Varför mår man dåligt?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 17 jun 2015 16:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men var går egentligen gränsen mellan kropp och själ?

Kanske skall man först fråga sig om det finns sådan gräns innan man ställer fråga var den i så fall skall dras.

Kanske går gränsen mellan vad vi kan tänka oss fram till och vad vi inte kan tänka oss fram till?

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Av psykiska problem kan man må riktigt fysiskt dåligt men om man äter rätt medicin så mår man bättre, eller?

Främst har psykofarmaka mildrande effekt på psykiatriska tillstånd. Läkemedel kan inte i sig bota sjukdomen.

Jag anser nog att läkemedel kan bota sjukdomen, men man kanske har ett fortsatt behov av medicin. Utan symptom har man väl ingen sjukdom?

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Av dåligt hjärta blir konditionen svag men går det inte att anpassa sin livsföring efter det?

Det finns olika hjälpmedel, t ex pacemaker. Övervikt kan man relativt enkelt göra någonting åt. Även konditionen kan förbättras om man rör sig litet mer, t ex promenerar.

Ja, det finns mycket positiv man kan göra, sen ska man nog inte oroa sig för mycket.

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag medger att man ofta har problem som man inte ser någon lösning på, men det måste väl finnas en?

De flesta problem kan analyseras. Det kan hjälpa att göra anteckningar, en slags dagbok. Kan man ringa in vad slags situationer man har svårt att klara, så har man kommit en bit på vägen. Hur man skall gå vidare kan man alltid diskutera med någon, få psykologisk rådgivning t ex.

Utveckling går långsamt!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 17 jun 2015 18:10

klorofyll skrev:Kanske går gränsen mellan vad vi kan tänka oss fram till och vad vi inte kan tänka oss fram till?

Ja visst, men då talar vi snarare om kunskapens gräns än om det existerar en gräns mellan kropp och själ
klorofyll skrev:Jag anser nog att läkemedel kan bota sjukdomen, men man kanske har ett fortsatt behov av medicin. Utan symptom har man väl ingen sjukdom?

Ja, så kan man säkert resonera, alternativt kan man säga att allt finns kvar under ytan. Men symptomfriheten är förstås att föredra.
klorofyll skrev:Utveckling går långsamt!

Även med myrsteg kommer man framåt. Måste vi vara otåliga och ha bråttom?
Moderator

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 21 jun 2015 14:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Utveckling går långsamt!

Även med myrsteg kommer man framåt. Måste vi vara otåliga och ha bråttom?

Nej jag tror inte det.
Man kanske har arbetat hårt. Behöver ta det lugnt. Tänka först och främst.
Men det är roligt att arbete ger frukt. Det borde vara mer inpräntat i människor.
Men man ska nog inte sträva efter status. Belöningar.

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 06 sep 2015 16:15

Tror att jag främst mår dåligt för att jag tänker för mycket, bryr mig för mycket, slappnar av för lite, jag känner redan att jag mår bättre av denna tanke. Någon annan som har orsaker till illamående som man kan få del av?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Varför mår man dåligt?

Inläggav Anders » 06 sep 2015 21:59

Man kan väl skriva en telefonkatalog full av skäl varför man mår dåligt. Men var för man i grunden mår dåligt, det är väl en signal till "kontrolljaget" att nåt är vajsing ?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför mår man dåligt?

Inläggav Pilatus » 07 sep 2015 07:45

Anders skrev:Man kan väl skriva en telefonkatalog full av skäl varför man mår dåligt.

En inkörsport till att förstå "varför vi mår dåligt" är Alfred Adler som förklarade neurotiska störningar i ljuset av kompensation för mindervärdeskomplex, vilket tar sig uttryck i orealistiska mål. Kanske står han inte så högt i kurs i dag, men man får nog försöka se förbi sådant och läsa något av Adler för att förstå hans idé. Adler är en sympatisk man och trevlig att läsa, men det är bra längesedan jag läste något nu av honom. (Jung tycker jag däremot inte alls om. Då är det bättre att läsa Freud.)
Moderator

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 07 sep 2015 16:39

Anders skrev:Man kan väl skriva en telefonkatalog full av skäl varför man mår dåligt. Men var för man i grunden mår dåligt, det är väl en signal till "kontrolljaget" att nåt är vajsing ?

Mycket sant, vissa menar och jag tror det är sant, att man inte bör försöka bortförklara signaler, utan tyda dem och finna en orsak hos sig själv. Vissa menar t.o.m. att självbegrundan aldrig leder till att man ser sig själv som orsak till moralisk skuld.

klorofyll

Varför mår man dåligt?

Inläggav klorofyll » 07 sep 2015 16:43

Pilatus skrev:En inkörsport till att förstå "varför vi mår dåligt" är Alfred Adler som förklarade neurotiska störningar i ljuset av kompensation för mindervärdeskomplex, vilket tar sig uttryck i orealistiska mål.

God tanke, de kan vara lätt att hos andra se det där orealistiska, det är nog nyttigt att också vara mer kritisk mot sig själv i sina strävanden. Det var mycket lustigt, jag skall alltid i fortsättningen försöka se orsaken till att jag har ett visst mål.

Återgå till "Filosofi"