Den här Törngren är ingen jag känner igen, träffade på en äldre psykologilärare på universitetsnivå för en stund sedan. Han visste inte heller vem det var. Så det är ju spännande att du lär oss nåt nytt
Jag vet inte riktigt varför du hänvisar till Sjöbring. Eller jo, influenser förstås, men det är ju inte så att man kan legitimera vad man håller på med för att det har influerats av ett känt namn. Det är ju ungefär som luftarianerna http://sv.wikipedia.org/wiki/Lufterian skulle yrka på vetenskaplighet för att någon har gjort vetenskapliga forskningar kring luft och kommit på en kemisk fördelning.
Jag tycker inte att det är konstruktivt att försöka sortera bra respektive dåliga människor baserat på subjektiva uppfattningar. Visserligen levde den där Törngren i en tid präglad av rasbiologi osv. så det är ju begripligt att det kan bli så. Jag blev nyfiken så jag googlade på honom. Det här var det första sökresultatet jag fick fram:"1940 publicerade den svenske psykiatern Per Henrik Törngren en avhandling
som han kom att kalla ”Moralsjukdomen”. I den hävdade han att det
mänskliga samvetet var en sjukdom, och att det s.k. överjaget, som han
ansåg befinna sig i de främre loberna, borde avskiljas resten av hjärnan. Under
ett årtionde därefter lobotomerades merparten av Skandinaviens över 10
000 patienter." http://www.kmr.nu/lobotomi.pdf