ROTEN till alla nuvarande samhällsproblem enligt mig

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

ROTEN till alla nuvarande samhällsproblem enligt mig

Inläggav PopJimmy » 27 jun 2006 12:32

(jag får för det första, be om ursäkt för att detta inlägg är så jävla kladdigt, men det går inte att hjälpas. Jag är en kreativ tänkare och jag har för tillfället inte tiden och orken att renskriva detta inlägg, så du får försöka ta det som det är. Läs bara på, så tror jag att några intressanta poänger kommer lyftas fram. Jag orkar kanske, någon dag, kanske själv, eller med eran hjälp, kunna destilera mina kärnaargument, men just nu skiter jag i det.)

Okej, jag hade egentligen skrivit ett inlägg för att svara på Kalles (Kallekula) inlägg i tråden http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... highlight=
;

Men pånågot sätt så tyckte jag att jag lagt ner FÖR mycket tid på inlägget för att det ska ligga och skräpa lite osynligt i mitten av någon annan tråd.

Jag tycker ärligt talat att ämnet är så viktigt och att jag skrivit för mycket i detta inlägg för att bara vara en kommentar till en annan tråd.

Vill du ha mer insikt i bakgrunden till detta inlägg, föreslår jag att du går in på tråden (En intressant artikel. Global kapitalism kan omöjligt fun..) som jag i början av inlägget, länkat till.

Men för att göra en kortfattad resume av tråden, så att jag postade en länkt till en blogartikel där skribenten kritiserade kapitalism. Kalle kom efter det och sa att artikeln var tråkig i förhållande till alla andra bloginlägg han läst, men kunde efter det inte ge exempel på mer intressanta inlägg.

Vidare ville Kalle att jag skulle komma med "mätbara bevis" på hur samhällsutvecklingen sett ut. Jag är noga med att poängtera att jag inte vill härleda kvalitet genom kvantiet, som Kalle alltså försöker, utan jag vill utgå ifrån kvalitet, och arbeta mot större kvalitet, bl.a. genom att förändra kvalitativa variabler. Men, och jag är väldigt hård på denna punkt, det GÅR INTE att härleda kvalitet från kvantitet, som Kalle så gärna vill tro.

Diskussionen i ovan nämda tråd urartade i poster där jag skrev att "cirkusen åkt förbi" och att jag aldrig "gillat lotto". Med detta menade jag att jag ställer mig utanför kapitalismen och att jag födds in i en dålig sits. Kalle tolkade dock detta som att "jag inte har några bra argument kvar". Jag tänkte alltså genom detta inlägg belysa mina argument och visa att jag faktiskt har överflöd på bra argument, men att jag ofta känner att jag inte kan lägga fram dessa argument, eftersom de går mot den direkta ROTEN av samhällsproblematiken. Kalle är alltså i "cirkusen" och försöker lösa problematiken genom att spela "innifrån", vilket de flesta enligt mig mer seriösa samhällskritiker ALDRIG gör. Man kan inte spela "innifrån cirkusen" eftersom då accepterar man PRECIS de regler som är den DIREKTA orsaken till problematieken. Mina poster i den förra tråden urartade alltså i till synes meningslösa inlägg som detta (nu citerar jag hela mina inlägg:
Kalle. Vet du vad?

Jag såg en cirkus som åka förbi mig igår.

och
Jag har personligen aldrig gillat lotto.

Jag försöker alltså vara kritisk mot kapitalismen och samtidigt ställa mig utanför de fundament som växt fram i.o.m den moderna revolutionen. Men att andra skribenter ska "hänga med" och kunna ta ett perspektiv "utan för hela cirkusen" är ofta för mycket begärt, eftersom de flesta är fast i de accepterade fundamenten - just dessa som jag försöker angripa. För att nå ömsesigid förståelse i en diskussion behöver alltså båda parter kunna distansera sig från sina fundament, och detta kräver ofta en extremt skepticistisk hållning, som jag, utifrån de intryck av Kalle, upplever att han inte är kapabel att ta (skepticism är alltså inte samma sak som att vara "skeptisk". Att vara skeptisk är att utgå från ett eget fundament och genom detta skeptisk kritisera andra fundament. Skepticism och Ett skepticistiskt förhållningsätt är alltså ett förhållningsätt som kritiskt kritiserar ALLA fundament och som inte själv utgår i från ett funament. Detta är NÖDVÄNDIGT när man ska hitta fundament att stå på.) Detta är alltså inte en Kritik mot Kalle, utan jag försöker bara uttrycka min frustration i att många människor är fast i sina fundament. Jag vill alltså ha en intersubjektiv diskussion, där båda parter når ömesidig förståelse. Men detta kräver alltså ett GENUINT undersökande, en nyfikenhet som är beredd att förkasta ALLA acceperade fundament, något de flesta inte är kapabla till. Detta skapar alltså en enorm frustration hos mig, eftersom jag då upplever att "ingen förstår mig", och det är precis hur det är. För att förstå "mig" så MÅSTE man ta några steg tillbaka, och släppa på sina fundament, bara spela efter nyfikenheten och viljan att verkligen förstå andra människor. Jag är verkligen säker på att människor som Kalle VILL förstå mig, men samtidigt märker jag att människor är LÅSTA i deras fundament, vilket förhindrar undersökningen.

(En notis, detta inlägg, eller andra inlägg, är PÅ INGA SÄTT, ett personangrepp mot Kalle, eller någon annan som argumenterar för kapitalism, min kritik riktar sig BARA och ENDAST mot det sätt han resonerar på.... Ibland tycker jag att det är roligt att argumentera, men sällan gör jag det, jag vill förstå ROTEN av problemet, inte bråka om ytliga symptom)

Jag säger inte att det jag i detta inlägg "objektivt" (så fint som detta ofta helt meningslösa begrepp kallas) belyser ROTEN till de nuvarande samhällsproblemen, utan jag tror inlägget belyser mina uppfattningar om ROTEN. Det är alltså inte bara kapitalismen jag är kritisk mot, utan jag är i första hand kritiskt mot den världsbild, ur vilket, kapitalismen växt fram genom. Jag tänkte inom en ringa tidsrymd även posta ett inlägg där jag kritiserar dagens scientism och hur den historiskt växt fram, genom att citera en bunt intressanta källor. Men detta inlägg är alltså mer fokuserat på samhället idag.

Det jag tidigare skrivit i detta inlägg är alltså en "förord" till resten av inlägget som egentligen skulle vara ett svar i den ovan nämda tråden. Men hur som helst, här kommer det egentliga inlägget:

Jag är kritisk mot hur kapilismen fungerar idag, inte i kapitalismen i sig själv (vilket är ett jävligt meningslöst begrepp. Kapitalism, precis som kommunism, är inget "i sig själv". Det är bara en teoretisk "ram". Kapitalism, precis som kommunism är egentligen bara "något" när den sätts i rullning i samhället. Om som vi nu ser så funkar varken kommunism eller kapitalism, när de väl sats i rullning, eftersom systemen försöker, genom yttre medel försöka påverka människan. Det enda, enligt mig, rimliga systemet, är ett system som tar vara på människans inre egenskaper och kanaliserar dessa inre egenskaper på ett sätt som är "yttre konstruktivt")

Varför är kapitalismen inte tillräcklig? Många säger att tillgång/efterfrågan är tillräckligt, att vi genom detta blir "fria". Och att man genom kvantitativa medel kan mäta hur "bra ett samhälle mår". Nepp, det funkar inte så.

Hur har utvecklingen varit i världen under de senaste 150 åren? Hur står det till med levnadsförhållandena totalt sett? Vad ska vi mäta? Barnadödlighet? Livslängd? Hur är det med de fattigaste i världen? Har de ökat eller minskat? (även om klyfterna ökar måste man väga in fattigdom som ett absolut tal, så det gäller att finna vettiga kriterier). Finner vi sådana så kanske vi har lite fakta att gå efter. Fast Pop jag har gjort detta förut och vips så sägs det då att om saker blir bättre så beror det på att världen blir mindere kapitalistik. Därför bör man nog först finna konkreta operationella begrepp för vad kapitalism är.

Här pratar du om "utveckling" ja, det är den första indikatorn att du tänker i kvantitativa termer. Du pratar om MÄTNING. Du pratar även i termer av "absoluta tal".

Du förstår inte att anledningen att jag kände att jag inte hade tid/ork och snacka med dig, är inte för att jag inte "har bra argument". Anledningen att jag drar mig för diskutera med dig är för att det är uppenbart att du har fastnat i ett sätt och resonera, som är den DIREKTA orsaken till problemet.

Ska jag komma med ett inlägg där jag säger vad jag tycker så blir det automatiskt ett inlägg som sätter sig emot hela ditt sätt att resonera. Problemet är att du behöver ta ett steg tillbaka och få lite perspektiv på saker och ting. Men du förstår inte vad jag pratar om över huvud taget eftersom du är fast i cirkusen och vill relativisera allt jag säger utifrån den sociala indoktrinering du matats med. Om man ska utveckla ett samhälle, så måste man kunna distansera sig från samhället. Du pratar om utveckling innifrån de regler vi satt upp i samhället. Men jag går utanför, kollar på de faktrorer som format samhället i dagens läge och förstår roten och historian till problemet.

Jag räknar inte att du genom detta inlägg ska tycka att inlägget är "vettigt" eller "träffar rätt", allt du antagligen kommer göra är att relativisera ALLT jag säger genom de samhällsregler du indoktrinerats med. Jag förväntar mig inte att du vill ta ett steg ut ur samhällscirkusen och analysera orsakerna, men så länge du inte gör det kommer vi inte kunna nå en ömsesidig förståelse.

Du kan göra precis vad du vill med detta inlägg, relativisera det till vad som helst, jag bryr mig ärligt talat inte. Om du dock inte är intresserad av den mer grundläggande problematiken som är roten till det aktuella samhällsklimatatet, ja då är jag rädd att jag inte vill diskutera med dig, hur än provocerande du försöker vara. I alla samhälls diskussioner du har så går du bakom det accepterade och dominerade systemet, du står högst upp på pedistalen och yttrar spydiga och provocerande saker till människor som försöker vara samhällskritiska. Det är klart det är lätt för dig att hitta argument, det enda du behöver göra är att dekonstruera alla andras argument. Du behöver själv aldrig komma med konstruktiva argument som verkligen försvarar kapitalismens bas, eftersom så fort du dekonstruerar alla argument i diskussionen så har du vunnit - eftersom vi då är kvar på samma punkt där vi började, dvs det nuvarande klimatet, som du försvarar.

Du är ibland så uppenbart naiv i dina resonemang så jag har helt enkelt ingen lust att snacka med dig. Det enda du vill är att provocera andra till påståenden där du kräver att de ska komma med mätbara bevis. Men du fattar aldrig riktigt att jag inte kör det spelet. Jag mäter inte kvalite genom kvantitet. Fast det gör du, eftersom du är fast i den världsbild scientismen fört med sig. I USA mäter man kvalite såhär: störst = bäst. Man utgår ifrån den materiella/vetenskapliga scientistiska världsbilden som behandlar kvantitet, och genom detta härleder kvalitet.

Alltså du resonerar fortfarande i ett västerländskt-mäta-allting-utifrån-så-blir-det-bra perspektiv. Det är på "insidan" alla mänskliga inentioner har sitt spelrum. Samhället betingar människan med propaganda. Alla samhällen gör detta, det finns inget samhälle som inte propagerar för sig själv, eftersom samhället är precis som en individ ett självupphållande system. Problemet är att makten i vårat system blir mer och mer abstrakt och vi känner att vi inte behöver ta ansar på något på ett personlilgt plan längre, det är politikernas anvsar, så resonerar vi, det viktiga för oss är istället att säkerställa våran position i ett allt mer abstrakt system. Samhället blir mer och mer instutionaliserat. Man interagerar inte med människor längre, utan med komplexa system med regler och förordningar, eftersom detta är "effektivare". Människor som inte har hög utbildning hamnar mer och mer i kläm när samhällets datoriseras, eftersom maskingeran blir mer effektiva än människan.

Anledningen att samhället fokuserar på "effektivitet" är för att "effektivitet" är en kvantitativ mängd. Det handlar om siffror. 3 sekunder är snabbare är 4 - ja då får du kicken.

Whitehead säger: "Vetenskapen är primärt kvantitativ"
Vidare: "Nature is att dull affair; soundless; scentless; colourless; merley the hurrying of material, endlessly, meaningslessly"
Och Bernant Russel, som är den, om någon som vet vad han pratar om, håller med: "The sphere of values lies outside science".

Lewis Mumford kallar det ett "disqualified universe"

Jag tänkte snart i ett långt inlägg behandla hur vetenskapen växt fram, från att vara en extremt effektiv metod att från hypoteser gå till teorier och vidare till lagar om hur universum fungerar. Men detta förvandlade sig genom tiden till scientism (som jag här tar för givet att du inte vet vad det är, eftersom du själv genom dina yttranden, ger tydliga utslag på min scientism-radar)

Behöver jag förklara för dig vad man i psykologiska termer kallar en människa som i alla sammanhang i livet resonerar enligt de termer som vetenskapen lägger fram? Psykiatrikern Karl Stern förklarar det: "Such a view is crazy. And i do not at all mean crazy in the sense of a slangy invective but rather in the technical meaning of psychotic. Indeed such a view has much in common with certain aspects of schizophrenic thinking".

Jag sparar resten av min kritik till scientismen till nästa inlägg, och du, jag kan lova dig att jag har många godbitar kvar, så du behöver inte vara orolig att jag börjar "få slut på argument" (som du så ofta tjatar om)

En annan rolig sak är att det var några människor som gjorde en dokumentär som de döpte till "The corporation" (dvs företaget). Där de lite roligt gick igenom företagets historia. Från början kunde man DÖMA människorna som ägde förtaget, men genom en historisk jurudisk process, så bestämdes det i en domstol i USA att företaget gick att definiera som "en person". Dvs man abstraherade allt ansvar av det människorna i företaget höll på med, och lyfte över detta till denna "person" (dvs företaget). Testen i filmen "the corporation" var då: Om nu företag räknas som "en person", hur skulle man enligt psykologiska termer beskriva personens beteende? Jo, det finns en diagnos som har 6 väldigt distinktiva symptom, och alla, ALLA SEX av symptomen överrestämde på denna "person". Vet du vad diagnosen blev här? Jo, psykopat. Det som gjort att företag kunnit växa sig starka att vi juridiskt förklarat det okej med psykopater i samhället.

Kalle, du vill alltså att jag ska resonera utifrån mätbar kvantitativ statistik, precis som en psykopat gör? Utan att ta tillvara på några som helst kvalitativa faktorer i beräkningen? Jag förstår att det är lätt för dig att göra beräkningar eller för andra människor som resonerar i psykopatiska banor. Jag förstår det Kalle. Men vet du vad? Jag är ingen psykopat. Jag vet inte hur det är med dig, kanske är du psykopat, eller så är du inte psykopat, du kanske får ut extremt mycket KVALITATIV NJUTNING av ditt beteende, men vet du vad? Då är du inte längre psykopat, du är SADIST. För skillnaden mellan en sadist och en psykopat är att sadisten njuter av det.

Ju mer effektiv tekniken blir, desto mer ersätter den människan. Kombinera detta med en extremt konsverativ syn på arbetet (dvs alla måste arbeta 8 timmar om dagen) så har du mer och mer arbetslöshet ju mer effektiv tekniken blir. Detta gör att modernaterna vill skapa meningslösa skitjobb som ingen vill ha. De kallar detta "arbetstillfällen", men det de vill är att andra ska jobba som städare i deras lyxvillor.

Samhället blir inte bättre av tekniken, eftersom det finns ingen nödvändighet som säger att teknik är det vi vill ha eller att teknik löser alla problem, nej faktum är att tekniken är HELT neutral, det är vad vi GÖR med tekniken som är avgörande. Eftersom den viktigaste faktorn (för människor som mig som resonerar i KVALITATIVA termer är) att människor mår bra är de grundläggande behoven (som vi kan tillfredställda hos alla) i kombination med en meningsfull tillvaro. Detta är KVALITE.

Människan känner dock att tillvaron blir mer och mer meningslös (så länge hon inte är fast i ett socialt status spel om att "äga mest", dvs hon går efter mantrat: kvalite = kvantiet). I vårt samhälle blir man indoktrinerad med kulturella uppfattningar om att "äga dyra saker" är det som är måttstocken för om en människa har "lyckats". Idealen trissas upp mer och mer för att få människor att springa snabbare och snabbare. Naturligtvis tjänar vissa människor ofantliga mängder pengar på att människan aldrig är nöjd i sin situation. Så fort människan blir nöjd, så slutar hon köpa saker. Därför måste vi indoktrineras med allt mer extrema ideal för att hålla den kommersiella cirkusen igång.

Men faktum är det är bara en kulturell uppfattning att man måste äga saker för att vara en lycklig människa. Jag bryr mig ärligt talat inte om att jag är fattig, jag har tillräckligt. Jag tar inte del av spelet. Däremot känner jag att min tillvaro inte är meningsfull, jag skulle vilja ha en mer meningsfull tillvaro, men de alternativ som erbjuds är bara skitjobb.

Vi tror att vi få mer "frihet" med ett kapitalistiskt system, men det enda som händer är att vi fokuserar på individen (när vi är så pass icke autonoma och styrda av reklam) så är idealet att vara den mest "lyckade inviden" i förhållande till andra individer. Med våran ekonomiska frihet köper vi ändå den dyrast villan, bilen och semestern vi har råd med. Det är ingen frihet i detta - vi vill alltid ha det dyraste, eftersom då upplever vi att vi kommer närmare de ideal vi matas med och känner oss därför som "lyckade människor".

Men vet du vad? Det finns bara en riktig frihet och det är friheten från att behöva någonting. Friheten att ha eller göra saker är är bara den näst bästa av alla friheter. Den största friheten är den totala frånvaron av att bli någonting annat än det vi redan är. Och vi är alltså inte fria, vi är förslavade av ideal som vi aldrig når upp till och därför alltid känner oss miserabla och otillräckliga, förutom i få tillfällen då vi glömmer oss själva genom att supa, knulla eller andra aktiviteter som får oss att vara "ett" med aktiviteten.

Den västerländska människan är inte fri, hon är förslavad och indokrinerad i ideal utanför sig själv, hon är inte fri att skapa sitt egna sätt att leva. hon är psykiskt svag, vek och ger upp så fort hon inte får som hon vill för hon blivit för bekväm. hon är beroende av ett system som hela tiden matar henne med indiktrinering om att hon måste "äga" snarare än att "vara", för att känna sig lycklig. Detta inte frihet.

Varför inte låta alla studera mer? Varför satsar vi inte mer på meningsfull utbildning? Varför satsar vi inte på kulturella meningskapande aktiviter och konst? Människan är inte viktig. Människan blir mer och mer ett medel för systemet. Det är bara kortsiktiga intressen som styr. Och kortsiktiga njutningar.

Effektiviteten är det viktiga, inte människan. Samhället är överrationaliserat. Vi förtränger de emotionella delarna av oss. De kvalitativa delarna är inte lika viktiga som de kvantitativa, mätbara. Rationaliteten är ett vertyg, ett medel människan utvecklade evolutionärt för att kunna adaptera mer effektivt till miljön, en effektiv säkerhetsmekanism. Problemet är att medlet, rationaliteten, effektiviteten i att forma oss efter miljön har tagit över. Vi anpassar nu miljön istället för att anpassa oss efter den. Vi anpassar den efter rationalitet, efter en säkerhetsmekanism som hela tiden gör samhället, miljön, mer och mer effektiv i att vara säker. Tillslut kommer vi inte ha någon luft att andas.

Ett annat roligt exempel från filmen "The Corporation": Visste du att ett företag ägde regnvattnet i ett land (jag tror det var i afrika). Befolkningen fick inte ens dricka vattnet utan att betala företaget. De blev alltså tvungen att arbeta flera timmar om dagen för att få vatten. Detta har hänt på riktigt.

Sen är det rimligt att det mest effektiva i samhället är att skapa behov och beroenden som inte tidigare fanns? som tobaksindustrin. Att läkemedelsföretagen tjänar mer pengar på att skapa bromsmediciner än mediciner som botar människan? Eftersom bromsmediciner skapar ett långsiktigt, kontinueligt behov/efterfrågan. Du ska i systemet aldrig fixa något så det blir helt, bara ge människan ett långt spår med små belöningar. "Gotta catch em´ all". Sen kommer nästa trend.

Finner vi sådana så kanske vi har lite fakta att gå efter.
Det är inte fakta vi behöver, vi har gott om fakta hur illa ställt det är i 3:e världen. Hur människor känner sig mer och mer stressade hur de känner att kraven höjs.

Fast Pop jag har gjort detta förut och vips så sägs det då att om saker blir bättre så beror det på att världen blir mindere kapitalistik. Därför bör man nog först finna konkreta operationella begrepp för vad kapitalism är.
Jag skiter egentligen i systemet. Kapitalism funkar bra för mig, när människan på en kulturellnivå är redo för det. Dock så gör den inte det nu. Jag föreslår inte att vi ska byta system, möjligtvis satsa mer på ett socialistiskt system, med en bra grundtrygghet för alla, en offentlig sektor i form av husrum, mat, utbildning, sjukvård, kommunikation, konst, grundläggande praktisk teknik. Detta är något alla borde ha. Överflödiga saker som våldsporr, semester på kanarieöarna, köpa böghoror, det kan man göra med privata pengar.

Alltså poängen är att vi har en skev bild på utveckling. Det är inte de yttre förhållanderna som måste förändras, om vi går ihop och äger produktionsmedlerna tillsammans så kommer alla tjäna på det. Naturligtvis ska vi ha inslag av konkurens, men de ska ske på ett helt annat sätt, då kompetensen sätts i fokus.

Alltså allt jag säger här är oviktigt. Det enda som är viktigt är att människan utvecklar sin kognitiva och intersubjektiva/moraliska förmågor att sätta sig in i andras perspektiv, sen löser sig allt annat. Det är tänkandet vi måste förändra, inte saker utanför oss.

Vi har redan nått upp till den materiella friheten i väst. Vi ska fortsätta att utveckla den, men samtidigt ska vi börja arbeta på den inre friheten på allvar, inte låta oss falla offer för kommersialiseringen och förslavningen av våran frihet att skapa och vara.

Jag säger JA till ett kapitalistiskt system, när vi är mogna för det. Då alla människor är tillräckligt vuxna för att ta vara på sig själva och då vi inte har andra individer som äger företag som matar oss med hjärntvättning. Som förminskar våran emotionella frihet och våran frihet att skapa.

Jag säger ja till kapitalism, att behovet ska styra. Men inte när företag sätter i system att hjärntvätta massor att köpa deras coca cola eller äckliga hamburgare man blir sjuk av att äta, oavsett om det råkar vara "mätbart" effektivt. Den emotionella lyckan är inte mätbar på samma sätt, eftersom den är kvalitativ.

Varney

Inläggav Varney » 27 jun 2006 13:30

vad sa du om roten? anledningen till att det är väst som ligger främst i leden? slump?
är inte de flesta områden i världen i samma "led" o kämpar för att gå samma väg? (ev minus österländska(?),jag har egentligen ingen aning, men de börjar väl till viss del falla in i ledet där också?)
..araberna låg väl tex "före" väst "från början".
det är väl inte kristendomen som drivit på precis? utan vad? alltså, varför denna vetenskapshysteri just här? (el _om_ den är typ universell, så varför blev det just här iaf, som det "urartade")

föresten det kanske hör till den där andra diskussionen..

"Det finns bara en riktig frihet och det är friheten från att behöva någonting. Friheten att ha eller göra saker är är bara den näst bästa av alla friheter. Den största friheten är den totala frånvaron av att bli någonting annat än det vi redan är."

jag är med på allt där, (vackert!) utom det första. ajg undrar.. hur avgör man det?
det låter väldigt buddistiskt och...världsfrånvänt? - livsförnekande??eller?
- vad säger din brorsa btw, Nietzschianen, om din österländska fetisch, tycker han inte det är anti-livsbejakande? (som alla religioner->) typ feg-varianten av att leva?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 jun 2006 20:18

Pop:

Misstänkte att du mest pissed off på samhället i största allmänhet. Okej, visst du får gärna tycka att det moderna samhället är kass. Det står dig fritt. Bara att kasta in lite begrepp som intersubjektivitet, alienerade (vet inte om du skrev det med det är ett modeord går i vågor hur pass det används). Varför inte lite kommunikativ dissonans. Har läst andra tyckare, eller filosofer. De snackar på samma sätt. Skyr allt vad som handlar om att mäta jämföra och fråga oss vanliga människor vad vi tycker. Och dem, liksom du, det står dem fritt av vara pissed off. På vad är ganska luddigt. Läs Habermas tex, han skulle du gilla skarpt.

Hur mycket och vad av marknaden som ska vara reglerad tvistas det om det om, och det är någon vi medborgare bestämmer i fria val.Detsamma hur vi ska definera det som vi kallar som gemensamma angelägenheter. Höger-vänsterskalan. Inte krångligare än så.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 jun 2006 20:28

Personligen tycker jag stora samhällsproblem är:

Krig

Svält

Hög barnadödlighet

Diktaturer

Fattigdom (inte själslig sådan)

Du vet Pop allt sådant man kan kvantitativt mäta och förändra. Sådant som du skiter i (läs själv vad du skriver). Visst det står dig fritt att göra Testa att visa upp din text för dem som är drabbade av något av de ovanstående och se vad de tycker. Kanske lite väl magstarkt för en känslig filosof som ändock slipper allt av detta.Lugn tycker detsamma om alla dessa finkänsliga etablerade och erkända filosofer, tex Habermas. Se nu blev du jämförd med han, och det är väl inte illa :)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 jun 2006 20:33

Jag tycker dessa är problem i dagens samhälle:

Social indokrinering

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 27 jun 2006 20:43

Kallekula skrev:Personligen tycker jag stora samhällsproblem är:

Krig

Svält

Hög barnadödlighet

Diktaturer

Och hur värderas dessa inbördes? Kuba sägs t ex ha lägre barnadödlighet än USA och ingen svält heller. Kuba krigar inte men många kubaner är säkert materiellt fattiga och Castro går inte att rösta bort. Nu fick visserligen inte Bush flest röster mot Gore heller men ändå.

Alltså, fördel Kuba med tre mot två.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 jun 2006 20:49

Luipa skrev:
Kallekula skrev:Personligen tycker jag stora samhällsproblem är:

Krig

Svält

Hög barnadödlighet

Diktaturer

Och hur värderas dessa inbördes? Kuba sägs t ex ha lägre barnadödlighet än USA och ingen svält heller. Kuba krigar inte men många kubaner är säkert materiellt fattiga och Castro går inte att rösta bort. Nu fick visserligen inte Bush flest röster mot Gore heller men ändå.

Alltså, fördel Kuba med tre mot två.

Onödigt att jämföra men visst död och svält är väl värst. Sen när vi kommer högre upp på trappan blir det lite mer finlir, som pop är inne på. Jo det är nog som du säger de "sägs" ha....

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 jun 2006 20:51

PopJimmy skrev:Jag tycker dessa är problem i dagens samhälle:

Social indokrinering

mmm tja kanske det. Ogillar man smhället så ogillar man väl också hur man lärs in att vara en medborgare i detsamma.

Fast du kanske har rätt mindre idoktrinering! Bort med den statliga televisionen tex!

Hymer

Inläggav Hymer » 27 jun 2006 21:09

PopJimmy, vad är det du menar med själva ROTEN till alla samhällsproblem i ditt inlägg?

Om jag förstått dig rätt så handlar det om problemet att vara låst vid ens fundament, vilka detta än må vara, och inte ha förmågan att granska och revidera dessa, (eller kanske inte ens inse att de finns). Har jag fel?

Eftersom jag känner mig relativt sympatisk till just kapitalismens princip, som jag själv skulle beskriva som "principen att alla ska ha rätt att utbyta varor och tjänster som de vill utan någon inblandning av tredje part", så skulle jag gärna vilja höra vilka fundament du tror ligger bakom kapitalismen (som jag eller du skulle beskriva den) och vad deras svagheter må vara. Jag är inte säker på vad vi menar med "fundament", men om vi är inne på samma sak så handlar det nog om grundläggande värderingar/principer, t.ex. "alla människor förtjänar att vara lyckliga" eller "den starke förtjänar mer" osv.

Att jag ställer denna fråga beror på att jag undrar om jag själv i är låst i några osynliga fundament/värderingar (vad gäller mitt ställningstagande till kapitalism), och därför kan jag inte riktigt besvara den själv.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 jun 2006 21:18

Pop:

Jag vet jag låter som en tjatig rättfärdig gammal moster. Det är ju ett av de äldsta debattknepen att peka på något som är värre, vem har inte hört "du ska vara glad att du har mat tänk på de fattiga barnen i Afrika". Klart man kan ska och bör kritisera det samhälle man lever i, utan att få dåligt samvete för det. Dock tycker jag att många de moderna filosoferna är lite för tråkiga och långrandiga här är en som uttrycker det lite mer rakt på sak och direkt, kryddat med bra mycket ironi:

"Här sitter jag på en soptipp och skådar mig dystert kring. Bland trasor och tombuteljer och många andra ting. Det tindrar en tår på kinden. Jag fylls av melankoli. För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli. För dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli.

Medborgare är ur spår i tiden det hävdar jag bestämt. Tör hända ni jagar standard, ja jäklar vilket skämt. Den vara är som såpa som man häftigt försöker ta. För var dag blir den bättre men den blir aldrig bra. För var dag blir den bättre men den blir aldrig bra.

Bakterier och baciller lär finnas i var vrå. Medborgare du kan ej se dem men de finns där ändå. Den ena ger dig astma,den andra kolera. Har du den kanske du blir bättre men du blir aldrig bra, Har du den kanske du blir bättre men du blir aldrig bra.

Ty det finns ju så många varor som människan inte tål. Herr Karlsson är svag för kvinnor herr Andersson för alkohol. Vad och en får vad han behöver detta kallas för demokrati. För var dag blir den bättre men bra lär den aldrig bli. För var dag blir den bättre men bra lär den aldrig bli.

Jag är inte rädd för pesten. Den har jag fått sprutor emot, men radioaktiv klåda av radioaktiv sot är värre än tusen dödar i hetaste Sahara. Ifrån den blir du varken bättre eller aldrig någonsin bra. Ifrån den blir du varken bättre eller aldrig någonsin bra.

Ack goda råd är dyra och dyra och är säkra don förslagsvis ett (hum) som kostar en halv miljon. Men vart ska de då ta vägen som inga miljoner ha, som aldrig lär få det bättre och knappast lär få det bra. Som aldrig lär få det bättre och knappast lär få det bra.

Jag skådar blott falska varor vart kring jag än mig ser och jag kan inte släppa tanken på att allt är upp och ned. Och var är det stora dunderet som än gång ska dra förbi. Innan dess kanske det blir bättre men bra lär det aldrig bli. Innan dess kanske det blir bättre men bra lär det aldrig bli.

Cornelis Vreeswijk Ballader Och Oförskämdheter: 1964

Ähä vad fan en till (samma skiva):

"Medborgare som glider på Ströget fram. Gör något positivt, se på vårt program. Här får ni allt ni önskar och mer ändå. Kom in och slå ihjäl en timme eller två.

Gå och ej och ha det tråkigt, kom in till oss. Så får ni i se i färg när två negrer slåss. I femton starka ronder med magen bar, slår de varandra fördärvade i självförsvar.

Sen visas upp, förstorat ja tiofalt hur som man dödar tiden i Buchenwalt. Ni ryser och kväljer åt fångars lott. Sedan tittar vi på klockan en kvart har gått.

Medborgaren Karl Anka förnöjer oss. Högt över allt det trista han höjer oss. Ni skrattar så ni kiknar och ligger still......på så vis tar vi kål på en timma till.

Kom in och låt er eggas av en strippteese. Den tärdes av miss Anna-Lisa från Paris. Hon skakar sina saker.Hon har inget gömt. Och när hon kastar masken är tiden glömd.

Se på den lille mannen i för stor kavaj. Han viftar med bambukäpp.Han kastar paj. För stora skor. En liten grabb.En liten hund..... På honom kan ni ödsla bort en liten stund.

Medborgare som glider på Ströget fram. Gör något positivt, se på vårt program. Här får ni allt ni önskar och mer ändå. Kom in och slå ihjäl en timme eller två. "

64 igen. "The Perceft Time Killer"

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 jun 2006 21:21

Varney skrev:vad sa du om roten? anledningen till att det är väst som ligger främst i leden? slump?
är inte de flesta områden i världen i samma "led" o kämpar för att gå samma väg? (ev minus österländska(?),jag har egentligen ingen aning, men de börjar väl till viss del falla in i ledet där också?)
..araberna låg väl tex "före" väst "från början".
det är väl inte kristendomen som drivit på precis? utan vad? alltså, varför denna vetenskapshysteri just här? (el _om_ den är typ universell, så varför blev det just här iaf, som det "urartade")

föresten det kanske hör till den där andra diskussionen..
Alltså jag skulle kunna svara på dessa frågor, problemet är bara att jag inte riktigt förstår vad du frågar om, vilket antagligen skulle sluta med att jag flummar iväg som vanligt... Ställ någon lite mer konkret fråga så kanske jag förstår bättre...

jag är med på allt där, (vackert!) utom det första. ajg undrar.. hur avgör man det?
Hur man avgör det? Tja, det är i första hand bara man själv som kan avgöra det. Men det handlar om att man är beroende av kickar som handlar om att mainpulera sig själv och omginvingen så att vissa vilkor uppfylls i hjärnan. Den som är lite smart går till hjärnan och fixar där istället för att fixa saker utanför en själv.

det låter väldigt buddistiskt och...världsfrånvänt? - livsförnekande??eller?
Tja, det beror på hur du definierar "världfrånvänt" och "livsförnekande". Är jag "världfrånvänt" och "livsförnekande" om jag väljer att sitta hemma och plugga istället för att följa med mina kompisar ut och supa varje dag? Varannan dag? En dag i veckan? En dag i månaden? Aldrig?

Alltså det är stor skíllnad att ta det som bjuds och att varje dag känna en inre rastlöshet efter någonting bortom en själv.

Jag vet inte om det är genom Nietzsche och Schopenhauer du tror att Buddhismen är världsfrånvänd? Buddha pratade om "den gyllene medelvägen" vilket var ett mittenalternativ till "världsmänniskorna" som tvångsmässigt och mekaniskt sökte sinnesnjutning för att dämpa deras rastlöshet och de "världsfrånbända" asketerna som försökt gör allt för att bli av med denna rastlöshet. Buddhismen går mellan dessa.

Det är inget som säger att en buddhist inte får sträva mot något. Jag så på ett pokerprogram på tv förut och där var det en buddhistmunk som satt och spelade i munkkläder. Alla pengar han vann gav han bort. Enligt buddha är du absolut fri att göra vad du vill. (däremot finns naturligtvis hårdare buddhistiska traditioner). Men poängen är att genuina buddhister (som inte missförstått tanken bakom vad jag tror buddha försökte säga) är ofta riktiga livsnjutare, de är helt enkelt bara inte fast i något tvång i att behöva uppleva något i framtiden, och kan istället vara uppmärksam i det i nuet.

- vad säger din brorsa btw, Nietzschianen, om din österländska fetisch, tycker han inte det är anti-livsbejakande? (som alla religioner->) typ feg-varianten av att leva?
Alltså han har också läst buddhism, men har som sagt andra tankar kring detta.

Nej, men jag vet som sagt inte vad du menar. Alla religioner är inte livsförnekande. Det finns i historien två typer av religioner, de som "dyrkar" sinnevärlden (dvs descending) och de som "dyrkar" en transcendent värld (ascending). Men det är samtidigt viktigt att inte missföstå orginalbetydelsen i vad transcententa religioner egentligen handlar om. Jag är rädd att extremt många religiösa utvövare inte alls har någon inblick i mänsklig psykologi. Det religionerna handlar om är enligt mig, mest psykologisk dynamik.

Orginalbetydelsen i att inte haka upp sig i sinnesnjutningar (som sedan kom att användas som ett politiskt verktyg för kontroll). Handlar inte om att bli kontrollerad av en YTTRE faktor. Det handlar om INRE kontroll (egentligen inte inre kontroll utan snarare inre "acceptans" och inte "förlora kontroll"), men detta är något som förvrängts. Det är därför religioner inte kan instutitioneras, för då börjar det plötsligt handla om YTTRE kontroll. Fakum är att alla stora religioner inte uppkom genom instuitioner, utan genom människor med existentiella instikter, som senare bara ville dela med sig av sina insikter i människans inneboende potential till utveckling.

Jag förstår att det i en betydelse kan vara världfrånvänt att sitta och plugga i 15 år för att sedan skaffa sig världens glassigaste job. Men du kanske menade något annat när du pratade om att vara världfrånvänd? :)

Nej men det transcenta religioner försöker säga är att man genom kontemplativa övningar kan få enorm makt över sig själv, och inte behövas slängas runt som en vante mellan olika yttre vilkor. Men samdigit som religioner egentligen började med en personlig existentiuell insikt om människans inneboende potential, så har de i förlängningen förvandlats till absolutistiska allomfattande system. Men detta handlar egentligen inte om religioner per se, hur samhällsutvecklingen innan den vetenskapliga såg ut. Det är oundvikligt att man inte organiserade all kunskap i ett sammanhängande system.

Men du jag kom på en sak, jag ska i inlägg om scientism förklara varför den vetenskapliga revolutionen gjorde den genuina religionen en tjänst. Men det sparar vi till senare.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 jun 2006 21:28

Kallekula skrev:mmm tja kanske det. Ogillar man smhället så ogillar man väl också hur man lärs in att vara en medborgare i detsamma.

Fast du kanske har rätt mindre idoktrinering! Bort med den statliga televisionen tex!
Men moderna utvecklingpsykologer skiljer på förkonventionell, konventionell och postkonventionell.

Den förkonventionelle är t.ex. Hells angels medlemmar, Den konventionelle är t.ex. den som accpeterat systemet och gör allt för att spela med, den postkonventionelle har dock en grundlläggande intersubjektiv moralisk/etisk/emotionell insikt. Han ser vad som är fel med systemet och vill ta det till nästa nivå.

Det är inte så enkelt att man är för eller emot samhället som du vill fördummande vill lyfta det fram det som. Varför tror du att samhället utvecklas? Jo, för att postkonventionella människor lägger ner hela sitt liv för att förändra det. Den förkonventionelle bryr sig helt enkelt inte om samhället, han skiter totalt i andra. Den postkonventionelle har dock en etisk insikt som sträcker sig bortom socialt accepterade fundament.

Faktum är att jag bryr mig mycket mer om samhället än vad konventionella människor gör.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 27 jun 2006 21:39

postkonventionelle..... eller makteliten eller tänkarna,eller vad du vill. Ja fy tusan för pöbeln och detta satyg som kallas demokrati.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 jun 2006 22:04

Hymer skrev:PopJimmy, vad är det du menar med själva ROTEN till alla samhällsproblem i ditt inlägg?
Det jag försöker beskriva är en komplex samling faktorer. Det handlar om många saker samtidigt. Men det jag ville lyfta fram här var hur den vetenskapliga världsbilden (som inte är samma sak som vetenskapen) reducerat allt till kvantiativ, meningslös materia. Det är så företagen behandlar människor. Företagen utgår ifrån det som är mest effektivt, och effektiviet är något som uppkommer genom mätning. Mätning är det centrala i den vetenskapliga revolutionen. De största problemet i dagens samhälle uppkommer direkt som ett resultat av den vetenskapliga världsbilden.

1. Den självständige människan lyfts upp, detta gör alltså att vi lyfter upp individuella prestationer (jämfört med det kristna systemet då alla hade sin plats, jag säger inte att detta är bättre, jag försöker bara peka ut extremerna idagens samhälle som vi lätt tar för givet). Det föder alltså större och större konkurrens, då vi på arbetsplatsen gör allt för att armbåga oss upp så vi kan dominera andra. (detta är ofta för subtilt för att många ens ska lägga märke till det). Det skapar stor oblans i samhället efterssom det blir viktigare att utmärka sig, och människor blir mer och mer desperata för att ta till drastiska medel för att få uppmärksamhet
2. Inte nog med att vi försöker försöker hävda oss och dominera den sociala miljön, vi dominerar även vår natur. Miljöförstöring är något alla är medvetna om att existera, men i kombination med att det är ett individuellt klimat så lyfter alla över ansvaret på andra. De vill inte ta det individuella ansvaret, många förnekar att det ens existerar
3. Den materiella världsbilden har haft ett väldigt inflytande på hur vi uppfattar världen. Jag tänker inte nämna alla uppenbara fördelar eftersom alla inser redan dessa. Däremot har vi ett produktförfall. Vi ser allt som produkter dvs objekt. Vi uppelver att världen består "av saker". Vi ser människan som en "sak". Faktum är att vetenskapsinriktningar och kulturinriktningar som inte sysslat med empiri ofta sets med stor sekptis. Vi anser att fysiken är det mest fundamentala, sen kemin osv. Humanvetenskaperna sparkar vi på eftersom dessa utgår från ett 1:a personsperspektiv, de kvalitatia aspekerna av vår världuppfattning, något vetenskapssamhället systematiskt valt att förneka existera. Det har varit extrema krafter som tryckt ner allting som har men människans "insida" eller "medvetande" att göra. Jag orkar inte gå ingom alla exempel av traditioner som ansess vara "mer vetenskapliga för att de utgått från ett 3:e personssperspektiv, eller ett "objektivt" perspktiv. Poängen med det objektiva perspektivet är att vi härleder alla företeelser att fundamentalt uppkomma genom materien eller "utsidan"

Alltså det är ingen lätt uppgift att föklara roten till samhällsproblematiken rent kortfattat. Man måste först ha en övergripande översikt i hur människans hjärna, medvetande och mänsklig psykologi. I hur mänskliga behov skapas i att olika psykologiska egenskaper utvecklas (e.g. kognitiva, moraliska, estetiska, sexuella, emotionella etc etc) och hur dessa behov förlängs i samhället. Alltså den vetenskapliga världsbilden "aktiverar" vissa typer av beteenden hos människan, precis som tidigare världsbild "aktiverade" andra typer av beteenden.

Om jag förstått dig rätt så handlar det om problemet att vara låst vid ens fundament, vilka detta än må vara, och inte ha förmågan att granska och revidera dessa, (eller kanske inte ens inse att de finns). Har jag fel?
Ja, eftersom problemet är inte fundament per se, eftersom människan måste trots allt välja sina fundament, utan mest fundament som i större eller mindre utsträckning är socialt ärvda och som man fått av yttre krafter och själv inte ifrågasatt, eftersom man tar för givet att dessa är nödvändiga. Det är mest förmågan att tänka självständigt, dvs att välja fundament själv. Detta händer tätt samman hur om man resonerar enligt förkonventionella konventionella eller postkonventionella banor. Den förkonventionella väljer som sagt egna fundament, men är inte intresserad av andra människor eller samhällets utveckling i stort.

Eftersom jag känner mig relativt sympatisk till just kapitalismens princip, som jag själv skulle beskriva som "principen att alla ska ha rätt att utbyta varor och tjänster som de vill utan någon inblandning av tredje part", så skulle jag gärna vilja höra vilka fundament du tror ligger bakom kapitalismen (som jag eller du skulle beskriva den) och vad deras svagheter må vara.
Alltså du har missuppfattat. Det finns naturligtvis inget fundanent INNE i systemet. Fundamentet är DIN RELATION till systemet. Du har ett fundament om att kapialismen är det mest effektiva systemet. Det är ditt fundament.

Att jag ställer denna fråga beror på att jag undrar om jag själv i är låst i några osynliga fundament/värderingar (vad gäller mitt ställningstagande till kapitalism), och därför kan jag inte riktigt besvara den själv.
Alltså om vi säger såhär: Varför tror du på att kapitalism är det slutgiltiga svaret? Är det för att du själv vet det? Eller för att du själv helt enkelt inte bryr dig, har en tillräckligt bra position i systemet och är nöjd? Jag tror att vi i de flesta fall kan konstatera att det handlar om brist på moralisk utveckling, man har helt enkelt fastnat i det konventionella steget och tycker att det inte är någon poäng att ifrågasätta systemet, eftersom detta gör att man själv får mindre fördelar.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 jun 2006 22:07

Kallekula:
Vad säger du om Chomsky? Han är väldigt postkonventionell. Sen är det nog ingen tillfällighet i att han har en religiös bakgrund.

Återgå till "Politik och samhälle"