Medvetandet, en transformerad illusion ?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 mar 2013 12:51

Illusionen skrev:
Anders skrev:Kan du göra en sammanfattning av ditt första inlägg, Illusionen?

Då jag skummade kom jag att tänka på Leibnitz nomader, men det var då jag skummade.

Hej Anders!

Kanske jag missförstod dig, är det något i stil med följande koncentrat du önskar ?
Punkterna skall uppfattas som min personliga åsikt, och inget annat.

1 Antag att universum består av en abstrakt grundstruktur, G, skild från våra dimensioner.
2 Vår förnimbara verklighet med dess punktreferens och koordinater skiljer sig från G:s ”multireferens”.
3 G:s ”multireferens” beskriver jag som dubbelreferens-princip, DRP.
4 En konsekvens av DRP är att atomens vxv-värde (dess betydelse för förnimmelsen) ej är ”statisk”.
5 Referensskillnaden får en spegling till följd, mellan atomens INTERNA och EXTERNA strukturer.
6 Allt i vår ”verklighet” emanerar från kombinationer av olika strukturprojektioner av G.
7 Tilldela grundstrukturen en balanserad ”G-densitet” = ”normerad densitet”.
8 Kommunikationen/växelverkan i universum sker via G.
9 Vårt medvetande har en ”egen-struktur”, varigenom jaget ”sätter sin egen referens” (i centrum).
10 Medvetandet förnimmer ej sin egenstruktur, vilket benämns maskeringsprincip, MP.
11 Maskerad struktur finns logiskt som imaginär, i överensstämmelse med matematikens regelverk.
12 MP medför ”förskjutningseffekt” i G, i form av densitetsvariation = ”ej normerad” densitet.
13 Det är denna förskjutningseffekt som bl a ger upphov till de elektromagnetiska fälten och Eulers ekv.
14 NORMERAT: Den balanserad G-värde-densitet som ingår i universell växelverkan.
15 FENOMEN: Differens/relation mellan NORMERAD och EJ NORMERAD ”G-densitet”.
16 FÖRNIMMELSE: f(ej normerad ”G-densitet”).
Beroende av hur definitionerna utformas kan pkt 15 t ex resultera i,
17 VÄG: funktion av diff-relation mellan +G och −1/G
18 TID: funktion av diff-relation mellan −G och +1/G
19 KRAFT: funktion av diff-relation mellan ± jG och ±1/jG

Det är viktigt att förstå att det inte är G vi förnimmer, utan avvikelser från G:s normerade värde.
Ibland får jag känslan av att även G är fiktiv till sin natur.
Avvikelserna förekommer inte universellt utan de är en självgenererad effekt av vår egenstruktur.
När man börjar förstå dessa, i grunden enkla samband, inser man att universum är något helt annorlunda än det medvetandet vill få oss att tro.

Hälsar
Illusionen

Just det menade jag, och din sammanfattning var behaglig. Enorma textmassor avskräcker enbart med sin volym.

Fortfarande ser jag mycket Leibnitz i det du skriver, med troliga världar, punktreferenserna/nomaderna, sen det här med egenreferensen är väl alla storfilosofers huvudnummer. Sen tror jag Leibnitz skulle tilltalas av det matematiska sambandet mellan förnimmelse och verklig värld.

Riktigt hur förskjutnginseffekt och von Euler hänger ihop kan jag inte säga, minns inte von Eulers ekvationer, många decennier sen jag kom i kontakt med dem. Beskriver inte de elektriska fält? Hur hänger det ihop med skillnaden mellan upplevd och verklig verklighet? (Antar att svaret kan vara "läs trådstarten" :/ Men kortfattat?) Vet att Einstein just fascinerades av skillnaden mellan fältgrejer och Newton.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 mar 2013 11:48

Illusionen skrev:
Algotezza skrev:Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap, som du, Illusionen Bengt, refererar till, var min lärare i metalogik och matematikens filosofi när jag läste filosofi i Lund på 70-talet. Jag har brevväxlat med honom om begreppen tid och medvetande under årens lopp och läst de flesta av hans böcker. Han menar, om jag tolkat honom rätt, att medvetandet och jaget/jagkänslan är ett emanensfenomen som emanerar ur den fysiska kroppens processer, eftersom dessa innebär en tillräckligt komplex struktur för att jag/jagkänsla och medvetande/självmedvetande ska uppkomma. När det gäller tid menar han, enligt vad jag erfarit via mailkontakt med honom, att det är fysikens definition som gäller, "tid är det vi mäter med klockor". Jag skrev och undrade om man inte kunde definiera tid som "den faktor som möjliggör rörelse i ett 3D-rum" och då svarade han att det kunde fungera som definition i en vardaglig kontext.

Angående ditt inledande inlägg på denna tråd, Illusionen Bengt, ser jag det som ett teknikaliserat och mystifierande sätt att uttrycka sig som inte direkt förklarar något. Jag undrar också vad slags empiri du kan stödja dina resonemang på.

Jag får intryck att din förkortning G står för Gud och att syftet är att lägga fram ett gudsbevis på ett något kryptiskt sätt. Men jag kan ju ha fel.

/Algotezza

Illusionens text i blått, min i grönt.

Låt mig först citera det jag skriver inledningsvis i mitt koncept, ”Exempel, på sådana obesvarade fundamentala frågor och/eller definitioner är,

- VAD ÄR TID ?

Då vi lever i tiden och upplever tidsbundet via våra sinnen och då våra medvetandeprocesser alla är tidsbundna, ser jag det som en omöjlighet att ge ett slutgiltigt svar på denna fråga. Det blir mest bara spekulationer som är svåra att verifiera med sinnen och förnuft som är tidsbundna. Den ena synen på tiden duger därmed lika bra som en annan och vi får i stället fråga oss vad syftet och kontexten i det enskilda fallet är att beskriva tiden på det ena eller andra sättet. Dvs. vad vinner man på att definiera den si eller så?

- VAD ÄR KRAFT ?

Samma sak här. Vi definierar kraft som det som passar våra syften och vår kontext. Ett abstrakt svar kan vara: förmåga till förändring.

- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ?

Vi förnimmer det som våra inre och yttre sinnen förmedlar till vårt medvetande. Yttre sinnen, såsom de vanliga fem, är inriktade på omvärldens processer, inre förmågor, såsom förmåga till självmedvetande, att fantisera, minnas, är inriktade på medvetandets processer.

- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS ?

En intressantare fråga är relationen mellan vårt förnimmande och jaget, där jaget kan ses som en fast punkt vi måste ta med i beräkningen för att förstå innehållet i det vi förnimmer - jaget som förnimmandets referenspunkt och den faktor som hyser de avsikter som styr både vad vi gör och vad vi förnimmer, vad vi fokuserar på i våra upplevandeprocesser.

Slut för idag - får bli mer en annan dag! Nu ska jag laga påsklunch!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 30 mar 2013 14:48

Jag uppfattar världen som att allt har sin ordningsföljd. Våra hjärnor fungerar så att den förhåller sig/kropp på ett sådant sätt att överlevnad och fortplantning sker. Bättre att tala om händelser. Händelserna står i förhållande till varandra. Händelserna orsakar eller kan man säga följs av andra händelser. Att förstå detta är=Iq=teori om naturen=idé. Detta är en av hjärnans uppgifter. De andra är registreringen av omvärlden vilket sker med känslor ögon och öron. Är känslorna målet, värderingen, resultatet av kroppens rörelser så innebär det överlevnad och fortplantning.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 30 mar 2013 16:42

freddemalte skrev:
förstår mig själv skrev:Ta tex en känsla. Är den=de mollekylreaktioner som sker i hjärnan? [...]
Det verkar åtminstone inte vara någon som haft några känslor utan en hjärna. Eller finns det några sådana exempel?

Hälsar Fredrik

Det är svårt att säga vi är funtade för att överleva och fortplanta oss. En känsla kan varje gång motsvaras av aktivitet i hjärnan. Alla sinnen är förenliga. Vi registrerar en händelse med fler sinnen samtidigt. Om dina ögon ser din hand närma sig den glödheta plattan måste det ske en förändring av känsloamplituden så att den blir förenlig med ögonen. Slår du en handflata i bordet hårt känner du inte smärta innan ögonen registrerat att handen nuddar bordet. Och inget ljud innan du ser osv. Således kan vi inte finna en känsla utan att se reaktioner i hjärnan. Det kan enligt min mening vara fullt möjligt att känslor existerar utan en reaktion i en hjärna. Detta ligger utanför vår fattningsförmåga. Detta skulle innebära trolleri och fantasi och att frångå sina sinnen.

Illusionen

Inläggav Illusionen » 30 mar 2013 22:04

förstår mig själv skrev:Ta tex en känsla. Är den=de mollekylreaktioner som sker i hjärnan? Är känslan en annan observation/registrering av naturen. Att en händelse kan registreras med flera stationer, med andra enheter än SI enheter? Vad anser illusionen om detta?

Hej "förstår mig själv"!

Min syn på universum är i vissa avseenden så avvikande från vad som är den etablerade uppfattningen, att jag av det skälet helst undviker vissa frågor. Din fråga är mycket intressant, men p g a alla dess bottnar, även svår och komplex. Jag är även tveksam till om jag har rätt kompetens, då frågan sannolikt hör hemma utanför den fältteori jag använder mig av. Frågan tillhör därför den kategorin av frågor som jag tillsvidare vill avvakta med att försöka besvara, av ren självbevarelsedrift.

Hälsar
Illusionen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 30 mar 2013 22:48

Fortsätt med det du gör. Brinn för det. Sälj in det du vet på rätt sätt.

Illusionen

Inläggav Illusionen » 31 mar 2013 15:50

förstår mig själv skrev:Fortsätt med det du gör. Brinn för det. Sälj in det du vet på rätt sätt.

Hej ”förstår mig själv”!

Tack för trevlig kommentar.

När jag skriver är det ofta i bestämd form som om jag visste, men glöm inte att min grunduppfattning är att INGEN förstår universum på ett djupare plan. Min erfarenhet så här långt är att det för varje dörr som öppnas, finns två nya, bakom vilka vi inte känner till vad som döljer sig. Det är någon form av kombinerad känsla av nyfikenhet, ödmjukhet och fascination som infinner sig. Det jag skriver ska därför enbart betraktas som mina personliga FÖRSLAG till svar på aktuella frågor.

Jag fick intrycket av att du är intresserad av det jag skriver, så jag vill uppmärksamma dig på den viktiga principiella skillnaden mellan atomärt och universellt perspektiv, som har betydelse för förståelsen av vårt medvetande. Tänk dig följande liknelse. Du/jaget liknas vid en cirkulär flexibel gummiflotte som ligger stilla mitt ute på ett lugnt hav. Vattnet runt dig/flotten är då stillastående (statiskt) i relation till dig. Antag sedan att du/flotten ändrar storlek (t ex pumpas upp eller att luften släpps ut) så ändras din/flottens skala/skalfaktor. Du märker dock inte att skalfaktorn ändras, (= maskeringsprincipen, MP) för det är du som ÄR skalfaktorn. När din skalfaktor ändras upplever du att vattnet runt dig/flotten rör sig mot eller från dig (dynamiskt). Ljusets och de elektromagnetiska fältens hastighet, c, representerar effekten av en sådan här beskriven ändrad skalfaktor, enligt mitt synsätt.
C är alltså INTE en hastighet i egentlig mening, utan en effekt av atomens universella skalfaktorförändring (Skalfaktor är synonymt med ”G-densitet”).

En viktig skillnad mellan det jag benämner ”atomärt” resp ”universellt” perspektiv är alltså att det atomära perspektivet EJ märker/känner sin egen skalfaktorförändring till skillnad från det universella perspektivet. Lorentz-transformationen tar t ex EJ hänsyn till observatörens skalfaktorförändring, och därigenom ges utrymme för att feltolka relativitetsteorin.

Du ska även betrakta universum i sin helhet som ett dynamiskt skalfaktorfenomen.
Balanskriteriet DELTA återspeglar universum.
DELTAS olika projektioner är alltså ”förankrade” i universum (”svänghjulet”).
Allt detta jag beskriver har betydelse för vårt medvetande inkl de känslor vi har.

Hälsar
Illusionen

Illusionen

Inläggav Illusionen » 31 mar 2013 20:35

Fortfarande ser jag mycket Leibnitz i det du skriver, med troliga världar, punktreferenserna/nomaderna, sen det här med egenreferensen är väl alla storfilosofers huvudnummer. Sen tror jag Leibnitz skulle tilltalas av det matematiska sambandet mellan förnimmelse och verklig värld.

Riktigt hur förskjutnginseffekt och von Euler hänger ihop kan jag inte säga, minns inte von Eulers ekvationer, många decennier sen jag kom i kontakt med dem. Beskriver inte de elektriska fält? Hur hänger det ihop med skillnaden mellan upplevd och verklig verklighet? (Antar att svaret kan vara "läs trådstarten" :/ Men kortfattat?) Vet att Einstein just fascinerades av skillnaden mellan fältgrejer och Newton.[/quote]

Hej Anders!

Mitt senaste svar till ”förstår mig själv” i dag, beskriver något förenklat skillnaden mellan upplevd och verklig verklighet.

Jag borde kanske informera dig om att jag inte har någon formell utbildning inom filosofi. När du nämner namn som Leibnitz säger det därför inte mig så mycket.
Skälet till att jag skriver på detta forum är att jag som pensionär fått tid att intressera mig för mer filosofiska frågor. I princip är jag självlärd.
Jag gick inte ens i någon skola efter realskolan, utan läste på egen hand på kvällarna in det som krävdes för att gå upp och tentera och avlägga en ingenjörsexamen .
På dagarna byggde jag de första yrkesverksamma åren båtar tillsammans med min far, så du ska nog se mig som en genuin hantverkare i första hand.
Rätt rolig/unik kombination, båtbyggare - ingenjör - filosofi, eller hur ?

Hälsar
Bengt / Illusionen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 31 mar 2013 22:57

Kan inte säga att jag på djupet förstår dig(ännu!:). Dock vet jag att du har helt rätt i att ingen förstår universum på djupet. På något sätt känns det som om du har något viktigt att säga

Forgiatura

Inläggav Forgiatura » 01 apr 2013 08:19

Jag tycker som förstår mig själv att du försöker dig på något viktigt här. Du behöver nog få utrymme att förenkla och förklara mer, då det du skriver är väldigt svårtillgängligt. Jag dyker därför ner på en detalj du skrev:

Det förefaller även vara helt okänt vad som utgör REFERENS för medvetandets processer, och hur detta berör "jaget".

Kan du beskriva vad du menar med behovet av denna referens på nytt?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 apr 2013 12:20

Anders skrev:
Illusionen skrev:Fortfarande ser jag mycket Leibnitz i det du skriver, med troliga världar, punktreferenserna/nomaderna, sen det här med egenreferensen är väl alla storfilosofers huvudnummer. Sen tror jag Leibnitz skulle tilltalas av det matematiska sambandet mellan förnimmelse och verklig värld.

Riktigt hur förskjutnginseffekt och von Euler hänger ihop kan jag inte säga, minns inte von Eulers ekvationer, många decennier sen jag kom i kontakt med dem. Beskriver inte de elektriska fält? Hur hänger det ihop med skillnaden mellan upplevd och verklig verklighet? (Antar att svaret kan vara "läs trådstarten" :/ Men kortfattat?) Vet att Einstein just fascinerades av skillnaden mellan fältgrejer och Newton.

Hej Anders!

Mitt senaste svar till ”förstår mig själv” i dag, beskriver något förenklat skillnaden mellan upplevd och verklig verklighet.

Jag borde kanske informera dig om att jag inte har någon formell utbildning inom filosofi. När du nämner namn som Leibnitz säger det därför inte mig så mycket.
Skälet till att jag skriver på detta forum är att jag som pensionär fått tid att intressera mig för mer filosofiska frågor. I princip är jag självlärd.
Jag gick inte ens i någon skola efter realskolan, utan läste på egen hand på kvällarna in det som krävdes för att gå upp och tentera och avlägga en ingenjörsexamen .
På dagarna byggde jag de första yrkesverksamma åren båtar tillsammans med min far, så du ska nog se mig som en genuin hantverkare i första hand.
Rätt rolig/unik kombination, båtbyggare - ingenjör - filosofi, eller hur ?

Hälsar
Bengt / Illusionen

Välkommen i klubben! Ingenjör jag med. Dock ett eller två decennier kvar till pension. Ang Leibnitz, googla på "workingklass0 youtube leibnitz" så får du en skön sammanfattning. Kanske du känner igen dig?
Kan du säga nåt om Von Euler?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Illusionen

Inläggav Illusionen » 01 apr 2013 16:32

Hej Anders &Forgiaturas !

För att kunna besvara Forgiaturas fråga krävs ant följande som grund. Texten är samtidigt ett svar på Anders fråga ang Eulers plats i sammanhanget.
Mitt förslag är att ni läser detta först, och under tiden funderar jag på hur jag ska förklara motivet på ett begripligt sätt.
Det är inte helt lätt vare sig att beskriva och/eller förstå. Det mest troliga är att man måste förstå föreliggande text för att ha rätt grund, och därifrån komma vidare.
När man förstår, är det lättare att senare förstå dynamiken i balanskriteriets reproduktionsriktningar. Det är här som motivet till medvetandets REFERENS sedan kan skönjas.

I ett tidigare inlägg skriver jag citat, ”Trots sin enkelhet och renhet besitter fälten likväl den ofattbara kapacitet och förmåga som krävs för att skapa och forma vår värld !”
Min personliga uppfattning är att det sannolikt inte är möjligt att finna en fundamental ”mekanism”, här benämnd M, som kan göra anspråk på att atomärt efterlikna denna ofattbara förmåga. Jag vill ändå redogöra för några tankar kring detta. Efter att ha begrundat problemställningen, var min första slutsats att ju mer komplicerad M väljs desto mer begränsad blir M:s kapacitet och förmåga. Det förefaller alltså som den ”standardmodell” som tillämpas inom fysiken ej uppfyller de krav på enkelhet som borde bli en följd av nämnda slutsats. Standardmodellen med dess elementarpartiklar är helt enkelt för komplicerad, för att den ska uppfylla ställda kapacitetskrav. Målsättningen blev därför att söka en basal mekanism, M, som är extremt enkel.
Den ”mekanism”, M, som efter div funderande kom att utkristallisera sig hade formen av en ”böj”. Små segment av böjen kan spaltas upp i komposanter, orienterade 90 grader relativt varandra. Om vi här tänker oss att varje del av en struktur ”återkopplar” till sig själv, inses att den linjära strukturen återkopplar symmetriskt, medan den böjda strukturen återkopplar asymmetriskt. Detta kan uttryckas som att den linjära strukturen är ”neutral = balanserad” medan den cirkulära strukturen är ”aktiv = obalanserad”.
Låter vi M omfatta 90 grader får M även, för kommunikation-växelverkanfunktion, viktiga avgränsade projektionsegenskaper. Sammanfattat har vi då försett M med de basala egenskaper vi eftersträvar. En struktur som kan formas sluten t ex cirkulär och/eller sfärisk, via M, kan då ses som ett överordnat balanserat komplex av obalanssegment.
Det balanskriterie, DELTA, jag beskriver och använder mig av, har sin grund i detta resonemang. DELTA använder jag mig sedan av för att förklara merparten av fysiken och dess s k paradoxer. Sammanfattat kliver jag ned några steg på min ”resonemangsstege” och ersätter standardmodellen med en extremt enkel ”kvadrant-böj” (”90-graders-böj”), M, som jag kombinerar till ett DELTA.

Balanskriteriet DELTA, ΔØ, beskriver obalanser i G, där obalans innefattar avvikelse. Avvikelse kan här förenklat ses som skillnaden mellan det linjära och böjda. Små segment av böjen/kurvan kan enligt ovan, spaltas upp i komposanter, orienterade 90 grader relativt varandra. DELTA innefattar cirkulär form och kan då betraktas som sammansatt av ett antal M-segment. Om vi här tänker oss att varje del av en struktur ”återkopplar” till sig själv, inses att den linjära strukturen återkopplar symmetriskt, medan den böjda strukturen återkopplar asymmetriskt. Detta kan uttryckas som att den linjära strukturen är ”neutral = balanserad” medan den cirkulära strukturen är ”aktiv = obalanserad”.
En struktur som kan formas sluten t ex cirkulär och/eller sfärisk, kan då ses som ett överordnat balanserat komplex av obalanssegment enligt ovan. Balanskriteriet DELTA innefattar sfäriska strukturer, där ytan är böjd och aktiv, och således i ”obalans”, medan radierna är linjära och neutrala, och därigenom i ”balans”. Balanskriteriet ΔØ kan med detta synsätt betraktas som en modell beskrivande strukturfördelningen linjärt - cirkulärt i G. För att även inkludera balansering av REELLT och IMAGINÄRT utökas ΔØ till ett dubbelt DELTA. Det är här Eulers formel kommer in i bilden. Eulers formel beskriver matematiskt sambandet mellan reellt och imaginärt. Personligen betraktar jag Eulers formel som en indirekt verifiering av grundtillståndet G.

För att beskriva den matematiska bakgrunden till DELTA återvänder vi därför till kapitel 4, Några matematiska samband, och knyter an till Eulers formel.
För att beskriva DELTA räcker det inte med att tillämpa Eulers formel i dess grundvariant, utan vi behöver utöka exponenten x till att kunna betraktas som KOMPLEX.
Ersätts z med ett reellt tal x, så erhålls, e^jx = cos x + jsin x
Notera att z är ett komplext tal, och att e^jz = cos z + jsin z därigenom täcker ett generellt samband.
Det GENERELLA sambandet är viktigt, då det balanskriterie konceptet använder sig av förutsätter att z kan vara komplext. Det komplexa får till följd att det är möjligt att överordnat skalärt balansera reellt och imaginärt, så som konceptet beskriver. Eulers formel ska därför inte ses som ett isolerat samband, utan ska betraktas som ett delsamband.
Notera gärna att symbolen ”j” definieras, j = √−1 = ±j, normerat/viktat. Polariteten, ±, refererar till komplexa balanserade tänjningsfenomen, vilka beskrivs längre fram i texten.

Om vi utgår från sambandet, e^jx = cos x + jsin x, och ersätter det reella uttrycket x med de komplexa, x = Re(x + jy) och y = Im(x + jy) har vi infört en skalär
REELL-IMAGINÄR-dynamik i resonemanget.
Även detta har sin grund i Maskeringsprincipen, MP, vilket visar på behovet av att känna till svaret, på de inledningsvis ställda fundamentala frågorna.
Det är viktigt att förstå att när x ersätts med (x + jy) får det ursprungliga sambandet en utökad och ändrad innebörd. Det är denna utökning som ligger till grund för att beloppet /e^jx/ erhålls som, √ cos^2 x + sin^2 x = ± 1 Polaritetsväxlingen är m a o en följd av att x ges komplex innebörd. En ytterligare konsekvens är att ΔØ får karaktär av abstrakt sfär, samt ändrade skalfaktorer, SKF.

Begrundar man detta inses att den komplexa exponenten till symbolen/basen ”e” öppnar för definition av EXISTENS begreppet. Symbolen/basen ”e” representerar enligt konceptet den ”balansmängdrelation” som kännetecknar reellt – imaginärt. Existensens krav på avvikelse-kriteriet tillgodoses p g a den komplexa exponentens imaginära innehåll. Existens förutsätter mot denna bakgrund, enligt föreliggande koncept, alltså ”förekomst” av något som har karaktär av abstrakt meta-fysiskt fenomen.
Frågan som infinner sig är då om det jag beskriver faller under kategorin meta-fysiskt fenomen ?
Svaret är troligen nej, då MASKERINGEN via MP, m a o vårt eget medvetande, är upphovet !

Utifrån ovanstående resonemang inför vi sedan variabeln, t, representerande vår verklighets förnimmelse av fenomenet TID, och inför ”vinkelfrekvensbegreppet” ωt, och kan utifrån detta sedan formulera det viktiga sambandet,

Re (e^jωt) = Re (cos ωt + j sin ωt) = cos ωt ( cos ωt)
Im (e^jωt) = Im (cos ωt + j sin ωt) = sin ωt (j sin ωt)

Variabeln ”t” symboliserar enligt konceptet alltså en dynamisk ”vinkelvariabel”/”ROT-variabel”.
Det som är fascinerande med denna dynamiska variabel är att den har förmåga att skifta reellt och imaginärt.
Detta kan uttryckas som att tiden, t, ”roterar” balanskriteriet, DELTA, ∆.
Förenklat kan man säga att ∆-rotationen, alltså vårt tidsfenomen, ”parerar” reproduktionsobalans genom att ändra ”storlek/skala”. Fenomenet tid får därigenom sin meta-fysiska karaktär. Vårt ”rum” får även det sin förklaring via ∆-rotationen.

En viktig mekanism i definitionen av fenomenet TID har därmed erhållit en principiell och logisk förklaring, via ett i viss mening meta-fysiskt fenomen, som medvetandet är delaktig i.

Hälsar
Illusionen

PS Jag är ledsen, men klarar inte av att förklara detta enklare.
Jag tyckte om Zokrates sätt att beskriva det jag benämner G, han skulle nog klara av att beskriva ovanstående på ett enklare och filosofiskt bättre sätt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 apr 2013 17:21

Illusionen skrev:PS Jag är ledsen, men klarar inte av att förklara detta enklare.

Vad är det du har förklarat?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 apr 2013 17:50

Förklara bättre, tror inte att det handlar om vilket svar som är bäst utan endast om det svar som synes
rimligast, rimligt är att anta att vissa frågor även inte kan besvaras korrekt, utan att man får nöja sig
med antaganden, vi har en förmåga att begränsa oss till en logik som här inte kan prövas.

Tid är rörelse, för att ha en rörelse krävs det ett rum, det som rör sig är våglängder, för att förstå
rörelsen fullt ut så måste vi förstå gravitation då den kröker begränsar, rummet, vad är gravitation?

Gravitation är tomrummets sammandragning, fylls tomrummet med partiklar ökar gravitationen i
tomrummet då tomrummet får mindre plats att verka på, det är alltså skenbart så att partiklarna
ökar gravitationen, då det i själva verket i egentlig mening bara är en och samma urkraft :) fast komprimerad.

Utanför rummet finns ytterligare en form av tomrum bestående av rum som ännu ej har fyllts upp, detta
rummet har i sin tur en dragande effekt på allt som finns i vårt synbara universum, förmodligen
i sig den största orsaken till universums fortsatta expansion. I teorin att det ej vore så, skulle
expansionen avta och universums inre gravitation skapa en sammandragning tillbaka mot sitt
initiala läge, då detta ej sker är det rimligare att anta att det finns en större dragande kraft,
alltså en yttre gravitation, men då denna ej innehåller fasta partiklar är kraften skenbart mindre, knappt mätbar,
än den gravitation som finnes inom universum, trots det är den sammanlagda dragningseffekten totalt större än
all inre gravitation inom universum som finns bunden via partiklar. ( Skillnad mellan inre och yttre universum)

Tid är skillnaden mellan en partikels position mot en annan position, tid är beroende på vad som mäts
samt hur man mäter, ingen position är absolut statisk men därmed förefaller tid endast gå åt ett håll,
dvs mot ett atomärt sönderfall förr eller senare.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 apr 2013 18:16

Zokrates skrev:Gravitation är tomrummets sammandragning, fylls tomrummet med partiklar ökar gravitationen i
tomrummet då tomrummet får mindre plats att verka på, det är alltså skenbart så att partiklarna
ökar gravitationen, då det i själva verket i egentlig mening bara är en och samma urkraft :) fast komprimerad.
Om en planet inverkar med en viss kraft på omgivningen, och om planeten börjar dras mot en stjärna, medför det då att dragningskraften från planeten blir större i motsatt riktning? Man kan tänka sig att det sitter en magnet på ett kylskåp och att man fäster ytterligare magnet på magneten, har man då större chans att lyckas få loss den första magneten från kylskåpet om man rycker fort.

Återgå till "Filosofi"