulle bygga på någon extern idé eller plan.

Sist men inte minst kan jag väl nämna att jag personligen inte gör någon åtskillnad mellan "det upplevda livet" och "det biokemiska livet" då jag menar att de egentligen är ett och samma. Anledningen till att jag delar upp dem här är att ordet "liv" eller "livet" ofta används i olika i dessa sammanhang.

Jag kan väll tillägga att det även finns en mer pragmatisk variant av meningsfullhet som har sin motsats i en upplevd meningslöshet inför X där X t ex kan vara att utföra en viss syssla. Jag skulle nog, t ex uppleva det som meningslöst att tvätta bilen när det är snöslask ute, då den blir smutsig igen så fort jag kör ut från tvätthallen. Häri ligger då meningsfullheten i att blien är ren under en betydande tid saamt att det bidrar till att blien bevaras längre. Ett annat exempel kan vara att gå till affären och handla en kasse med mat för att slänga den direkt när man kommer ut ur butiken. Det framstår också som meningslöst om det inte går att motivera på något finurligt sätt á la att det är ett konstverk eller en demosnstration av nåogt etc. Med andra ord måste vissa saker värdesättas av oss mot bakgrund av något (ett visst kontext) i vilket det ges en mening. Utifrån detta exempel är det svårt att ge livet som sådan en driekt mening om det inte värderas av någon, men så fort det är någon som ser det som värdefullt och inte meningslöst så blir det då meningsfullt etc. Detta är nte några självklara saker utan tål att diskuteras etc.

Hälsar Fredrik

Återgå till "Tankar och känslor"